Auteur: Ceciel Borghouts, al meer dan 25 jaar ervaring binnen het rekenonderwijs
Onze maatschappij verandert in een rap tempo. Er is sprake van een verschuiving van werkzaamheden: routinematige taken verdwijnen steeds meer. Dat soort taken kan worden overgenomen door robots en computers. Wat meer en meer van werkende wordt gevraagd is flexibiliteit, creativiteit, zelfstandig nadenken en problemen oplossen, samenwerken etc.
Veranderingen in het rekenonderwijs
Het onderwijs heeft de taak de leerlingen hierop voor te bereiden. In mijn ogen zou er dan wel wat moeten veranderen in het (reken)onderwijs. Het doel zou dan moeten zijn om van de leerlingen zelfstandige en onafhankelijke denkers te maken. Maar nadenken moet je leren, dus dat betekent dat de rekenlessen er echt anders uit moeten gaan zien. Vaker de leerlingen zelfstandig laten proberen een probleem op te lossen, zonder vooraf alle obstakels al uit de weg te ruimen. Niet steeds alles eerst voordoen zodat de leerlingen het alleen nog maar na hoeven doen etc.
Ook de leerkracht mag veel meer een onafhankelijk denker worden. Meer regie nemen.
De methode meer als leidraad gebruiken en niet de methode als een dwingend en strak voorschrift volgen. Dat betekent wel: veel kennis in huis hebben. We willen immers zeer doelgericht en opbrengstgericht werken. Jazeker. Maar wel graag duurzaam en niet te hijgerig op korte termijn. Liever duurzame lange termijn effecten waarbij alle leerlingen naar vermogen presteren en waar de leerlingen zo veel mogelijk zelfstandig leren nadenken.
De leerkracht als onafhankelijk denker. Dat betekent zelf beslissingen nemen als:
- Waarom zou ik deze som maken?
- Waarom zou ik de methode toets in een systeem zetten?
- Waarom zou ik een groepsplan voor 3 maanden maken?
Allemaal vragen waar je over kunt nadenken en discussiëren. Wanneer iets niet zinnig is, is het ook niet verstandig om te doen. Met argumenten leer je onderbouwen waarom je iets wel / niet doet.
Nieuwsgierig?
Opleidingen
Ceciel Borghouts is docent van een drietal van onze opleidingen. Wilt u zorgen voor kwalitatief goed rekenonderwijs op uw school? Dan bent u bij haar aan het goede adres!
Opleiding Rekencoördinator
Het benoemen van een rekencoördinator op uw school draagt aanzienlijk bij aan het optimaliseren van het rekenonderwijs op uw school. Op basis van zijn of haar aanbevelingen kan een meerjarenplan gemaakt worden.
Basisopleiding Protocol ERWD in de praktijk
(geen voorkennis vereist)
In opdracht van het Ministerie van OCW is in de afgelopen jaren het protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie (ERWD) ontwikkeld. In deze opleiding leert u diagnosticerend onderwijzen.
Opleiding Rekendiagnostiek
(voorkennis vereist)
Deze opleiding is gericht op het kunnen vormgeven van goede rekendiagnostiek volgens de bedoeling van het protocol ERWD. U gaat praktisch en verdiepend aan de slag met de stappen zoals ze in het protocol zijn beschreven.
Reacties van voorgaande deelnemers:
“Ik wist niet dat ik na de eerste dag al zo anders over het rekenonderwijs zou gaan denken”
“Ik vind het een heel mooi mensbeeld wat er achter zit. Jij maakt van ons zelfstandige denkers. En je wilt dat wij dat ook met de kinderen doen.