Vijf manieren om kleuters spelenderwijs te laten leren

Kleuters leren niet gelijkmatig. Je moet inspelen op de ontwikkelingsfase en de interesses van het jonge kind, om belangstelling vervolgens om te zetten in leerzame activiteiten. Geef kleuters een actieve rol binnen deze activiteiten om hen spelenderwijs te laten leren. Anouk Brouns, adviseur gespecialiseerd in spelend ontwikkelen en het jonge kind, deelt in deze blog vijf manieren om kleuters te stimuleren spelenderwijs te leren.

Hoe stimuleer je kleuters om te leren?

Anouk stelt dat het belangrijk is dat docenten bewust aan de slag gaan met de ontwikkelingsfase waarin het jonge kind zit. Je denkt hierbij aan de cognitieve ontwikkeling, omdat het kind voor het eerst naar school gaat óf bijvoorbeeld de motorische ontwikkeling. Maak een inschatting waar het kind behoefte aan heeft en speel hierop in met een leuke, interessante activiteit. Kleuters leren zo spelenderwijs. Je realiseert een basis voor spelenderwijs leren dankzij deze vijf tips:

  • Vergroot het inzicht in het belang van spelen bij jou en jouw collega’s
  • Verrijk de leeromgeving in de groepen
  • Vergroot het belang van buiten zijn
  • Maak de buitenomgeving groener
  • Werk doelgericht met kleuters              

Hoe uiten deze vijf manieren zich in de praktijk?

Ik zie steeds meer schoolpleinen waar tegels zijn vervangen voor groen. Daarnaast blijkt er, ondanks de drukke agenda’s van mij en mijn collega’s, veel honger te zijn naar scholing op het gebied van werken en spelen met kleuters”, aldus Anouk Brouns. Zij is een groot voorstander van deze ontwikkelingen, het is namelijk een effectieve manier om kleuters gericht te laten leren. Anouk geeft je dan ook graag mee: “je hebt je werk als docent goed gedaan als de kinderen jou niet nodig hebben!

Specialist van het jonge kind

Anouk is de hoofddocent van de verkorte opleiding Specialist het jonge kind van SBO. Ze is enthousiast dat zij deze opleiding mag verzorgen: “jonge kinderen hebben recht op de beste zorg, onderwijs en liefde. Het maakt me zeer gelukkig dat ik daar met mijn werk dagelijks aan bijdraag.” Ze doet dit door praktijk en wetenschap te combineren. Docenten krijgen hierdoor inzicht in waarom ze doen wat ze doen én krijgen handvatten om daar vorm aan te geven.

Meld je aan voor de opleiding

Je toont bij Anouk niet aan dat je de theorie begrijpt met een ellenlang werkstuk. Je moet daarentegen wel een zand- of watertafel hebben, anders krijg je strafwerk! Ben jij geïnteresseerd in de verkorte opleiding Specialist het jonge kind? Schrijf je dan in voor deze opleiding. Je hebt hierbij de keuze uit de basisopleiding, de verdieping of een combinatie van beide. Maak jouw keuze en schrijf je in! Je kunt nu ook gebruikmaken van het STAP-budget, neem hiervoor contact op met de opleidingsadviseur.

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

De drie domeinen van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator

De beroepsstandaard, en daarmee het functieprofiel, van de intern begeleider is herschreven. Hier zijn verschillende …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *