Hoe kun je de energietransitie versnellen door netbewust laden?

Mobiliteit en de energietransitie gaan hand in hand. Netbewust laden is bijvoorbeeld een belangrijke stap om het elektriciteitsnet te ontzien. Lennart Verheijen, implementatiemanager netbewust laden bij Krachtwerk, verzorgt trainingen over elektrisch vervoer. Hiermee wil hij mensen handvatten geven om bij te dragen aan de energietransitie, om deze zodoende te versnellen. Hij geeft graag antwoord op de vraag hoe netbewust laden bijdraagt aan de energietransitie.

Bijdragen aan de energietransitie

De energietransitie is een complexe wereld, zowel omtrent de mogelijkheden en beperkingen van het elektriciteitsnet als het businessmodel en het ecosysteem van elektrisch laden. Het is onmogelijk om in één dag expert te worden, maar met de trainingen die we vanuit Krachtwerk verzorgen over energiemarkten, netcongestie en het laden van elektrische auto’s, proberen we mensen in dit werkveld de juiste handvatten te geven”, introduceert Lennart.

Netbewust laden

Lennart: “Het zal de meeste mensen niet ontgaan zijn dat ons elektriciteitsnetwerk vol aan het raken is. We moeten daarom op zoek naar manieren om slimmer met dat netwerk om te gaan. Het slimmer laden van elektrische auto’s is een van die manieren. De meeste mensen verbinden hun elektrische auto omtrent dezelfde tijd aan de lader en staan over het algemeen lang geparkeerd, veel langer dan nodig is om de auto vol te laden. Daardoor ontstaat er ruimte om het laden uit te spreiden of te schuiven in de tijd. Hierdoor kunnen we het vermogen dat elektrische auto’s gebruiken voor een groot deel verschuiven naar momenten dat de belasting op het elektriciteitsnet laag is, dit noemen we netbewust laden”.

Belasting van het elektriciteitsnet

Als iedereen elektrische auto’s gaat opladen op het moment dat we thuiskomen, moeten we alleen al voor elektrische auto’s het elektriciteitsnet verdubbelen. Dat gaat niet, ook niet met het oog op andere oplossingen omtrent de energietransitie. We moeten dus slimmer laden: even op elkaar wachten, net als bij toiletten op festivals. Hiervan is er ook niet voor iedere festivalganger een, en dat gaat ook goed”, illustreert Lennart.

Juridische handvatten

Lennart: “Netbewust laden is realiseerbaar, maar op dit moment juridisch ingewikkeld. Consumenten moeten namelijk overtuigd worden om het laden van hun auto uit te stellen. De belangrijkste reden om dit te doen is een financiële prikkel, maar netbeheerders hebben op dit moment geen juridisch handvat om zo’n prikkel te geven. Als de netbeheerder de mogelijkheid krijgt om nieuwe contractvormen aan te bieden waarmee een klant korting krijgt als je op piekmomenten minder elektriciteit verbruikt, zou dat een belangrijke stap in de goede richting zijn. In de tussentijd wordt gekeken of als alternatief netbewust laden opgenomen kan worden in de contracten van concessies voor publieke laadpalen”.

Praat mee over het snijvlak tussen mobiliteit en netcongestie

Wil jij meer weten over netbewust laden, bijvoorbeeld welke stappen er al genomen zijn en welke er nog genomen moeten worden? Kom dan naar het Mobility Congres 2024 op 6 juni. Lennart vertelt hier meer over deze belangrijke stap binnen mobiliteit en netcongestie. Ben je benieuwd naar het hele programma? Download dan de brochure!

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Hoe verandert de rol van de omgevingsmanager door de invoering van de Omgevingswet in de bouwsector?

De taken en verantwoordelijkheden van de omgevingsmanager zijn veranderd sinds de invoering van de Omgevingswet …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *