Onderwijs

Doorstroming hbo-studenten naar universiteit met een derde afgenomen

Bron: Nationale Onderwijsgids   In de aflopen tien jaar is het aantal afgestudeerden dat een masteropleiding volgt met een derde afgenomen. Dit blijkt uit berekeningen van de Onderwijsinspectie. Dit meldt Trouw. Deze cijfers staan haaks op wat minister Bussemaker beoogt: het versoepelen van de overgangen tussen de verschillende onderwijsniveaus. De precieze redenen voor de daling van het aantal masterstudenten is …

Lees verder »

Zelforganiserende teams in het onderwijs, kan dat?

Werken onderwijs

De geleerden zijn het er al een tijdje over eens: intrinsieke motivatie van medewerkers wordt vooral veroorzaakt door grote mate van autonomie en enthousiasmerend leiderschap. Personeel wordt daar gelukkiger van en krijgt ruimte om initiatieven te nemen die leiden tot groei in kwaliteit en kwantiteit. Maar geldt dat ook voor onderwijs? Wat heeft het onderwijs tot nu toe gebracht? Kijk …

Lees verder »

School failliet: kan dat?

Financieel wanbeleid op scholen

Je hoort het niet vaak, maar het kan. Dit jaar nog: een relatief kleine MBO-school in Goes. Als je naar de laatste jaren kijkt, zijn het vooral de kleinere scholen die failliet gaan. Maar  eind 2014 moest gemeente Rotterdam ingrijpen om te voorkomen dat een stichting met 82 scholen de salarissen niet meer kon betalen. Hierbij ging het om 30.000 …

Lees verder »

5 tips voor het omgaan met gedragsproblemen op school

De invoering van Passend Onderwijs zorgt ervoor dat van leraren in het regulier onderwijs meer wordt gevraagd op het gebied van gedragsproblematiek. Het is belangrijk dat u als leraar, intern begeleider of zorgcoördinator zo goed mogelijk uitgerust bent met kennis, inzichten en vaardigheden op het gebied van professioneel omgaan met gedragsproblemen op school.  Maar hoe doet u dit? Wij vroegen …

Lees verder »

Praktische tips voor het opzetten van een effectief gamification traject

Uit het onderzoek van Deloitte ‘Learning and development trends in The Netherlands – investigating multinationals’ van afgelopen jaar kwam het weer als belangrijkste trend naar voren: ‘Learning focusses on increasing business results.’ Oftewel: hoe helpen de investeringen die we doen in leren en ontwikkeling bij het verbeteren van onze resultaten? ‘Accountability’ is een steeds belangrijker wordend thema en niet alleen …

Lees verder »

Wat is een goede onderwijscontroller volgens een bestuurder!?

Robert Leeftink is bestuurder van ROC Utrecht. Hij weet als geen ander welke enorme meerwaarde de controller kan hebben in het onderwijs. Zijn uitgangspunt: het advies van de onderwijscontroller moet niet vrijblijvend zijn, maar juist richtinggevend. Daarmee is de onderwijscontroller niet meer weg te denken in sterk onderwijsbeleid. In dit artikel licht hij zijn visie toe, in antwoord op twee …

Lees verder »

Train executieve functies bij hoogbegaafde kinderen

Om goed te kunnen functioneren op school zijn vaardigheden voor kinderen ontzettend belangrijk. Echter, wanneer kinderen werk te doen krijgen dat onder hun nivea ligt dan hebben zij veel vaardigheden niet nodig. Bij meer- en hoogbegaafde kinderen is het dan ook van belang om de ontwikkeling van deze vaardigheden te blijven verrijken. Monique Schaminée ontdekte dat het spelen van spellen …

Lees verder »

Wat is het Protocol ERWD?

ERWD staat voor Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie. In het Protocol ERWD staat beschreven wat leraren kunnen doen aan het signaleren en begeleiden van leerlingen met ernstige reken-wiskundeproblemen. Tevens staat uitgelegd in het protocol hoe een leraar kan constateren of er sprake is van dyscalculie. Het protocol is tot stand gekomen dankzij een subsidie van het ministerie van OCW in het …

Lees verder »

Onderwijsraad: passend onderwijs moet beter

Technologie in het onderwijs

Bron: Nationale Onderwijsgids   Twee jaar na de invoering van passend onderwijs signaleert de Onderwijsraad een aantal aandachtspunten die succesvolle evaluatie en invoering van passend onderwijs in de weg staan: de ontoereikende informatie op leerlingniveau en het ontbreken van een dekkend ondersteuningsaanbod. Bovendien is de onderwijspraktijk nog te weinig betrokken. Dit staat in het briefadvies Passend onderwijs dat de Onderwijsraad …

Lees verder »

Waarom Controller Onderwijs zoveel meer is dan alleen de cijfers op orde!?

Esther Spetter RC, docent van de Verkorte opleiding Controller Onderwijs, voorzitter en lid raden van toezicht in het onderwijs, ziet hoe het vak op dit moment sterk in beweging is. In dit interview geeft Esther haar visie. Wat is op dit moment de grootste uitdaging van de Onderwijs Controller? Eigenlijk zijn het er twee! 1. Anticiperen op krimp  Bijna elke …

Lees verder »