Podcast over de vijf basisprincipes van formatief handelen

Formatief handelen is een steeds populairder principe in het mbo. Het is een manier van werken waarbij toetsen en examineren niet centraal staat, maar juist de leerdoelen. Feedback speelt een belangrijke rol. Hiermee meet je namelijk de progressie ten opzichte van het leerdoel. Wil je meer weten over de basisprincipes van formatief handelen? Lees én luister dan verder.

Beluister de podcast

Tjipcast heeft een podcast opgenomen met de auteurs van het boek ‘Formatief handelen, van instrument naar ontwerp‘, waaronder René Kneyber. Zij hebben het in deze podcast over de overgang van toetsen en examineren naar feedback en de effecten hiervan voor zowel docenten als studenten. Vijf basisprincipes staan centraal bij de toepassing van formatief handelen in jouw klas:

  • De manier van lesgeven
  • Relevante oefeningen om het leerdoel te bereiken
  • Efficiënt handelen
  • Transformatieve feedback waarvan studenten écht leren
  • Een overzichtelijk en samenhangend curriculum

Beluister de podcast

Meer weten over toetsen & examineren?

René Kneyber verzorgt tijdens het congres Toetsen & Examineren in het MBO een keynote over formatief handelen. Hij heeft het hier over uitvoeringsregels waarmee jij concreet vormgeeft aan het principe, zodat zowel student als docent de voordelen ervan ervaren. Wil jij meer weten over dit onderwerp én diverse andere zaken waarmee jij met toetsen en examineren recht doet aan de ontwikkeling van de student? Bezoek dan het congres Toetsen & Examineren in het MBO op 13 en 14 december 2022!

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Hoe draagt AI bij aan het leren van studenten én docenten?

Waarom verwachten we dat studenten zelf in staat zijn om leren te reguleren, terwijl we …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *