Hoe herstelt een training op maat de achterstanden in het onderwijs?

Scholen ontvangen NPO-gelden om de achterstanden die zijn opgelopen tijdens de coronacrisis te herstellen. Hoe zet je dit budget effectief in om studenten te ondersteunen en motiveren? Miriam Coevert, directeur onderwijs bij VONK, investeerde in een training op maat voor meerdere MBO-teams. Welke leervragen stonden hierbij centraal en hoe heeft een maatwerktraject onderwijs opnieuw vormgegeven?

NPO-gelden voor een training op maat

Het traject begon bij de NPO-gelden die wij krijgen als school. We vroegen de onderwijsteams waar zij het budget voor willen inzetten. De teams Zorg, Nautisch en Economie waren enthousiast over trainingen voor coaches. We hebben de aanvragen gebundeld en daarmee zijn we het gesprek aangegaan met SBO”, aldus Miriam. Het gebrek aan sociaal contact tijdens de coronacrisis heeft sporen achtergelaten bij studenten, waardoor zij nu druk ervaren. “Onze coaches willen hun studenten hierbij versterken. De verschillende teams hebben echter ieder een eigen signatuur, met een eigen leervraag en een eigen werkveld. Een training op maat is dan ook een passende oplossing”.

De invulling van het maatwerktraject

Het voornaamste leerdoel van de teams ging over weerbaarheid van studenten en klassenmanagement. “De docenten en studenten in de teams verschillen echter veel van elkaar. Studenten van Nautisch gaan werken op een schip, terwijl zorgstudenten worden voorbereid op werken in een verzorgingstehuis. Het team Economie is daarentegen historisch gezien meer behouden in de manier waarop zij onderwijs verzorgen en bereid studenten voor op commercieel werk, maar ook een deel horeca. De teams bevatten dus stuk voor stuk hele andere mensen”, zegt Miriam. De teams hebben daarom ieder twee lesdagen gevolgd. “De docent Margreet Pols is heel goed in staat om het voor iedere groep zinvol op maat te maken, wie ze ook voor zich heeft. Het is een heel prettige docent, dat krijgen we van alle groepen terug”.

Merkbare resultaten

Miriam: “De training op maat sluit naadloos aan op de leervraag. Je merkt echter dat je de leervraag niet altijd 100% duidelijk hebt op voorhand. Gedurende het traject blijkt dat er onder de leervraag een andere vraag schuilt. Margreet is flexibel genoeg om daarop in te spelen, net zoals ze deed bij de verschillende teams. Dat is heel prettig, net als de manier waarop ze docenten aanzet om zelf de vertaalslag te maken naar concreet handelen. Ze zegt niet: “hier heb je een hamer, zo gebruik je het”, maar juist: “hier heb je tools, bepaal zelf met je team hoe je het gebruikt”. Deze werkwijze levert merkbare resultaten op: “Je merkt dat er een andere manier van kijken en denken is ontstaan in de teams. Het is niet direct een hele cultuuromslag, maar er is wel iets in gang gezet”.

De voordelen van een training op maat

Het feit dat de coaches samen een training op maat hebben gevolgd, heeft merkbaar een collectief veranderingsproces in gang gezet. “Je merkt dat er gesprekken op gang komen in de teams. Ze hebben de kennis met elkaar geleerd en gedeeld, waardoor ze elkaar erop aanspreken en bevragen. Als je een team in beweging wilt krijgen, ben ik groot voorstander van een training op maat met het hele team”. De kennis leeft dus in de teams, maar daarnaast deelt Miriam nog meer voordelen van een Incompany-training: “het persoonlijk contact met de organisatie en de docent is erg prettig. Ze zijn flexibel en schakelen snel. De training op maat sluit hierdoor naadloos aan op de leervraag. Het is daarnaast erg prettig dat de training op locatie is, zodat niet alle docenten hoeven te reizen”.

Investeer in docenten én studenten

We hebben eerder samengewerkt met SBO om onze docenten vaardiger te maken op het gebied van online onderwijs. Dat beviel ons zo goed, dat we opnieuw met hun in zee zijn gegaan”, zegt Miriam. Ben jij ook benieuwd naar de mogelijkheden en voordelen van een training op maat? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en bespreek jouw leervraag! Welke vraag je ook hebt, wij realiseren een Incompany-traject dat naadloos aansluit!

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

De drie domeinen van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator

De beroepsstandaard, en daarmee het functieprofiel, van de intern begeleider is herschreven. Hier zijn verschillende …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *