Middelbaar Onderwijs

Ministerie van Onderwijs wil resultaten rekentoets openbaar maken

Bron: Nationale Onderwijsgids Het ministerie van Onderwijs gaat de resultaten van 2015 van de rekentoets in het voortgezet onderwijs openbaar maken. De resultaten worden openbaar gemaakt per school, vestiging en schoolsoort en zijn niet herleidbaar tot individuele leerlingen. Dat schrijft Matthijssen, directeur Voortgezet Onderwijs, namens staatssecretaris Dekker van Onderwijs aan de Tweede Kamer.  Een aantal scholen zouden bedenkingen hebben over …

Lees verder »

Hoe ga je om met weerstand? 2 inzichten en 5 technieken!

Waarom doet mijn collega niet wat ik wil? Elke zorgcoördinator heeft te maken met weerstand. Het is een troost dat iedereen het tegenkomt, maar in de praktijk is het lastig. Vanuit oprechte bedoelingen wil je je aanpak voor optimale leerlingenzorg stimuleren bij je collega’s in jouw school. Het kan een groot succes worden als iedereen gewoon meteen meewerkt. De praktijk is echter …

Lees verder »

Druk, druk, druk… financieel management in het onderwijs

De onderwijsmanager staat onder druk. Naast de inspanningen om het onderwijsproces te laten functioneren en daarin succesvol te zijn is er een overlading van activiteiten die er allemaal op gericht lijken te zijn om de manager van zijn of haar hoofdtaak af te houden. Hoofdtaak: Goed Onderwijs! Een van die bijzaken die regelmatig de dagtaak vullen is het financieel management. …

Lees verder »

Wat verandert er per 1 januari 2016 in het onderwijs?

Bron: Nationale Onderwijsgids Vanaf 1 januari 2016 gaat er weer het nodige veranderen op het gebied van onderwijs. Wat zijn de belangrijkste wijzigingen? De Nationale Onderwijsgids zet alles voor u op een rij. Financiën   Toeslagen Vanaf 1 januari 2016 gaat de kinderopvangtoeslag omhoog. Voor het eerste en tweede kind wordt het kinderopvangtoeslagpercentage voor alle ouders verhoogd met 5,8 procent. …

Lees verder »

Wiskundedocenten probeerden PVD te misleiden over de rekentoets

Bron: Nationale Onderwijsgids Tien wiskundedocenten van negen verschillende middelbare scholen wilden proberen om de rekentoets verplicht te maken. Hiervoor probeerden de docenten om de PvdA te misleiden. Zo zeiden de docenten in 2014 in een brandbrief aan Kamerlid Jadnanansing dat de toetsen op hun scholen veel beter werden gemaakt dan in de rest van het land, omdat het rekenonderwijs er …

Lees verder »

Prinsjesdag 2015: Wat zijn de plannen van de regering op het gebied van onderwijs?

Wat zijn nu de belangrijkste plannen van de regering op het terrein van onderwijs van 2017-2020? Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid zet de belangrijkste ontwikkelingen in het onderwijsdomein voor u op een rij! Hoger Onderwijs Door de invoering van het studievoorschot komt er geld vrij voor investeringen in de kwaliteit van het hoger onderwijs. Hierbij ligt de focus op: …

Lees verder »

Anti-pestprogramma’s het ei van Columbus!(?)

Artikel door Theo klungers, pestdeskundige bij Posicom Met verve hebben staatssecretaris Dekker en Kinderombudsman Dullaert werk gemaakt van de anti-pestwet en het wetenschappelijk  laten keuren van anti-pestprogramma’s door het NJI. De directe aanleiding was een aantal tragische zelfmoorden onder tieners omdat ze werden gepest. Naast anti-pestprogramma’s werden ook SOVA-programma’s beoordeeld. Oorspronkelijk stond in het concept van de anti-pestwet dat scholen alleen …

Lees verder »

De 10 voorwaarden voor een goed coachtraject in Passend Onderwijs

Frank Teunissen, coach bij de CED-groep, heeft onlangs tijdens de Update Passend Onderwijs in Utrecht een heel handig lijstje met ons gedeeld: De 10  voorwaarden voor een goed coachtraject. Een zeer bruikbare checklist voor elke IBer of ZoCo die collega’s coacht of de opdracht krijgt om dat te doen. De 10 voorwaarden voor een goed coachtraject: Vrijwilligheid (ook in het geval dat …

Lees verder »

Leerlingen met autisme of ADHD lopen vast in regulier onderwijs

Bron: Nationale Onderwijsgids Met de komst van het passend onderwijs gaan veel leerlingen die bijvoorbeeld autisme of ADHD hebben ook naar het reguliere onderwijs. Nu blijkt dat deze kinderen het moeilijk hebben op reguliere middelbare scholen. Zo lopen ze vast door de wisseling van lokalen, drukke schoolgangen en elk lesuur een andere docent voor de klas. Dat meldt het Algemeen …

Lees verder »

Rekenonderwijs: Strak de methode volgen is niet voldoende

wijzigingen sociaal domein op een rij

Interview met Ceciel Borghouts, als rekenspecialist inmiddels al ruim 25 jaar actief binnen het rekenonderwijs. Wat is haar visie op het rekenonderwijs en wat leert u van haar als docent tijdens de opleidingen? Methode als dwangbuis of als leidraad? Scholen zijn gewend om strak de methode te volgen. Dat is veilig. Auteurs zullen er wel over nagedacht hebben. Als ik …

Lees verder »