Het is aan de orde van de dag; leerlingen die slachtoffer zijn geworden van pestgedrag. De vraag is echter: hoe voorkom je pestgedrag en hoe kun je dit gedrag het best aanpakken? Een interview met Theo Klungers, pestdeskundige bij Posicom. Theo onderzoekt en deelt van wat beter werkt met betrekking tot het voorkomen en aanpakken van pesten. Hij heeft ervaring …
Lees verder »Zie onderwijs als een saladebar
Bij het woord ‘toekomstvoorspelling’ denken sommigen al snel aan de horoscoop in Privé of aan een dame die tarotkaarten deelt. Maar het voorspellen van trends heeft niks te maken met wichelroedes en glazen bollen. Het is een serieus vakgebied. Cécile Cremer, spreker op The Next Student, is daarvan het levende bewijs. Zij studeerde in 2014 als eerste in Europa af …
Lees verder »Storytelling: enkele tips vanuit Learning Technologies 2017
Tijdens Learning Technologies 2017 in Londen was Deborah Frances-White de openingsspreker. Voor learning professionals is ze een vreemde eend in de bijt. Ze stond daar als verhalenvertelster, maar… we hingen aan haar lippen. Als theaterdier weet zij als geen ander hoe belangrijk het is om de aandacht van mensen te trekken én vast te houden. Wij weten allemaal hoe waardevol …
Lees verder »11 Tips om agressie te voorkomen in je klas
Als jouw school niet structureel aandacht besteedt aan de voorkoming en vermindering van agressie en nadere gedragsproblemen, bieden de onderstaande punten wellicht hulp. Je kunt namelijk als docent zelf een aantal maatregelen nemen om agressie te voorkomen in je klas: Het is belangrijk om te zorgen voor een goed pedagogisch klimaat. Dit wil zeggen dat leerkrachten: respectvol met kinderen omgaan; …
Lees verder »Wat is een Learning Hackathon? Ervaringen bij Spaarne Gasthuis
Een Hackathon is een leertraject dat van tevoren niet helemaal helder is… Van tevoren is één ding zeker: je gaat intensief samen aan het werk. Hoor van deelnemers tijdens de Learning Hackathon bij Spaarne Gasthuis wat zo’n event inhoudt vanuit diverse invalshoeken. Marcel de Leeuwe, scrummaster Leerbeleving.nl Een hackathon betekent voor de organisatie dat ze een traject ingaan wat niet helemaal …
Lees verder »Nieuw: ouders instemmingsrecht in ontwikkelingsperspectief (OPP)
“Wetswijziging 1 augustus 2017” Het OPP is en blijft sinds de invoering van de wet op passend onderwijs een HOT item. Onderwerpen zoals wetgeving, de uitvoering in de praktijk, het stellen van de juiste doelen etc. zijn vragen die scholen en Intern Begeleiders zichzelf stellen. Wat verandert er voor u als intern begeleider, waar zet je het OPP op in …
Lees verder »Eerste Kamer stemt voor instemmingsrecht ouders in passend onderwijs
Bron: Nationale Onderwijsgids Ouders krijgen definitief meer invloed op het passend onderwijs voor hun kinderen. Voortaan zullen de ouders toestemming moeten geven voor de manier waarop de ondersteuning en zorg voor het kind geregeld en uitgevoerd wordt door de school, het zogenoemde handelingsdeel van het ontwikkelingsperspectief. De Eerste Kamer is hiertoe dinsdag akkoord gegaan met een wetswijziging die de ouders …
Lees verder »Onderwijsmanager voor de klas: moet dat?
Laatst gehoord bij Jinek: Machiavelli-prijswinnaar Hugo Borst zei het duidelijk over zorginstellingen: “Waar het huis slecht is heb je een slechte bestuurder!” Goede zorgbestuurders zijn volgens hem op de werkvloer te vinden, kennen hun personeel, kennen hun cliënten. Zou dat ook voor het onderwijs opgaan? Dat slecht onderwijs komt door slechte bestuurders? En dat goede bestuurders met de beide benen …
Lees verder »Perfectionisme: wanneer is goed genoeg ook daadwerkelijk goed genoeg?
Perfectionistisch? Vele van ons kennen het! Wanneer je perfectionistisch bent, ben je niet snel tevreden met je resultaat. Perfectionisme is daarom ook niet fijn om te hebben en het kost je veel energie. Om je hierbij te helpen introduceert Dick Verwij van Novilo in deze video de Wet van het verminderende meeropbrengst. Deze wet houdt in dat je in de …
Lees verder »Zelforganiserende teams in het onderwijs, kan dat?
De geleerden zijn het er al een tijdje over eens: intrinsieke motivatie van medewerkers wordt vooral veroorzaakt door grote mate van autonomie en enthousiasmerend leiderschap. Personeel wordt daar gelukkiger van en krijgt ruimte om initiatieven te nemen die leiden tot groei in kwaliteit en kwantiteit. Maar geldt dat ook voor onderwijs? Wat heeft het onderwijs tot nu toe gebracht? Kijk …
Lees verder »