Wat leer je tijdens de opleiding Rekencoördinator PO?

Interview met Barbara Tetrode, oud-deelnemer van de opleidingen Rekencoördinator PO, PO II en Rekendiagnostiek.

“Betrokken, eerlijk en iemand die het rekenonderwijs echt wil veranderen”. Zo omschrijft Barbara Tetrode onze docent Ceciel Borghouts. Barbara werkt als groepsleerkracht en rekencoördinator bij de Groenling. Zij heeft de opleidingen rekencoördinator PO, PO II én Rekendiagnostiek gevolgd bij SBO. Wij interviewden haar over motivatie, de docente en wat zij geleerd heeft tijdens deze opleidingen.

Wat was voor jou de reden om te starten met de opleiding Rekencoördinator PO?

In januari 2015 kwam er een uitnodiging binnen op onze school voor deelname aan de Pilot training ERWD die Ceciel Borghouts zou verzorgen. Ik had al eens een opleiding Rekencoach elders gevolgd en binnen de school werd direct aan mij gedacht, omdat ik de meeste affiniteit had met rekenen. Ik ging zonder verwachtingen naar deze pilot. Ik werd echter tijdens deze pilottraining zo geïnspireerd dat ik direct heb geïnformeerd of er ook een opleiding was.

Wat sprak je precies aan tijdens deze pilottraining, waardoor je besloot je te verdiepen in een vervolgopleiding?

Ik had echt het gevoel dat er nieuwe dingen werden gezegd, er voortschrijdend inzicht was en kwam erachter dat dit bij mij en op onze school stilstond. Bijvoorbeeld de methode alleen is niet voldoende om les te kunnen geven. Als je puur de methode volgt, sluit die vaak onvoldoende aan en als starter durf je ook niet teveel hiervan af te wijken. Toch merkte ik al dat ik zelf steeds meer afweek van de rekenmethode, omdat deze soms te snel of te langzaam ging. Ook kwamen bepaalde onderdelen te weinig aan bod. Het sprak mij daarnaast tijdens de training ook erg aan dat Ceciel zeer betrokken overkomt, eerlijk zegt wat ze denkt en daadwerkelijk het rekenonderwijs wil veranderen. Ze heeft hier haar eigen ideeën over.

Wat voor verwachtingen had je voordat je aan de opleiding Rekencoördinator PO begon?

Ik wist natuurlijk al dat deze opleiding door Ceciel werd gegeven, dus ik wist wat ik kon verwachten. De opleiding Rekencoördinator PO was een uitbreiding van de pilot die ik eerder dat jaar had gedaan.

Heb je ook voldoende handvatten gekregen?

Ik voelde mij zeker competent na afloop. Wat ik ook heel leuk vond was dat het heel intensief was, veel informatie in betrekkelijk korte tijd. Dat vond ik erg prettig. Je komt boordevol informatie weer thuis. En het was zeer praktisch, ik kon er direct mee aan de slag.

Wat heb je vooral geleerd dat je nu nog toepast in je dagelijkse praktijk?

Dat is heel veel! Hieronder een opsomming:

  1. Soms moet je kinderen laten aanmodderen. Niet alles direct gaan uitleggen, maar gewoon laten proberen. Ze moeten zelf leren nadenken!
  2. De hoofdfasen van de leerlijnen hebben mij veel inzichten gegeven. Als het niet lukt, ga je een stapje terug en start je daar.
  3. De kennis van leerlijnen kwam op de Pabo bij mij erg weinig aan bod en het drieslagmodel helemaal niet. Deze modellen gebruik ik eigenlijk dagelijks. Rekenspellen worden op school wel ingezet, maar zonder er goed over na te denken wanneer je dit inzet en of dit wel past. Nu denk ik veel meer na over of het past in het moment. Ik weet precies wanneer ik welke spellen in kan zetten en maak er meer tijd voor vrij, omdat ik de meerwaarde er ook van zie. Voor andere klassen heb ik het nu ook uitgezocht en voor mijn collega’s een lijstje gemaakt wanneer ze welk spel kunnen inzetten.
  4. Wat ik nog steeds gebruik is eigen regie; het nemen van vrijheid in de methode.
  5. Toetsing speelt ook een belangrijke rol. Bij de methode van de bloktoetsen dacht ik altijd: “lijkt mij goed want ik zie dan of ze het kunnen of niet”. Nu ik het drieslagmodel gebruik, zie ik de beperking van toetsen en ga ik er anders mee om. Als iemand het gehaald heeft betekent dit niet automatisch dat degene het goed kan. Mijn eigen observatie laat ik een grotere rol spelen. Soms merk ik dat een leerling er nog niet helemaal is. Dan besteed ik er extra aandacht aan.
  6. Ik kijk kritischer naar artikelen die ik lees en heb geleerd hier mijn eigen mening over te vormen. Ik neem niet alles klakkeloos aan wat er geschreven wordt.
  7. Na de opleiding rekencoördinator PO heb ik de opleiding Rekendiagnostiek gevolgd. Deze kennis gebruik ik erg vaak. De essentie van diagnostiek heb ik in mijn hoofd zitten, dus op het moment dat ik diagnostische gesprekken voer pas ik deze kennis veelvuldig toe.

Welke ambitie heb je jezelf nog ingesteld binnen jouw functie?

Ik heb inmiddels ook rekencoördinator deel 2 gevolgd, dus heb ik alles gevolgd, wat er vanuit het SBO op dit moment aangeboden wordt. Op korte termijn wil ik op de school waar ik nu werk het rekenonderwijs verbeteren en nog verder uitwerken, mijn vakkennis bijhouden middels artikelen en conferenties. En op de langere termijn zou ik het leuk vinden om andere leerkrachten of scholen te helpen het rekenonderwijs te verbeteren. Daarnaast lijkt het mij leuk om meer individuele leerlingen te begeleiden. Ik heb nu een leerling 1 jaar begeleid buiten mijn werk om en deze ging met sprongen vooruit.

Wat zou jij zeggen tegen een collega over de opleidingen die je hebt gevolgd?

Ik zou eigenlijk zeggen: dit is een opleiding waar je in de praktijk echt direct iets mee kan. Vooral dat je zelf leert nadenken, eigen regie gaat nemen, een helikopterview ontwikkelt. Je leert hoe je een rekenmethode kan gebruiken zonder dat je hem moet volgen, wat je toe moet voegen/weg kan laten en hoe je rekenproblemen kunt voorkomen. Het is een opleiding waarbij je je daarna deskundig voelt. Je ziet snel resultaat van kleine aanpassingen en dat de kinderen daardoor veel enthousiaster en meer betrokken zijn bij de les!

Drie unieke opleidingen voor de Rekencoördinator

Waarom een rekencoördinator? Het benoemen van een rekencoördinator op uw school draagt aanzienlijk bij aan het optimaliseren van het rekenonderwijs op uw onderwijsinstelling! Op basis van zijn of haar aanbevelingen kan dan een meerjarenplan gemaakt worden en zo het rekenonderwijs op uw school naar een hoger niveau worden getild.

Bekijk de opleidingen

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Hoe implementeer je digitaal summatief of formatief toetsen in het VO?

De traditionele manier van toetsen wordt steeds vaker heroverwogen en vervangen door een veilig, digitaal …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *