Hoger Onderwijs

Groeiend aantal scholen onder financieel toezicht

Bron: Nationale Onderwijsgids Het aantal onderwijsinstellingen in Nederland dat in financiële problemen zit, neemt toe. Twee jaar geleden stonden nog achttien basisscholen onder speciaal toezicht van de onderwijsinspectie. Inmiddels is dat aantal opgelopen naar 29 scholen. Ook elf middelbare scholen en twee mbo’s worden door de inspectie extra in de gaten gehouden. Dit meldt Telegraaf. Volgens de onderwijsinspectie is het …

Lees verder »

Lean Education

Tijdens mijn laatste les moest ik een vragenlijst invullen waarbij ik mij afvroeg wat het management met de antwoorden ging doen. Toen ik daarnaar informeerde bleek dat de lijst werd opgestuurd naar een overheidsinstantie en dat niemand binnen de organisatie een idee had welke doelen met deze gegevens werden nagestreefd. In het bedrijfsleven wordt zoiets verspilling genoemd. En dat kost …

Lees verder »

Kennis is duur, maar onwetendheid vele malen duurder

Door: John D. Huizinga,  kwartiermaker landelijk platform examencommissies hoger beroepsonderwijs – Vereniging Hogescholen en onderzoeker governance en board performance – Hogeschool Utrecht/Tias – Universiteit van Tilburg Laatst zag ik hoe regeringsleiders hun handtekening hadden gezet onder een verdrag. Wellicht is het beroepsdeformatie maar het leek of de regeringsleiders hadden geoefend. Het zetten van hun handtekening vond ik even spectaculair als …

Lees verder »

Trends en ontwikkelingen in Onderwijs & Technologie

NHOC 2014

Een verslag van Ank Dierckx over het Nationaal Hoger Onderwijs Congres 2014 Ik woonde de masterclass van Erik Woning bij tijdens het Hoger Onderwijs Congres 2014 in Amstelveen. Erik werkte bij Kennisnet en sinds twee maanden werkt hij als Onderwijsadviseur bij de TU Delft. Hij neemt ons mee in de diverse nieuwe ontwikkelingen in het gebruik van technologie in het onderwijs. …

Lees verder »

10 tips voor het motiveren van jongeren

Hoe help je leerlingen / studenten om gemotiveerd te raken? 1. Intrinsieke motivatie kun je niet beïnvloeden. Staar je niet blind op intrinsieke motivatie. De drive die iemand vanuit zichzelf heeft om iets te doen, kun je niet van buitenaf opleggen. Wel kun je voorwaarden creëren, zoals ruimte bieden voor eigen interesses en initiatief, waardoor intrinsieke motivatie niet verdwijnt. 2. Realiseer je je invloed. Docenten hebben een grote impact op …

Lees verder »

Apen, Socialbesitas en Neuromarketing

Op dinsdag 4 november kreeg ik de kans aanwezig te zijn op het MarCom congres in de van Nelle fabriek te Rotterdam. Op dit congres stond marketing communicatie in het onderwijs centraal. De dag bestond uit inspirerende lezingen en interactieve expertsessies waar onderwijsinstellingen o.a. op de hoogte werden gebracht van de huidige trends en facts in marketing- en communicatieland. Wat …

Lees verder »

Miljoenen leenstelsel zullen verdampen

Technologie in het onderwijs

8 oktober 2014 – De 625 miljoen euro die het leenstelsel moet opleveren, zal smelten als sneeuw voor de zon, waarschuwt onderwijsexpert Pim Breebaart. “Het heeft geen zin om lukraak een paar docenten extra in dienst te nemen.”  Met enige verbazing ziet Breebaart het aan. Bestuurders en politici hebben de mond vol van kwaliteit in het hoger onderwijs, zegt hij, …

Lees verder »

Hbo-diploma in the pocket. En dan?

‘Bijna de helft van de hbo-afgestudeerden heeft matig perspectief’ zo reclameerden media op 7 oktober jl. Hmmm, een weinig hoopvol bericht als je net je diploma in handen hebt óf als je binnen enige tijd gaat afstuderen en enthousiast de arbeidsmarkt wilt bestormen. Dus. Wat dan? Bijna de helft, om precies te zijn 45%, van de huidige eerstejaars hbo-studenten, heeft een …

Lees verder »