Home » Onderwijs » Hoger Onderwijs » Onderwijsinstellingen doen te veel aan promotie

Onderwijsinstellingen doen te veel aan promotie

nina-hoek-van-dijkeDe afstand tussen hogescholen en universiteiten enerzijds en hun ‘klanten’ anderzijds is klein. Maar ook al zitten ze bij wijze van spreken even verderop in de gang, toch slagen lang niet alle onderwijsinstellingen erin goed verbinding met hun studenten te maken, aldus Nina Hoek van Dijke van bureau voor jongerencommunicatie Jong & Je Wil Wat. Nina is een van de sprekers op onderwijs congres The (Next) Student (22-23 november, Jaarbeurs Utrecht) en geeft je vast een voorproefje van haar verhaal.

Onderwijsinstellingen moeten meer ‘verbinding’ maken met hun studenten, vindt Nina. ‘Daarmee bedoel ik: in gesprek gaan met potentiële studenten en hun vragen stellen zoals: hoe maak jij je studiekeuze, wie oefenen invloed uit op jouw keuze, wat verwacht je van je opleiding en welke informatie heb je nodig om een goede keuze te kunnen maken? Als de behoeften van de aankomend studenten helderder zijn, kunnen zij een betere keuze maken. Dat zal ook leiden tot minder switchen en stoppen.’

Onrealistisch beeld

communicatieDe communicatie van onderwijsinstellingen slaat door naar promotie, vindt Nina. ‘Veel instellingen poetsen voor de open dag het gebouw op en voeren de succesvolste studenten en leukste docenten ten tonele. Navenant wordt maar mondjesmaat informatie gegeven over de competenties die je als student moet hebben om een bepaalde studie te kunnen volgen en afronden. Maar het probleem zit ook aan de kant van de studenten. Allereerst moeten die op jeugdige leeftijd een keuze maken waarvan ze de consequenties niet goed kunnen overzien. Ten tweede wijst onderzoek uit dat de meesten maar één, hooguit twee open dagen bezoeken. Dat is erg weinig. Ten derde: ze hebben vaak een onrealistisch beeld van de studie en het beroep waarvoor ze worden opgeleid.’

Praktisch

Tijdens The (Next) Student gaat Nina je helpen dichter tegen je (potentiële) studenten aan te kruipen. ‘Ik leg uit hoe je studenten kunt laten vertellen wat ze willen en wat ze nodig hebben en wat je daarmee kunt. Daarnaast vertel ik wat over het studiekeuzeproces. Maar ik praat niet alleen maar. Ik wil interactie met mijn publiek. Marketingcommunicatiemedewerkers in het onderwijs krijgen van mij praktische tips waarmee ze meteen aan de slag kunnen.’

Meer weten over The (Next) Student?

logo-the-next-studentTijdens het congres The (Next) Student hoor je alles over communicatie met de (aankomende) student. Nina vertelt je tijdens het congres meer over hoe je als medewerker van de school verbinding zoekt met je student. Benieuwd naar het volledige programma?

Bekijk het programma van The (Next) Student

Over sbo

sbo
Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 studiedagen en opleidingen over o.a. ruimtelijke ordening & milieu, bestuur, verkeer & vervoer, sociale zekerheid, onderwijs en gezondheidszorg.

Bekijk ook

Wat kunnen we leren van het Niekée en Agora onderwijs?

Tjip en Sjef, beiden sprekers op het congres Next step in Higher Education, gingen met …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *