Hoe betrek je alle verantwoordelijken bij jouw beleidsadvies?

Uiteenlopende belangen en verantwoordelijken: als niet duidelijk is voor wie en wat je beleidsadvies schrijft, kan het lastig zijn. Mildred Arah, beleidsmedewerker bij Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs Amsterdam-Diemen, ervaarde deze moeilijkheden ook. Zij bracht dit als casus in tijdens de opleiding Professioneel beleid schrijven & adviseren. Wat heeft dit voor inzichten gegeven?

De functie van beleidsmedewerker

Mildred: “Ik heb twaalf jaar in het mbo-onderwijs gewerkt, en heb hier allerlei functies vervuld: decaan, docent, mentor en zorgcoördinator. Ik hou van afwisseling en uitdaging en binnen de school waren er geen ontwikkelmogelijkheden meer die ik ambieerde. Hierdoor ben ik buiten de school gaan kijken en kwam ik terecht bij het samenwerkingsverband in de functie beleidsmedewerker. Hier heb ik meerdere dossiers, zoals mentaal welzijn, vervroegd schooluitval onder jongeren en de mbo-agenda”.

Het procesmatige spel van een beleidsmedewerker

De thema’s die ik tegenkom als beleidsmedewerker ken ik goed, maar het procesmatige spel is anders dan ik gewend ben van andere functies. De accenten liggen hier anders. Je hebt een dienstbare functie voor verschillende bestuurders en groepen. Hiervoor moet je constant schakelen om opdrachten, belangen en verantwoordelijken in kaart te brengen. Hier zit vaak veel meer achter, en ik zocht naar theoretische onderbouwing om daar mee om te gaan”, zegt Mildred.

De casus mentaal welbevinden van jongeren

De publicatie ‘De staat van het Onderwijs’ riep zorgen op over het mentaal welbevinden van jongeren in het voortgezet en primair onderwijs”, introduceert Mildred. “Ik kreeg de opdracht om daar een notitie over te schrijven en bepaalde directeuren daarbij te betrekken. Ik snapte de notitie schrijven wel, maar niet wat het belang en de verantwoordelijkheid was van de verschillende bestuurders. Als je niet weet waarom en waar een opdracht vandaan komt, is het een stuk lastiger om een notitie te schrijven”.

Identificeer de betrokkenen

Deze casus is behandeld tijdens de opleiding Professioneel beleid schrijven & adviseren van SBO. Ik heb hierdoor de theoretische onderbouwing gekregen om te achterhalen wat er gebeurde bij deze casus: het gaat om verantwoordelijkheid. Als je beleidsadvies geeft, wees jezelf dan bewust van waar een opdracht vandaan komt, dat de opdracht voldoende gespecificeerd is en wie er allemaal betrokken zijn. Ik vraag nu door totdat dit volledig helder is. Dit geeft mij het gevoel dat ik precies weet wat er van mij verwacht wordt. Hierdoor vallen alle puzzelstukjes op de juiste plek”, sluit Mildred af.

Betrek de juiste stakeholders

Kom jij net als Mildred uitdagingen tegen omtrent het geven van beleidsadvies? Meld je dan aan voor de opleiding Professioneel beleid schrijven & adviseren en breng jouw eigen casus in. Vraag de brochure aan voor een compleet overzicht van het programma. Wil je samen met jouw kerngroep aan de slag? Kies dan voor een Incompany-traject op maat.

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

De verantwoordelijkheden en uitdagingen van een project management officer

“Het gaat er niet om dat je de beste bent, het gaat erom dat je …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *