Rekenonderwijs: Strak de methode volgen is niet voldoende

Interview met Ceciel Borghouts, als rekenspecialist inmiddels al ruim 25 jaar actief binnen het rekenonderwijs. Wat is haar visie op het rekenonderwijs en wat leert u van haar als docent tijdens de opleidingen?

Methode als dwangbuis of als leidraad?

Scholen zijn gewend om strak de methode te volgen. Dat is veilig. Auteurs zullen er wel over nagedacht hebben. Als ik dat pad volg dan zal het wel goed komen. In de praktijk merken leerkrachten dat het dan voor een flinke groep leerlingen niet goed komt. Die lopen vast. In hun rekenontwikkeling. Hoe komt dat? En hoe kun je leren om de methode meer als leidraad te hanteren? Daar is veel kennis voor nodig. Dat leer je tijdens de opleiding. Je leert hoe je kunt spelen met de methode, zonder hem los te laten. En hoe je de meeste rekenproblemen kunt voorkomen.

Hoe sluit de opleiding aan bij de actualiteit?

Steeds meer is de vraag wat de kinderen van de 21e eeuw moeten leren. Wat wordt er straks in de maatschappij van hen gevraagd? Eén ding is zeker: het is van belang dat leerlingen leren zelfstandig en flexibel te denken. En dat moet je wel leren. Dat betekent dat we leerlingen niet al teveel moeten pamperen. Niet steeds maar weer alles voordoen. Nadenken moet je leren. Wat dat betekent voor de rekenlessen is een belangrijk onderdeel van de opleiding. Het heeft behoorlijke gevolgen voor het gedrag van de leerkracht. Wat voor soort opdrachten geef je? Moet je elke les instructie geven? Welke vragen stel je? Allemaal zaken die in de opleiding aan de orde komen.

Wat levert de opleiding op?

Je kunt op meerdere manieren je opbrengsten van het rekenonderwijs omhoog brengen. Bij de meeste manieren zijn die opbrengsten niet duurzaam. Tijdens deze opleiding komen een aantal elementen van goed reken-wiskunde onderwijs aan de orde die allemaal met elkaar samenhangen en die ervoor zorgen dat de opbrengsten duurzaam worden verbeterd. Reacties van deelnemers aan de opleiding zijn dan ook allemaal in de trant van: “ik ben echt heel anders gaan denken over het rekenonderwijs”, “ik had het idee dat het bij ons op school wel aardig ging, maar ik zie nu dat er nog een enorme winst te halen is”, “wat doet leerkracht gedrag ertoe! En mij wordt nu helder hoe ik dat moet coachen”etc.

Het gaat dus om opbrengstgericht rekenonderwijs, maar dan op een geheel andere manier dan u tot op heden gewend bent. Nieuwsgierig?

Opleidingen

Ceciel Borghouts is docent van een drietal van onze opleidingen. Wilt u zorgen voor kwalitatief goed rekenonderwijs op uw school? Dan bent u bij haar aan het goede adres! 

Opleiding Rekencoördinator

Het benoemen van een rekencoördinator op uw school draagt aanzienlijk bij aan het optimaliseren van het rekenonderwijs op uw school. Op basis van zijn of haar aanbevelingen kan een meerjarenplan gemaakt worden.

Lees meer

Basisopleiding Protocol ERWD in de praktijk

(geen voorkennis vereist)

In opdracht van het Ministerie van OCW is in de afgelopen jaren het protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie (ERWD) ontwikkeld. In deze opleiding leert u diagnosticerend onderwijzen. 

Lees meer

Opleiding Rekendiagnostiek

(voorkennis vereist)

Deze opleiding is gericht op het kunnen vormgeven van goede rekendiagnostiek volgens de bedoeling van het protocol ERWD. U gaat praktisch en verdiepend aan de slag met de stappen zoals ze in het protocol zijn beschreven. 

Lees meer

 

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

De drie domeinen van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator

De beroepsstandaard, en daarmee het functieprofiel, van de intern begeleider is herschreven. Hier zijn verschillende …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *