Train nu de faalspieren van je kinderen

Faalkundige kansen in de coronacrisis. Geschreven door Remko van der Drift, Faalkundige.

Een lezer van Fouten maken moed mailde me vanochtend:

Ik heb je boek net op tijd gelezen/geluisterd… Nu ik mijn kinderen thuis begeleid met hun schoolwerk, probeer ik er op te letten dat ik hun groeimindset stimuleer. Ook merk ik hoe vaak ze zelf al een oordeel klaar hebben over hun eigen geleverde werk. Ze lieten me hun tekenschriften zien, en zeiden soms “… en dit is een mislukte tekening”.

Met jouw boek in het achterhoofd, antwoordde ik dan “Nee, dat is een oefentekening”. Ook hebben we een nieuw tekenspelletje geïntroduceerd, “Alles kan iets worden”; neem een klein papiertje en maak daar een paar krassen op. Vervolgens kijk je samen naar wat het zou kunnen voorstellen en teken je dat. Mijn jongste (een kleine perfectionist) geloofde het eerst niet, maar werd daarna super enthousiast! Fijn om te merken hoe snel ze het oppikken.

Prachtig toch?! Heb je ook je kinderen thuis in deze coronacrisis? Mooi! Gebruik deze periode als kans om hun faalspieren te trainen!

Laat ze leren in plaats van presteren. Gun ze proberen in plaats van perfectioneren. Stimuleer hun groeimindset, een theorie van de Amerikaanse hoogleraar psychologie Carol Dweck.

Bij een vaste mindset ga je ervan uit dat je leervermogen aangeboren en onveranderbaar is, net als de kleur van je ogen. Je vindt jezelf bijvoorbeeld wel of niet creatief. Fouten zijn een bewijs van dit onvermogen. ‘Dit is een mislukte tekening’ kan dan ook betekenen: ‘Ik kan niet tekenen en ik kan dit ook niet leren’. Want als je je ergens voor moet inspannen en het mislukt, dan is dat met een vaste mindset een teken dat je geen talent hebt. Dus proberen is met deze mindset nutteloos.

Met een groeimindset ga je ervan uit dat een deel van je leervermogen is aangeboren en dat een groot deel ook veranderbaar is. Misschien ben je nu nog niet creatief, maar dat kun je wel worden. Door nieuwe dingen te proberen en uitdagingen aan te gaan. Door te gaan krassen en kijken wat daaruit kan ontstaan bijvoorbeeld. Fouten zijn daarbij leermomenten. Ze doen je niet twijfelen aan je leervermogens, want die zijn nu eenmaal ontwikkelbaar. Je hoeft niet bang te zijn om niet goed genoeg gevonden te worden. Falen staat met een groeimindset gelijk aan leren en ontwikkelen.

Om deze groeimindset te stimuleren, helpt het denken in ‘nog niet’.

Als je kinderen zeggen: ‘Dit is een mislukte tekening, ik kan niet goed tekenen’, leg ze dan uit dat ze altijd beter kunnen worden in tekenen. En dat het daarbij helpt om te denken: ‘Ik kan nog niet goed tekenen’.

Met ‘nog niet’ help je je kinderen om bewust in een leerproces te zitten.

Nog niet’ stimuleert de groeimindset. Het betekent: je bent aan het leren, je hebt het geprobeerd en het werkte ‘nog niet’. Ga maar verder met proberen en fouten maken, je kunt daarmee verder groeien.

‘Nog niet’ geeft veel meer zelfvertrouwen. En meer volharding om te blijven leren.

Ga ‘nog niet’ zelf maar proberen met je kinderen. Als dit moeilijk voor je blijkt te zijn, geef niet op. Blijkbaar kun jij zelf dan ook iets ‘nog niet’. 

Meer weten?

Wil je meer te weten komen over RemkoBekijk hier zijn website.

Remko van der Drift is spreker op het Next Learning event, de hotspot voor Learning & Performace!

Bekijk het event

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Hoe draagt AI bij aan het leren van studenten én docenten?

Waarom verwachten we dat studenten zelf in staat zijn om leren te reguleren, terwijl we …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *