Workshop executieve vaardigheden: een terugblik

Deze workshop executieve vaardigheden is gegeven als onderdeel van het congres Talent Leren Excelleren op 6 februari 2014. Bekijk ook de conclusies van de congresdag op 5 februari.

Deelneemster Femke Hovinga geeft hieronder een terugblik op de workshop én enkele tips.

Als introductie van de workshop wordt uitgelegd dat heel slimme kinderen op de basisschool eigenlijk alles wel weten en het dus niet nodig hebben om te ‘leren leren’. De ‘gewone’ kinderen leren echter:

  • door te zetten
  • iets op een andere manier te proberen als het niet lukt
  • hun geheugen te gebruiken
  • te plannen.

Deze ‘gewone’ kinderen ontwikkelen hiermee heel belangrijke vaardigheden voor later.

En het hele slimme kind gaat zonder deze rugzak met vaardigheden vrolijk verder naar de middelbare school. Om daar erachter te komen dat het niet altijd vanzelf gaat, dat ‘het even doorkijken’ niet meer genoeg is. De ene na de andere onvoldoende volgt en er komen frustraties. Dit is helemaal niet leuk, zittenblijven of een niveau zakken dreigt…

Hoe kunnen we dit oplossen?

Dit kan door het ontwikkelen van executieve vaardigheden. Goed ontwikkelde executieve vaardigheden zorgen ervoor dat een mens zich kan handhaven in de maatschappij die steeds andere dingen van hem vraagt.

Een voorbeeld: om op tijd op school te komen, heb je al een hoop vaardigheden nodig. Je maakt met timemanagement een tijdsplanning. Hoeveel tijd heb ik nodig voor ik kan vertrekken? Er moet een planning zijn gemaakt van wat je nodig hebt voor je vertrekt. Tas met alle boeken, agenda, etui, een portemonnee, sleutels, telefoon (is hij opgeladen?). Dit regel je met je organisatie. Emotieregulatie kan een rol spelen, als de sleutels niet liggen waar je denkt. Ook je werkgeheugen wordt dan aangesproken, waar heb ik de sleutels dan de laatste keer neergelegd? En je bent dan nog niet eens onderweg…

Als de vaardigheid ‘organisatie’ nog niet voldoende ontwikkeld is, zal er regelmatig gezocht worden naar missende spullen. Als de emotieregulatie nog niet ontwikkeld is, dan wordt er boos/gefrustreerd/beschuldigend gezocht naar spullen.

Met een eenvoudige vragenlijst kun je de goede en zwak ontwikkelde executieve vaardigheden van elkaar scheiden. En in kleine stapjes zijn deze zwak ontwikkelde vaardigheden aan te leren. Maar… het kost tijd; er is geen quick-fix mogelijk.

 

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Hoe zorgt minder nakijkwerk voor een hoger leerrendement?

Het leerrendement van het huidige schoolsysteem ligt slechts op 20%. Leerlingen benutten hierdoor niet hun …

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.