Home » Onderwijs » Hoger Onderwijs » Jongeren minder op Facebook en meer op Instagram

Jongeren minder op Facebook en meer op Instagram

Een interview met Social-media-specialist Karlijn de Wit

Karlijn de Wit, mede-eigenaar van Nos Cura, is een van de sprekers op dag 1 van het congres The Next Student (Utrecht, 14-15 november). Daar doet ze uit de doeken hoe onderwijsinstellingen zichtbaarder kunnen worden op Instagram. Hierbij een voorproefje van haar verhaal.

Onderwijsinstellingen doen er volgens Karlijn goed aan een Instagramaccount aan te maken en dat te vullen met goede content. Waarom? Volstaan een Facebookpagina en een Twitteraccount dan niet (meer)? Karlijn: “Zo’n acht jaar geleden waagden de eerste onderwijsinstellingen zich op Facebook en Twitter. Social media zijn voortdurend in ontwikkeling en beweging. We zien onder jongeren een verschuiving van Facebook naar Instagram.”

Verschuiving

Veel studenten hebben nog een Facebookaccount, aldus Karlijn. “Maar ze zijn daarop niet meer zo actief als een paar jaar geleden. En als ze op Facebook actief zijn, dan praten ze daar met ooms en tantes. Instagram is meer het native platform voor jongeren van 16 tot 22 jaar. En als onderwijsinstelling wil je uiteraard dáár zijn waar je doelgroep zich bevindt. Op Instagram dus.”

Met de billen bloot

Karlijn baseert haar verhaal niet op aannames of onderbuikgevoelens, maar op harde feiten. Tijdens haar presentatie houdt ze alle publieke (dus niet private) Nederlandse onderwijsinstellingen die op Instagram actief zijn een spiegel voor. “Van al deze instellingen heb ik de activiteit op Instagram gedurende de eerste drie maanden van dit jaar onderzocht. Hoeveel posts hebben ze gedaan? Hoeveel likes hebben ze verzameld? In hoeverre zijn ze gegroeid qua volgers? Er zitten grote verschillen in de manier waarop onderwijsinstellingen Instagram gebruiken. Die ga ik belichten. Verder beschrijf ik trends aan de hand van enkele voorbeelden.”

Community building

Karlijn haast zich om een misverstand weg te poetsen. “Heel actief op Instagram zijn, is niet per se goed. Je moet ook naar de kwaliteit van de posts kijken. Slaag je erin een coherent verhaal te vertellen? Lukt het je om op een natuurlijke manier in contact te komen met je doelgroep? Dat zijn belangrijke criteria.” Onderwijsinstellingen moeten Instagram volgens Karlijn niet enkel beschouwen als een medium waarmee je met potentiële nieuwe studenten in contact kunt komen. “Instagram biedt ook mogelijkheden tot community building, om aan bestaande studenten te laten zien wie je als onderwijsinstelling bent en om op dat platform met die bestaande studenten in gesprek te gaan.”

Maak van studenten ambassadeurs

De ontwikkelingen gaan snel. Na Snapchat heeft nu ook Instagram de functionaliteit Stories. “Die biedt interessante mogelijkheden om de interactie met studenten aan te gaan. Je kunt deze functie bijvoorbeeld een of meer dagen ter beschikking stellen aan studenten. ‘Ga jij maar eens laten zien hoe jouw leven hier op de campus er uitziet.’ Dan worden studenten vanzelf ambassadeurs van je instelling en bouw je heel natuurlijk aan een community. Dat kost je nauwelijks enige inspanning en dat is wel zo lekker. Want als communicatieadviseur of medewerker marketing kun je onmogelijk alles zelf coveren. Laat dat die studenten lekker doen! En nee, ga dat niet modereren. Laat het los. Het vak van communicatieadviseur is verschoven van uitvoering naar coach.”

Content plan

Over onderwerpen hoef je je niet druk te maken, meent Karlijn. “Zet je eigen community in. Niet alleen je studenten, ook je docenten. Zij komen op plekken waar jij niet komt. Zij weten dingen die jij niet weet. Laat ze vertellen. Stel daarnaast met een aantal collega’s een contentplan op. Zo voorkom je dat je wordt verrast door zoals vakanties, feesten, tentamens, open dagen en de introductie. Daar kun je je immers op voorbereiden.”

Meer weten over generatietrends?

Tijdens het congres The (Next) Student hoor je alles over communicatie met de (aankomende) student. Karlijn doet uit de doeken hoe onderwijsinstellingen zichtbaarder kunnen worden op Instagram. Benieuwd naar het volledige programma?

Bekijk het programma van The (Next) Student

Over sbo

sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 studiedagen en opleidingen over o.a. ruimtelijke ordening & milieu, bestuur, verkeer & vervoer, sociale zekerheid, onderwijs en gezondheidszorg.

Bekijk ook

Druk, druk druk?! We kennen het allemaal! Tips voor meer overzicht

Herkent u ze? De ‘net niet behaalde deadlines’, de ‘overvolle agenda’s en de ‘uitpuilende inboxen’? …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *