Renske de Kleijn: Motivatie en eigenaarschap bij toetsen en beoordelen

Renske de Kleijn
Onderwijskundig adviseur

De leerling motiveren voor een toets. Het lijkt een onbegonnen werk, maar Renske weet ‘aan welke knoppen ze moet draaien bij de studenten’ en geeft meerdere tips en tricks.
Professional meets student in gesprek met Renske de Kleijn.

Beluister de podcast:

Congres Gepersonaliseerd Leren


Futureproof: sluit aan bij de behoefte van de student & maatschappij. Ga jij het experiment aan in jouw onderwijspraktijk?

Kom naar het Congres Gepersonaliseerd Leren.

Lees meer

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

De drie domeinen van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator

De beroepsstandaard, en daarmee het functieprofiel, van de intern begeleider is herschreven. Hier zijn verschillende …

2 Reacties

  1. Wauw wat een leuke podcast! Wat een mooi onderzoek en mooie resultaten die je erg toepasbaar maakt voor de docenten. Complimenten voor je werk Renske!
    De onderzoeken van de afgelopen 10 jaar die jullie geevalueerd hebben (refererend aan het boek De Toetsrevolutie) zijn dat onderzoeken waarbij de klas een vaste toetsvorm heeft gemaakt? Met andere woorden, hadden de individuele studenten keuze in welke toetsvorm zij kozen ongeacht welke andere toetsvormen de medestudenten gingen maken?
    Daarnaast heb ik nog een vraag: Welke tools zijn gebruikt om de motivatie voor de toetsen te meten bij de studenten?
    Ik ben nieuwsgierig naar je antwoord, dit omdat ik onderzoek ga doen naar de studentmotivatie wanneer zij keuze krijgen in toetsvorm en in moment van toetsen.

    Met vriendelijke groet,
    Giel Kessels

  2. Hallo Giel,

    Bedankt voor je leuke enthousiaste reactie! Ik heb het doorgezet naar Renske en zij zal verder contact met je opnemen.

    Met vriendelijke groet,
    SBO

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *