Door: Michiel Tolman, directeur en onderwijsontwikkelaar van De Bildung Academie
Ik ben een rebel. Dat zie je misschien niet aan mijn kleding. Dat ruik je misschien niet aan mijn lichaamsgeur. En dat hoor je misschien ook niet aan het protestlied (dat ik nog niet heb).
Toch rebelleer ik.
Want ik ben niet akkoord gegaan. Ik ben niet akkoord gegaan met de bestaande universiteit. Ik heb geweigerd mijzelf neer te leggen bij de status quo in het hoger onderwijs.
Met mij zijn er velen. Rebellen die het niet meer accepteren. Je hoort ons nu misschien niet altijd. Maar we zijn er. Misschien heb je ons al herkend als de zombies achter onze laptops in de collegezalen. Of aan de ongeïnteresseerde houding in de klas.
Hoe ga je met ons om?
Dat is de centrale vraag als je het over leren wilt hebben.
Hoe bied je gepersonaliseerd onderwijs aan zo’n generatie studenten aan? Een generatie studenten die het bestaande onderwijs op momenten als gestorven ervaart en dat ook duidelijk laat blijken in hun houding?
Samen met 40 andere initiatiefnemers van De Bildung Academie ben ik op een missie gegaan. Een missie om precies deze bovenstaande vragen te beantwoorden en vervolgens het antwoord in de praktijk uit te voeren.
En dat is belangrijk. Want wat vele grote denkers al aangeven, wat de crisis van 2008 aantoonde, wat het aantal mensen met een burn-out aantoont: we zijn (in het westen) op een pad beland dat doodloopt. Lang was dat een prima pad. Zeker. Maar nu niet meer. Mensen voelen dat en haken af. Of het nou de FvD-stemmer is, de ANTIFA-straatstrijder of de duurzaamheid-goeroe. Allen voelen dat het bestaande aan vernieuwing toe is. Zo ook het hoger onderwijs.
Er staat dus iets onder druk. Er staat iets op het spel, namelijk de bestaande wijze van leren. En als er iets op het spel staat wordt het interessant. Wat kan het onderwijs doen? Hoe ga je als docent of bestuurder om met mensen die het bestaande betwijfelen of er apathisch van worden? Hoe ga je om met deze rebellen?
Identificeren
Allereerst, identificeer ze. Vind ze in je organisatie en onder je studenten. Want anders zijn ze zo bij je weg. Je kunt je schouders ophalen om de ongeïnspireerden die anoniem afvallen. ‘Driekwart van de studenten om jullie heen zien jullie over een halfjaar nooit meer’, zei een docent van mij tegen een volle collegezaal. Maar je kunt het ook zien als een braindrain. Wat een potentie gaat er verloren! Ieder van de afvallers had iets unieks kunnen brengen. En waarom horen we toch telkens weer van die drop-outs die later succesvol ondernemer of kunstenaar werden?
Laat de rebellen niet meepraten
Ten tweede, laat de rebellen niet meepraten. De tijd van medezeggenschapsraden is geweest. Laat ze meebouwen aan het onderwijs. Besef dat jongeren uit de toekomst komen. Maak ze belangrijk en geef ze mede-eigenaarschap over onderwijsinnovatie.
Ken je eigen gebreken
Ten derde, ken uzelf. Ken je eigen gebreken. Durf je eigen zekerheden te bevragen. Weet wanneer je ego opspeelt en sta daar boven. Weet wanneer je charismatisch bent. Werk aan je eigen expressiviteit. Voel wanneer je merkt dat je de studenten wel of niet meekrijgt.
Omarm het onbekende
Tot slot. Heb moed. Heb moed om het onbekende te omarmen. Want gepersonaliseerd leren kun je niet vatten in een structuur bestaande uit 7 stappen, 5 leerdoelen en 3 docenten. Heb moed om een kader te scheppen dat de open ruimte eerbiedigt. Dat studenten stimuleert om zelf invulling te geven. Vertrouw en train uw docenten. Leer ze hoe ze samen met hun studenten onderwijs kunnen vernieuwen. Ontwikkel samen de context die gepersonaliseerd leren stimuleert. Die, en dat is de essentie van gepersonaliseerd leren, de student uit een ongeïnteresseerde of consumerende houding in een creërende houding brengen.
Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest. Er staat iets op het spel. Verwacht van mij geen zwarte capuchon of straatterreur. Verwacht van mij een bouwhouding. Dan verwacht ik van u openheid, vertrouwen en moed. En als wij deze verwachtingen naar elkaar waarmaken, verwacht dan een universiteit die aansluit bij wat deze generatie jongeren broodnodig heeft: een universiteit die de rebellen niet laat afhaken, maar stimuleert te creëren!
Congres Gepersonaliseerd Leren
Tijdens het Congres Gepersonaliseerd Leren staat de vraag van de student centraal, hoe stimuleer, prikkel en daag je leerlingen en studenten uit? Ontwikkel samen met de student en de docent samen het onderwijs. Laat je dan inspireren door de volgende sprekers:
- Agora onderwijs – Sjef Drummen
- Kunskapsskolan – Raymond van Kerkvoorden
- Knowmads – Pieter Spinder
- Bildung Academie – Michiel Tolman
Dank voor je prachtige inspirerende woorden Michiel.
Dankjewel Jeroen!