Voortgezet Onderwijs

Ontwikkel een mooie reis als e-learning ontwerper

Interview met Marcel de Leeuwe, onafhankelijk adviseur in leren en hoofddocent van de opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper. “Ik zie mezelf als de Lonely Planet op basis waarvan mensen zelf hun reis kunnen samenstellen. Je kunt met mij een uitgestippeld bezoek aan een uniek gebouw brengen, maar je kunt ook een lijst met bijzondere plaatsen krijgen en de manier om ze …

Lees verder »

Anti-cyberpestprogramma ontwikkeld en geëvalueerd door promovendus

Bron: Nationale Onderwijsgids Jongeren die met cyberpesten te maken krijgen, kampen vaak met negatieve gevolgen als angst, depressie of zelfs zelfmoordneigingen. Promovendus aan de Open Universiteit Niels Jacobs ontwikkelde een online programma met als doel deze jongeren te leren hoe ze op een betere manier met cyberpesten om kunnen gaan. Uit het onderzoek van Jacobs naar de effectiviteit ervan blijkt …

Lees verder »

LAKS lanceert informatie- en klachtensite rekentoets

Bron: Nationale Onderwijsgids Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) heeft de website rekentoetsklacht.nl gelanceerd. Op deze website kunnen scholieren informatie vinden over de rekentoets en hun klachten indienen. Andrej Josic, voorzitter LAKS: “We vinden het belangrijk dat scholieren goed op de hoogte zijn over de regelgeving rondom de veelbesproken rekentoets. Ook ontvangen wij graag alle opmerkingen en klachten van scholieren, …

Lees verder »

Stappenplan voor het ontwerpen van een blended leertraject

Hoe ontwerp je nu een blended leertraject en kom je tot een goede ‘blend’? Voor het samenstellen van een ‘blend’ gaan een aantal ontwerpstappen vooraf. Dit handige stappenplan bevat alle stappen voor het ontwerpen van een leertraject. Daarna volgen de basisstappen van het samenstellen van een juiste blend! Blended learning Blended learning kan bestaan uit verschillende mixen van leerinterventies waarbij e-learning en online interactie worden …

Lees verder »

65,8% middelbare scholieren haalde voldoende op rekentoets in 2015

Bron: Nationale Onderwijsgids In 2015 heeft 65,8 procent van alle leerlingen in het voortgezet onderwijs een voldoende gehaald op de rekentoets. In 2014 was dit nog 57,8 procent. Ook het gemiddelde cijfer is gestegen van 5.9 in 2014 naar een 6.2 in 2015. Het totale slagingspercentage van de eindexamens is dit jaar met bijna een procent gestegen ten opzichte van …

Lees verder »

Ministerie van Onderwijs wil resultaten rekentoets openbaar maken

Bron: Nationale Onderwijsgids Het ministerie van Onderwijs gaat de resultaten van 2015 van de rekentoets in het voortgezet onderwijs openbaar maken. De resultaten worden openbaar gemaakt per school, vestiging en schoolsoort en zijn niet herleidbaar tot individuele leerlingen. Dat schrijft Matthijssen, directeur Voortgezet Onderwijs, namens staatssecretaris Dekker van Onderwijs aan de Tweede Kamer.  Een aantal scholen zouden bedenkingen hebben over …

Lees verder »

Hoe ga je om met weerstand? 2 inzichten en 5 technieken!

Waarom doet mijn collega niet wat ik wil? Elke zorgcoördinator heeft te maken met weerstand. Het is een troost dat iedereen het tegenkomt, maar in de praktijk is het lastig. Vanuit oprechte bedoelingen wil je je aanpak voor optimale leerlingenzorg stimuleren bij je collega’s in jouw school. Het kan een groot succes worden als iedereen gewoon meteen meewerkt. De praktijk is echter …

Lees verder »

Gevaren op school in kaart brengen

Door Carl Steinmetz, zelfstandig adviseur op het terrein van veiligheid. Scholen voor voortgezet onderwijs zijn door de jaren heen niet onveiliger geworden. Het is echter niet duidelijk of dit te danken is aan veiligheidscampagnes en maatregelen van scholen of de overheid. De praktijk School moet een plaats zijn waar je leert samenwerken en samenleven. De vaardigheden die je daarbij ontwikkelt …

Lees verder »

Vroegsignalering ook belangrijk bij kinderen met ontwikkelingsvoorsprong

Bron: Nationale Onderwijsgids Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong komen geregeld in de knel door gebrek aan signalering van hun voorsprong. Door het snelle leren van ‘slimme’ kinderen zou bij veel begeleiders het beeld ontstaan dat zij geen hulp nodig hebben bij hun ontwikkeling. Toch hebben ook deze kinderen hulp nodig en is vroegsignalering in het belang van deze kinderen. Het maakt …

Lees verder »

Dekker: “Middelbare scholen moeten nu in actie komen om krimp op te vangen”

Bron: Nationale Onderwijsgids Staatssecretaris Dekker van Onderwijs zegt dat scholen veel meer moeten gaan samenwerken om de gevolgen van krimp op te vangen. Tachtig procent van de Nederlandse scholen krijgt te maken met een sterk dalend leerlingenaantal. Dekker benadrukt dat scholen in actie moeten komen om de gevolgen op te kunnen vangen. Dat meldt NOS. De VO-raad stelt dat er …

Lees verder »