Veranderende onderwijsbehoefte

In aanloop naar het Congres Marketing & Communicatie in het hoger onderwijs interviewde wij de dagvoorzitter van het congres: Jan Willem Alphenaar. Jan Willem vertelt meer over zijn openingskeynote, de veranderde onderwijs behoefte en digitalisering in het onderwijs.

Bekijk het interview

Transcript van het interview

Ik ben Jan Willem Alphenaar. Op het komende Marketing Communicatie congres voor het hoger onderwijs ben ik dagvoorzitter en verzorg ik de openingskeynote. Mijn openingskeynote gaat over de eeuwige student en dan heb ik het niet over de student, die zijn opleiding nooit afmaakt, maar over de werker, de moderne werker, in loondienst of zelfstandig, die continu bij wil blijven, die continu nieuwe kennis wil opdoen, omdat het nodig is, omdat ze het willen en omdat het kan.

Veranderende onderwijs behoefte

Opleiding en onderwijs zijn niet langer het startpunt van een carrière, maar vormen steeds vaker een wezenlijk onderdeel van een loopbaan. Als je kijkt hoe de wereld veranderd is de laatste tien/twintig jaar en ook nog bezig is met continu veranderen, wat er de komende tien jaar gaat gebeuren, dat wordt héél veel, dan zul je wel moeten blijven bijleren en heel veel mensen zien dat ook in en pakken ook hun kansen om dat te gaan doen.

Onderwijs wordt digitaal

Momenteel schieten allerlei online aanbieders en apps echt als paddenstoelen uit de grond. Dat is een trend, die je echt heel duidelijk ziet en zij voorzien in een kennis behoefte, die op dit moment bestaat en die leeft. Zo kan iemand, die in Afrika woont, maar een internet verbinding heeft, gewoon een opleiding volgen in Azië en dat gebeurt.

Aanpassen is een noodzaak!

Ook Nederlandse onderwijsinstellingen moeten zich gaan aanpassen, want anders missen ze straks de boot. Er is een concurrentiestrijd gaande tussen online aanbieders vanuit de hele wereld en die richten zich ook op de Nederlandse markt en op de moderne werker. Dus als je daartegenin wilt gaan, zul je moeten gaan werken aan een blended learning environment waarbij je een deel van je onderwijs online aanbiedt voor de mensen, die niet fysiek aanwezig kunnen zijn. Je moet het ook gaan combineren met het klassikale onderwijs en zeker gaan kijken welke onderdelen van je opleiding opgeknipt kunnen in delen, die voor iedereen toegankelijk zijn en waar mensen ook tijdens hun loopbaan gebruik van kunnen maken. Dus niet meer richten op die student, die vier jaar een opleiding volgt, maar ga verder kijken als mensen klaar zijn met de opleiding welke behoeften hebben zij en hoe kun je daar op inspelen, want die kennis heb je al.

Jan Willem Alphenaar is marketing- en internettrendwatcher. Tijdens het Congres Marketing & Communicatie in het hoger onderwijs is Jan Willem dagvoorzitter en verzorgt hij de openingskeynote.

 

congres marcom

 

Meer weten over het Congres Marketing & Communicatie in het hoger onderwijs?

Ben je werkzaam op de communicatie- of marketing afdeling bij een hbo of universiteit? Alle vraagstukken en recente ontwikkelingen rondom marketing en communicatie in het hoger onderwijs komen voorbij tijdens het congres. Zo kun je je kennis updaten over o.a. contentmarketing, social media, branding, videomarketing en andere digitale trends. Het congres is een leerbeleving voor álle marketing- & communicatieprofessionals in het hoger onderwijs.

Bekijk het programma

 

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Hoe helpt een aandachtsfunctionaris om huiselijk geweld te herkennen op school?

“45% van de Nederlandse bevolking heeft ooit te maken gehad met huiselijk geweld. In haast …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *