Home » Onderwijs » Hoger Onderwijs » Maarten Bremer: “Als je na het afronden van je opleiding niks meer doet aan jezelf verder ontwikkelen, dan loop je achter.”

Maarten Bremer: “Als je na het afronden van je opleiding niks meer doet aan jezelf verder ontwikkelen, dan loop je achter.”

Wij interviewden Maarten Bremer, Directeur Avans Deeltijd. We vroegen hem naar zijn visie over opleidingen naast het werk en hoe Avans daar het beste op kan inspelen.

We werken allemaal langer, we werken tot ons 67e of 70e. Veel mensen hebben hun opleiding afgerond als ze 22 of 23 zijn. Als je in die tussentijd helemaal niks meer doet aan jezelf verder ontwikkelen, dan loop je achter. Daar heeft ook de werkgever last van, want in heel veel gevallen wordt het werk hoogwaardiger en moet je soms ook aan registraties voldoen. Met Hbo-niveau om ervoor te zorgen dat je naast je werk en naast je privésituatie je Hbo-diploma kunt halen, daarvoor is het deeltijdonderwijs ontzettend belangrijk.

Problemen met bekendheid

Als je vraagt aan mensen in Breda en in omgeving en je vraagt: als je aan een opleiding denkt naast je werk om een Hbo-diploma te krijgen, waar denk je dan aan? Dan is het gek genoeg dat Avans pas op de zesde plaats komt. Daar valt nog heel veel winst in te halen. Is dat gek? Volgens mij niet, want als je de televisie aanzet, dan krijg je iedere week wel een aantal reclames te zien, van commerciële opleiders. Hogescholen doen dat helemaal niet. We hebben daar wat mij betreft een ontzettende inhaalslag te maken, en hoe doen we dat nou? Dat betekent ook daar dat je de reclame en de marketing en de voltijd los moet koppelen van de deeltijd. Het is namelijk een heel andere doelgroep. Je moet niet aankomen met foto’s van 17-jarige studenten met een skateboard. Nee, je moet zorgen dat je mensen hebt die in een werkomgeving zitten, die je laten zien wat het heeft gedaan voor hun carrière. Dat uitwisselen met elkaar, want de publieke hogescholen zijn op dat moment geen concurrent van elkaar, is heel goed. Hoe kan dat nou beter? Wat kunnen we daarin misschien ook samen doen, want je kunt ook best als hogescholen samen naar buiten treden en zeggen: denk aan ons als je een Hbo-diploma wilt halen naast je werk.

Aanpak van Marketing & Communicatie

Wij zijn begonnen met opnieuw te positioneren. Hoe willen we Avans als deeltijd naar buiten treden? Dat betekent dat je echt een knip legt, dat je niet zegt de naam Avans halen we weg, want die is bekend, maar dat je wel zegt: we gaan ons op die deeltijd doelgroep anders positioneren. Andere beelden gebruiken, andere onderwerpen naar voren brengen, dus een aansluiting met iemands carrière naar voren brengen. Dit moet ook veel korter. Mensen nemen veel korter de tijd om zich te oriënteren daarop dan iemand die denkt: ik moet een nieuwe studie gaan doen na mijn HAVO. Dan zit je er heel anders in. Het betekent dat je je op andere media moet gaan richten, je moet op andere plekken zijn en je moet eigenlijk echt concurreren met commerciële opleidingsbureaus. Dat helemaal omzetten in een marketingstrategie, betekent een nieuwe website, dat betekent een nieuwe, nou, sub merk eigenlijk van Avans Hogeschool, dat betekent een positioningpaper waarin je dat duidelijk uitlegt en dat vertalen naar al je marketinguitingen. Dat is iets waar we veel tijd en moeite in hebben geïnvesteerd en wat dit jaar bijvoorbeeld geleid heeft in een toename van onze aanmeldingen.

Wil je meer weten over deeltijdonderwijs?

Kom naar het Congres Marketing & Communicatie in het hoger onderwijs!

logo marcomTijdens een workshop presenteert Maarten Bremer de lessons learnt van Avans Deeltijd en krijg je antwoord op de vraag: Hoe bereik je de flexibele (werkende) student?

 Bekijk het programma van het Congres Marketing & Communicatie in het hoger onderwijs

Over sbo

sbo
Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 studiedagen en opleidingen over o.a. ruimtelijke ordening & milieu, bestuur, verkeer & vervoer, sociale zekerheid, onderwijs en gezondheidszorg.

Bekijk ook

Bob Mosher over Workflow Learning

Dinsdag 29 oktober mochten Wilma en ik een sessie over Performance Support verzorgen bij Learning 2019.  …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *