Twee geleerde lessen over implementatie van blended leren

Overal in het hoger onderwijs wordt nagedacht over de invoering van blended learning. Marja Bakker en Johan de Bruin van 2BLearning zijn op veel hogescholen geweest en kwamen tot de conclusie dat docenten overal met dezelfde vragen en onzekerheden zitten: Waar begin ik? Hoeveel wil ik eigenlijk veranderen? Hoe zorg ik ervoor dat studenten het online werk ook echt maken? Welke media (technologie) moet ik gebruiken? Kan ik wel met die technologie omgaan? Marja, tevens spreker op Next Higher Education, is dagelijks bezig met afstandsonderwijs met de inzet van nieuwe media. Zij deelt met ons de door haar geleerde lessen met betrekking tot het implementeren van blended leren.

gymlesDeze week moest ik denken aan lang geleden toen ik op de Pedagogische Akademie (nu Pabo) gymlessen voor moest bereiden. Niet echt mijn ding maar wat ik er wel van leerde is hoe gedetaileerd de organisatie van zo’n les doordacht moest worden. Anders wordt het een chaos. Hoeveel kinderen, hoeveel groepjes, wie draagt de banken, waar zetten ze ze neer. Hoe regel je de overgang van het ene toestel naar het andere, enzovoort.

Implenteren van blended learning

Ik moest eraan denken toen we bezig waren met de ondersteuning van een docent bij de uitvoering van een nieuw blended concept voor zijn lessen. Onder meer gebruikt hij tijdens zijn lessen polling om het begrip van studenten te testen. In de uitvoering stuitten we op een organisatorische schoonheidsfoutje: de studenten waren nog niet ingelogd op hun school email account. Terwijl wij ervan uitgingen dat dat al wel zo zou zijn. Waardoor we ter plekke een andere oplossing moesten verzinnen om studenten mee te laten doen. Dat lukte maar het is geen vliegende start geworden.

Twee geleerde lessen

Ook naar aanleiding van dit praktijkvoorbeeld was een leerpunt voor ons dat de ‘digital natives’, zoals deze generatie studenten wordt genoemd, toch best moeite hebben met software die ze niet kennen. Een account aanmaken, verifiëren via e-mail, inloggen…het ging niet van een leien dakje. Wij waren in de voorbereiding steeds erg gefocust op de docent maar hadden bij de start ook nog onze handen vol aan de studenten. Alle gebruik van social media ten spijt is iets nieuws geen gesneden koek voor ze. Ook een leerpunt voor de volgende keer: reserveer meer tijd bij de start voor instructie van studenten.

De 2 lessen:
1. Alle praktische aspecten van organisatie en techniek heel gedetailleerd doordenken en nergens vanuit gaan.
2.Ook niet uitgaan van voldoende ICT-vaardigheid van studenten.

logo next higher educationMeer weten over blended learning in het hoger onderwijs?

Marja Bakker is ontwerper en ontwikkelaar van effectief blended learning bij 2BLearning. Daarnaast spreekt Marja op het congres Next Higher Education. Tijdens haar presentatie vertelt ze meer over het invoeren van blended leren en hoe het kan werken in de praktijk. Bekijk het programma van Next Higher Education en krijg een compleet overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen in het hoger onderwijs.

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Hoe draagt AI bij aan het leren van studenten én docenten?

Waarom verwachten we dat studenten zelf in staat zijn om leren te reguleren, terwijl we …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *