Zeven criteria voor effectieve communicatie in het onderwijs

Communicatie is erg belangrijk in de concurrerende markt van het onderwijs. Hoe overtuig je studenten om voor jouw opleiding te kiezen? Hoe pak je in een wereld vol ruis de aandacht van jouw lezer? Martin van Kranenburg, neuromarketeer, deelt de zeven criteria waarmee je bepaalt of jouw tekst goed genoeg is om op te vallen in de zee van online content.

Schrijven is vragen van jouw lezer beantwoorden

Ik zie vaak dat bedrijven over zichzelf schrijven in de wij-vorm en langdradig zijn, daar zit niemand op te wachten. Je moet snappen dat maar maximaal 28% van je online tekst wordt gezien. Het is dan ook belangrijk dat je de aandacht pakt en het stuurt naar het gewenste gedrag. Je doet dat door de vragen van jouw lezers te beantwoorden, dat is het fundament van communicatie”, aldus Martin.

Het framework van een goede tekst

Martin adviseert om alleen hetgeen op te schrijven waar je klanten om vragen. Na het schrijven van je tekst bepaal je vervolgens aan de hand van zeven criteria of de tekst goed genoeg is:

  • Herkenning, bepaal voor wie je de tekst schrijft en zorg dat zij zichzelf herkennen aan het begin van de tekst.
  • Urgentie, waar voelen of zien lezers de noodzaak om in actie te komen?
  • Belofte, wat beloof je aan lezers als zij in actie komen?
  • Bewijs, hoe bewijs je dat je waar kan maken wat je belooft?
  • Overtuiging, controleer extra welke principes van Cialdini en BJ Fogg je in jouw tekst kan verwerken om lezers in actie te laten komen. Informatie leidt tot analyse en emotie tot gedrag.
  • Call to action, maak het gewenste gedrag duidelijk en maak het zo makkelijk mogelijk om dit gedrag uit te voeren.
  • Minus-methode, maak de tekst makkelijk verwerkbaar in het brein door korte zinnen te schrijven. Haal daarnaast woorden als zullen, kunnen en willen weg.

Lezers hebben na 0,17 seconden in de gaten of een tekst makkelijk is. Let daarom goed op de structuur en uitstraling als je schrijft en controleer de tekst daarna op de zeven principes”, zegt Martin.

De rol van AI

De beperkte aandacht voor online tekst komt mede door de overvloed aan teksten. Generatieve AI, zoals ChatGPT, produceert tekst nog makkelijker dan voorheen. “Je hoeft niet meer zelf te schrijven, maar wel beoordelen of de tekst goed genoeg is. AI is een assistent, waarbij je rekening moet houden met de gewenste output voor jouw lezer. De output maak je beter vervolgens kwalitatief beter aan de hand van een checklist met de zeven criteria. Je pakt dan de aandacht met jouw tekst”, stelt Martin. “De juiste input (prompts) is cruciaal. De juiste prompts schrijven wordt dan ook je onderscheidend vermogen als communicatiespecialist”.

Ontdek de kracht van neuromarketing in je copy

Martin verzorgt tijdens het congres The Next Student een masterclass over neuromarketing omtrent communicatie in het onderwijs. Je gaat hierbij praktisch en direct toepasbaar aan de slag met het genoemde framework om de aandacht te pakken en sturen met jouw teksten. Jouw teksten komen hierdoor in het onbewuste brein van de lezer binnen. Het onbewuste brein maakt namelijk de beslissing. Vraag de brochure aan voor meer informatie over het programma.

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

De drie domeinen van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator

De beroepsstandaard, en daarmee het functieprofiel, van de intern begeleider is herschreven. Hier zijn verschillende …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *