Hoe zet je storytelling in het onderwijs in?

Storytelling is een krachtig instrument in het onderwijs, zowel in- als extern. Gebruik het bijvoorbeeld om lessen kleur te geven, maar ook om studenten aan te trekken of de interne cultuur te versterken. Verhalen over persoonlijke ervaringen van medewerkers, docenten of studenten zijn hierin van onschatbare waarde. Flor Gerritsen, storyteller en trainer bij HELDEN, vertelt hoe je deze persoonlijke verhalen verzamelt en inzet.

Storytelling geeft betekenis in het onderwijs

Ik was actief als onderwijskundige en vroeg me regelmatig af hoe ik leren zo in kan zetten zodat het studenten raakt en in beweging zet”, aldus Flor. “Ik dacht terug aan mijn juf vroeger en haar verhalen over Flip de kabouter. Flip was zijn maanstenen kwijt en ik moest ze vinden. Het gaf me een missie, waardoor ik me moedig voelde. Ik werd daardoor veel zelfverzekerder in het leren”. Verhalen zoals dit tonen aan dat je geraakt moet worden om te leren, er komt veel emotie bij kijken.

De kracht van verhalen

Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat worden we blootgesteld aan verhaallijnen, zoals mails, WhatsApp-berichten of gesprekken met collega’s. We moeten hier chocola van maken én controleren of alles klopt. Verhalen presenteren losse informatie in samenhang, waardoor het makkelijker te verwerken is. Het stelt ons dus in staat om informatie beter te begrijpen en om betekenis te geven. Een meeslepend verhaal stimuleert de productie van cortisol, oxytocine, dopamine en serotonine. We zijn hierdoor beter bij de les. Verhalen spreken ons dus op meerdere manieren aan. Storytelling is daarom een krachtig middel dat veel communicatieprofessionals en marketeers omarmen, ook in het onderwijs.

Twee stromen binnen storytelling

Vandaag de dag zetten veel organisaties storytelling in. Net als in elke organisatie zijn er binnen scholen twee verschillende verhaalstromen die invloed hebben:

  • Corporate storytelling, verhalen van de organisatie die extern gericht zijn. Het gaat hierbij om formele verhalen. Voorbeelden hiervan zijn beleidsstukken, informatie op de website en verhalen over de organisatie vanuit marketing.
  • Business storytelling, verhalen die binnen de organisatie de ronde gaan. Die worden dagelijks verteld door medewerkers, studenten of andere stakeholders. Voorbeelden hiervan zijn verhalen bij het koffiezetapparaat, in de wandelgangen of als je thuis vertelt over je dag.

We focussen vaak op de formele verhalen van corporate storytelling, maar de kunst is juist om precies de overlap tussen corporate en business storytelling te vinden. Je voedt het verhaal van de organisatie dan met interne verhalen over de sfeer en tendens, ook wel de onderstroom genoemd. De onderstroom is essentieel om te snappen waar het écht om gaat in een organisatie, maar ook om inzicht te krijgen in wat goed loopt en waar knelpunten zitten. Als je formele verhalen over de organisatie voedt met verhalen uit de informele onderstroom ontstaat een authentiek, geloofwaardig en aantrekkelijk verhaal.

Leg je oor eens te luister

Het onderwijs zit vol met informele verhalen; van studenten, medewerkers en samenwerkingspartners. Wat beleven zij, wat zijn hun drijfveren, trotservaringen of juist moeilijkheden die ze doorstaan? “Scholen zouden nog meer gebruik kunnen maken van verhalen over onderwijssituaties waarbij het er echt op aankomt. Hoogtepunten in verhalen krijgen namelijk betekenis door de dalen waar de hoofdpersoon doorheen moet. Het werkt zo in sprookjes, maar ook binnen organisaties”, zegt Flor. “Je moet op zoek naar verhalen waarbij de school of student iets doormaakt en hoe dat is opgelost, om zo een authentiek, menselijk verhaal te vertellen dat mensen raakt”.

Luister naar interne verhalen

Flor verzorgt tijdens het congres The Next Student van SBO een praktijklab en een masterclass. “Ik vertel tijdens het praktijklab over de basisprincipes van storytelling: wat is nou de kracht van verhalen? Je krijgt bovendien inzicht in hoe verhalen kunnen werken in organisaties”, aldus Flor. “De masterclass gaat verder. Je krijgt handvatten over hoe je storytelling inzet binnen de organisatie, zo ga je aan de slag met jouw eigen organisatiecasus en je ontwikkelt jouw persoonlijke drijfveerverhaal. Het is mijn missie om deelnemers te laten realiseren dat ze vol verhalen zitten en om hen te leren hoe ze deze inzetten”.

Ontvang een ruime korting

The Next Student bestaat dit jaar uit twee dagen, een congresdag en een dag vol masterclasses. Wil jij zowel bij het praktijklab als de masterclass van Flor zijn? Meld je dan snel aan en ontvang € 200,- korting op jouw combiticket! Diverse inspirerende sprekers praten jou bij over de in- en externe communicatie die jouw onderwijsinstelling helpt te onderscheiden! Download de brochure voor meer informatie over het programma.

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Kwaliteit van basisvaardigheden in het onderwijs blijft aandachtspunt, ondanks bezuinigingen

Het kabinet presenteert tijdens Prinsjesdag de begroting voor het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *