Hoe verwerk je ICT in het onderwijs?

ICT verrijkt en versterkt onderwijs, zowel door leerlingen voor te bereiden op een digitale toekomst, maar ook vanwege de onderwijskundige waarde. SBO biedt twee opleidingen aan over de toepassing van ICT: de opleiding Onderwijskundig i-Coach in het PO, VO & MBO en de leerlijn Digitale Didactiek. Margreet Pols, hoofddocent van beide opleidingen, legt uit hoe deze opleidingen zich tot elkaar verhouden.

De i-Coach geeft het ICT-beleid in het onderwijs vorm

Het belang en de rol van de i-Coach staat uitgebreid uitgelegd in dit artikel. Samenvattend bepaalt de i-Coach hoe het ICT-beleid eruitziet op school, om collega’s hier vervolgens bij te betrekken. Hierbij staat de toegevoegde waarde voor het onderwijs te allen tijde centraal. Margreet stelt dat de rol van i-Coach uit drie poten bestaat:

  • Visie en beleid
  • Onderwijs met ICT
  • Professionalisering

Digitale didactiek als onderdeel van het ICT-beleid

Digitale didactiek zit in de poot ‘Onderwijs met ICT’. Margreet: “Deelnemers leren in deze leergang over de toegevoegde waarde van ICT in het onderwijs. We duiken helemaal in de analoge didactiek en hoe je dat digitaal versterkt. Gedurende de leergang ontwerpen deelnemers hun eigen digitale lesontwerp of onderwijsontwerp”. Je gaat tijdens de leerlijn Digitale Didactiek dus dieper in op een specifiek onderdeel van de opleiding Onderwijskundig i-Coach. Je gaat tijdens de leerlijn niet aan de slag met visie, beleid of het meenemen van collega’s. Je richt juist op het versterken van onderwijs met ICT-toepassingen.

Digitale geletterdheid

Een ander onderdeel van de poot ‘Onderwijs met ICT’ is digitale geletterdheid. ICT in het onderwijs kan gaan over de inzet van digitale middelen om onderwijs te versterken. Het gaat echter ook om jouw leerlingen leren werken met ICT; dat is digitale geletterdheid. Het heeft vier deelgebieden:

  • Informatievaardigheden, hoe zoek je dingen op en hoe vorm je een kritische blik op online informatie?
  • ICT-basisvaardigheden, hoe werk je in bijvoorbeeld een Microsoft-omgeving?
  • Mediawijsheid, hoe gedraag je jezelf online? Je leert leerlingen bijvoorbeeld wat er gebeurt als er een foto online staat, wat sexting is en ook hoe je ICT gebruikt voor marketing.
  • Computational thinking, hoe kun je logisch nadenken als een computer? Leerlingen leren niet alleen om toepassingen te gebruiken, maar ook hoe toepassingen opgebouwd zijn.

Kies voor een van beide opleidingen

De i-Coach heeft een overkoepelende beleidsrol bestaande uit drie poten. De opleiding Onderwijskundig i-Coach in het PO, VO & MBO bespreekt al deze poten. Digitale didactiek is hier een onderdeel van dat past in de poot ‘Onderwijs met ICT’. Je leert tijdens deze leerlijn hoe je ICT inzet om onderwijs te versterken. De digitale geletterdheid van jouw leerlingen speelt hierin een cruciale rol. Dit komt dan ook in zowel de leerlijn als de opleiding terug. Twijfel jij nog tussen beide trajecten? Neem dan contact op met de opleidingsadviseur om de mogelijkheden te bespreken. Het is beide ook mogelijk als Incompany-traject, als jij samen met jouw collega’s concreet aan de slag wilt met de uitdagingen op jullie school of scholengroep.

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

De drie domeinen van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator

De beroepsstandaard, en daarmee het functieprofiel, van de intern begeleider is herschreven. Hier zijn verschillende …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *