Om een leerling te beoordelen wordt er gebruik gemaakt van twee vormen van toetsing, formatieve en summatieve toetsing. Met toetsing wordt bekeken hoe een leerling ervoor staat en hoe hij zichzelf verder kan ontwikkelen. Een goede toetsing moet betrouwbaar en valide zijn. Hij moet meten wat hij zegt te meten en uitgeprobeerd zijn op een representatieve groep. Maar wat is …
Lees verder »Het is belangrijk dat de nieuwe minister van OCW met lerarenopleiders gaat praten!
Door: Bruno Oldeboom, onderzoeker en lerarenopleider bij Hogeschool Windesheim Minister Jet Bussemaker en haar beleidsmakers spraken op 4 oktober jl. met 35 leraren over dagelijkse ervaringen in het onderwijswerkveld. Een belangrijke ontmoeting die ervoor kan zorgen dat politiek en samenleving met elkaar verbonden blijven. Mijn advies aan de nieuwe minister van OCW: ga snel met lerarenopleiders in gesprek! Het onderwijs staat …
Lees verder »Advies aan e-Learning ontwerpers
Een krachtige e-Learning leerbeleving ontwerpen is niet makkelijk. e-Learning expert en docent van de opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper Marcel de Leeuwe ontwikkelde voor verschillende bedrijven, overheid en het onderwijs e-learning concepten, content en tools. Tijdens een gesprek zet hij de problemen en adviezen op een rij. Waar worstelen e-learning ontwerpers mee? Transcript Waar worstelen e-ontwerpers het meeste mee? Nou, wat …
Lees verder »De 7 uitdagingen in het lesgeven aan hoogbegaafde kinderen
Deze 7 uitdagingen zijn als volgt: Beperkende overtuigingen‘Ik kan geen wiskunde, niemand bij ons thuis is goed in wiskunde.’ Geheugen- of begripslerenVeel getalenteerde kinderen hebben in het basisonderwijs nauwelijks of niet hun geheugen op leergebied hoeven te gebruiken. Maar in het voortgezet onderwijs moeten ze dit wel! Motivatie en verwachtingenSommige ...
Lees verder »7 stappen voor oplossingsgerichte gesprekstechniek
Mar Noordegraaf, docent opleiding Zorgcoördinator en adviseur bij de CED-groep, geeft ons een heel bruikbaar stappenplan voor elke coach die samen met een collega naar een oplossing wil werken. Het woord waar het om draait is ‘samen’. Dat klinkt logisch, maar in de praktijk is de uitvoering daarvan lastig. Want als zorgcoördinator weet je zo veel. Je hebt overzicht en ervaring. En dan vertel …
Lees verder »In de basis is goed onderwijs simpel
Aan het eind van het seizoen, terwijl diploma’s worden uitgereikt, gezakten getroost, overgangsresultaten bekend gemaakt, zittenblijvers geïnformeerd en bureaus geschoond, is het tijd voor contemplatie. Waar doen we het allemaal voor? Wat was ook al weer de reden om voor onderwijs te kiezen? En brengt de manier waarop we nu het onderwijs aanbieden en organiseren precies datgene waarom we het …
Lees verder »Storytelling: enkele tips vanuit Learning Technologies 2017
Tijdens Learning Technologies 2017 in Londen was Deborah Frances-White de openingsspreker. Voor learning professionals is ze een vreemde eend in de bijt. Ze stond daar als verhalenvertelster, maar… we hingen aan haar lippen. Als theaterdier weet zij als geen ander hoe belangrijk het is om de aandacht van mensen te trekken én vast te houden. Wij weten allemaal hoe waardevol …
Lees verder »11 Tips om agressie te voorkomen in je klas
Als jouw school niet structureel aandacht besteedt aan de voorkoming en vermindering van agressie en nadere gedragsproblemen, bieden de onderstaande punten wellicht hulp. Je kunt namelijk als docent zelf een aantal maatregelen nemen om agressie te voorkomen in je klas: Het is belangrijk om te zorgen voor een goed pedagogisch klimaat. Dit wil zeggen dat leerkrachten: respectvol met kinderen omgaan; …
Lees verder »Wat is een Learning Hackathon? Ervaringen bij Spaarne Gasthuis
Een Hackathon is een leertraject dat van tevoren niet helemaal helder is… Van tevoren is één ding zeker: je gaat intensief samen aan het werk. Hoor van deelnemers tijdens de Learning Hackathon bij Spaarne Gasthuis wat zo’n event inhoudt vanuit diverse invalshoeken. Marcel de Leeuwe, scrummaster Leerbeleving.nl Een hackathon betekent voor de organisatie dat ze een traject ingaan wat niet helemaal …
Lees verder »Nieuw: ouders instemmingsrecht in ontwikkelingsperspectief (OPP)
“Wetswijziging 1 augustus 2017” Het OPP is en blijft sinds de invoering van de wet op passend onderwijs een HOT item. Onderwerpen zoals wetgeving, de uitvoering in de praktijk, het stellen van de juiste doelen etc. zijn vragen die scholen en Intern Begeleiders zichzelf stellen. Wat verandert er voor u als intern begeleider, waar zet je het OPP op in …
Lees verder »