Welke analysemethoden en theorieën worden gebruikt bij Learning Analytics?

Ben jij binnen jouw organisatie bezig met Learning Analytics? Verstandig, aangezien L&D een enorme bron van data is. Deze data gebruik je om jouw leerinterventies effectiever en efficiënter in te richten, waardoor de kwaliteit en het rendement ervan omhoog gaat. SBO organiseert het leertraject Learning Analytics voor de L&D-professional. Hierbij ga je met je eigen casus aan de slag, zodat je de kennis uit de modules direct toepast in de praktijk. Twijfel jij of dit leertraject van toegevoegde waarde is voor jouw organisatie? Lees dan verder en ontdek welke analysemethoden en theorieën worden gebruikt tijdens het leertraject Learning Analytics voor de L&D-professional.

Welke analysemethoden leer je kennen tijdens het leertraject Learning Analytics?

Het leertraject heeft geen vaste selectie van analysemethoden of instrumenten, omdat de docenten vooral kijken naar de behoeften van de groep. Elke cursist dient eigen hulpvragen en leerdoelen in, waarna de docenten, Max Mertens en François Walgering, de juiste aansluiting zoeken. Je krijgt dus concrete handvaten waarmee jij waarde haalt uit leerdata vanuit de eigen context. De te behandelen analysemethoden én de gebruikte tools/software zijn dus afhankelijk van de hulpvragen. De docenten verwachten dat het neerkomt op gangbare analysemethoden (effectmetingen en verschilanalyses) en –instrumenten (Learning Record Stores, Excel en SPSS).

Welke leertheorie is de basis van het leertraject?

Learning Analytics voor de L&D-professional berust in hoofdlijnen op de empirische cyclus waarin wij continu vragen stellen. Deze vragen beantwoorden we met data om vervolgens verbetermogelijkheden te implementeren of nieuwe (vervolg)vragen te definiëren. De docenten hebben dit model, vanuit hun praktijkervaring, teruggebracht naar de vijf kernfases:

  • Data verzamelen
  • Data visualiseren
  • Data analyseren
  • Interveniëren op basis van data
  • Automatiseren aan de hand van data

Deze fases komen, met uitzondering van data verzamelen, achtereenvolgens aan bod tijdens het leertraject. Jij kunt hierdoor de waarde van data vergroten. Naast deze empirische cyclus staat ook een eigen model centraal, uiteraard op basis van gedegen wetenschappelijke inzichten. Hiermee breng je het lerend vermogen van jouw organisatie in zicht. De docenten bieden hierin handvaten om data over kernprincipes te verzamelen. Deze kernprincipes ondersteunen het lerend vermogen van individuen en stellen jou in staat om betekenisvolle verbetermogelijkheden en aandachtspunten te identificeren.

Vergroot het lerend vermogen van jouw organisatie

Wil jij de genoemde analysemethoden en theorieën toepassen in de praktijk? Schrijf je dan in voor het leertraject Learning Analytics voor de L&D-professional! Voorafgaand aan het leertraject heb je een persoonlijke intake met de docenten, waarna zij het leertraject vormgeven op basis van jouw behoeften. Je gaat vervolgens aan de slag met jouw casus, waar je tijdens iedere module feedback op krijgt in een intervisie. Naderhand ben jij in staat om leerprocessen in jouw organisatie effectiever en efficiënter in te richten!

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

De drie domeinen van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator

De beroepsstandaard, en daarmee het functieprofiel, van de intern begeleider is herschreven. Hier zijn verschillende …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *