Hoger Onderwijs

Speerpunten strategische agenda hoger onderwijs tijdens Next Higher Education

Minister Bussemaker heeft 7 juli 2015 de Strategische Agenda Hoger Onderwijs gepresenteerd, waarin zij de lijnen uitzet voor het hoger onderwijs in de komende 10 jaar. Veel van de onderwerpen komen terug op het congres Next Higher Education, 8 december in Utrecht. Meer aandacht voor de individuele student – meer gepersonaliseerd De kwaliteit van het hoger onderwijs wordt de komende …

Lees verder »

Veranderende onderwijsbehoefte

In aanloop naar het Congres Marketing & Communicatie in het hoger onderwijs interviewde wij de dagvoorzitter van het congres: Jan Willem Alphenaar. Jan Willem vertelt meer over zijn openingskeynote, de veranderde onderwijs behoefte en digitalisering in het onderwijs. Bekijk het interview Transcript van het interview Ik ben Jan Willem Alphenaar. Op het komende Marketing Communicatie congres voor het hoger onderwijs …

Lees verder »

Samenwerking voor meer Big Data in hoger onderwijs

Bron: Nationale Onderwijsgids De kennis over big data moet in Nederland meer samen gebracht worden. Met dit doel voor ogen slaan universiteiten, hogescholen en het bedrijfsleven de handen ineen; ze hebben de Big Data Alliance opgericht. Meer big data in opleidingen is onderdeel van het plan van de alliantie. Dit meldt de NOS. Volgens initiatiefnemer Marc Salomon wordt de kennis …

Lees verder »

Hogescholen willen deeltijdonderwijs aantrekkelijker maken

Bron: Nationale Onderwijsgids Hogescholen werken aan een uitbreiding van het deeltijdonderwijs om het aantrekkelijker te maken voor volwassenen die zich willen bij- of omscholen. De hogescholen werken nu samen met werkgevers en in onderlinge afstemming aan een onderwijsaanbod dat aansluit bij de behoefte en kennis van de volwassen deeltijdstudent. Het ministerie van Onderwijs heeft een aantal voorwaarden bekend gemaakt waaraan …

Lees verder »

Heeft úw examencommissie een transparante positie?

Door: Irene Biemond, Teelen Kennismanagement In het recente rapport Verdere Versterking* van de Inspectie van het Onderwijs is de eerste aanbeveling:  ‘Zorg met alle betrokkenen binnen een instelling gezamenlijk voor een heldere, transparante positionering van de examencommissie.’ Ik ben blij dat de positionering van de examencommissie nadrukkelijk aandacht krijgt. Want in bijna alle cursussen voor examencommissieleden die ik geef, blijkt dat …

Lees verder »

Steeds meer digitalisering in de klas, maar niet alle mogelijkheden worden benut

elearning

Bron: Nationale Onderwijsgids Steeds meer basisscholen stappen over op digitaal lesgeven. Ook maken de leraren steeds meer gebruik van ICT in de klas. Wel zou het onderwijs nog meer uit de mogelijkheden van ICT in het onderwijs kunnen halen. Dit blijkt uit de Vier in balans-monitor 2015 van Kennisnet, zo meldt deze organisatie. Kennisnet heeft binnen de monitor onderzoek gedaan …

Lees verder »

Inspectierapport examencommissies: verdere ontwikkeling blijft nodig

In maart 2015 is het inspectierapport uitgekomen, gericht op verdere versterking van examencommissies in het hoger onderwijs. In dit rapport wordt antwoord gegeven op de vraag in welke mate en hoe examencommissies in het hoger onderwijs vaststellen of een student voldoet aan de beoogde eindkwalificaties. Geconstateerd wordt dat examencommissies al veel meer dan in 2008 de kwaliteit van tentamens en examens …

Lees verder »

Examencommissies in het hoger onderwijs hebben zich versterkt

Bron: Nationale Onderwijsgids Examencommissies in het hoger onderwijs hebben zich de afgelopen jaren duidelijk versterkt. Ze richten zich meer dan voorheen op het borgen van de kwaliteit van de tentaminering en examinering. Dat stelt de onderwijsinspectie in haar rapport “Verdere versterking: onderzoek naar het functioneren van examencommissies in het hoger onderwijs”. Dit rapport is de weerslag van een representatief onderzoek …

Lees verder »

Goed beslissen over beroepsbekwaamheid in het hbo

Zorgdragen voor een kwalitatief hoogstaand afstudeerprogramma binnen het hoger onderwijs is een zeer actueel en interessant thema. De vereniging Hogescholen heeft dan ook een expertgroep samengesteld, welke zorg moet dragen voor een protocol dat opleidingen helpt een kwalitatief en verantwoord afstudeerprogramma te ontwikkelen. Deze expertgroep is samengesteld naar aanleiding van het rapport Vreemde ogen dwingen.  Dr. Dominique Sluijsmans, Lector Professioneel Beoordelen, Hogeschool …

Lees verder »

Groeiend aantal scholen onder financieel toezicht

Bron: Nationale Onderwijsgids Het aantal onderwijsinstellingen in Nederland dat in financiële problemen zit, neemt toe. Twee jaar geleden stonden nog achttien basisscholen onder speciaal toezicht van de onderwijsinspectie. Inmiddels is dat aantal opgelopen naar 29 scholen. Ook elf middelbare scholen en twee mbo’s worden door de inspectie extra in de gaten gehouden. Dit meldt Telegraaf. Volgens de onderwijsinspectie is het …

Lees verder »