Middelbaar Onderwijs

Het verschil tussen reactieve en proactieve agressie op school

Binnen je school of in je klas heb je soms te maken met agressieve leerlingen. Onduidelijk is vaak wat onder agressie verstaan wordt. De wetenschap gaat de laatste jaren vooral uit van de functie die aan agressie ten grondslag ligt. Hierbij wordt het onderscheid gemaakt tussen reactieve en proactieve agressie. Beiden hebben specifieke kenmerken en vragen om een andere aanpak. …

Lees verder »

15 tips voor leerkrachten om pesten aan te pakken en te voorkomen

Pesten op school verpest de sfeer en is erg vervelend. Hoe sneller het wordt aangepakt, hoe beter. Hieronder volgen kort en bondig 15 tips voor u als leerkracht, om pesten verder aan te pakken en liever nog, te voorkomen. 15 tips om pesten tegen te gaan 1. Zorg voor een goed pestprotocol en zorg dat iedereen weet waar dit protocol te vinden …

Lees verder »

Ceciel Borghouts “Rekenlessen moeten er echt anders uitzien”

Auteur: Ceciel Borghouts, al meer dan 25 jaar ervaring binnen het rekenonderwijs Onze maatschappij verandert in een rap tempo. Er is sprake van een verschuiving van werkzaamheden: routinematige taken verdwijnen steeds meer. Dat soort taken kan worden overgenomen door robots en computers. Wat meer en meer van werkende wordt gevraagd is flexibiliteit, creativiteit, zelfstandig nadenken en problemen oplossen, samenwerken etc. Veranderingen …

Lees verder »

Cyberpesten bij jongeren

Peter R. de Vries heeft meer dan 80.000 handtekeningen opgehaald om het onderwerp internetpesten op de agenda van de Tweede Kamer te krijgen. Een minimum van 40.000 handtekeningen is daar voor nodig. Wet tegen cyberpesten Peter R. de Vries is betrokken bij het programma Internetpesters Aangepakt en heeft als doel wetgeving er doorheen te krijgen die het voor slachtoffers van …

Lees verder »

Een op de negen middelbare scholieren wordt gepest

Bron: Nationale Onderwijsgids Bijna 11 procent van de jongeren op het voorgezet onderwijs geeft aan de afgelopen drie maanden gepest te zijn. Dit zijn 3 jongeren in een klas van 27. Dit blijkt uit de Gezondheidsmonitor Jeugd, een grootschalig onderzoek onder 100.000 jongeren naar leefstijl en gezondheid door de GGD’en en het RIVM. Pesten is bijvoorbeeld schelden, roddelen, vervelende berichtjes …

Lees verder »

Een op de vier MBO-leerlingen voelt zich onveilig

Bron: Nationale Onderwijsgids Van alle mbo-leerlingen voelt een kwart zich niet veilig op school. Oorzaak zou het pestgedrag of zelfs fysiek geweld in de klas zijn. In vergelijking met het basisonderwijs (zes procent) en het voorgezet onderwijs (elf procent) voelen de meeste leerlingen zich onveilig op het mbo (24 procent). Dat blijkt uit het jaarverslag van de onderwijsinspectie, meldt de …

Lees verder »

Aantal meldingen seksueel misbruik op scholen gestegen

Bron: Nationale Onderwijsgids Het aantal meldingen over seksueel misbruik en seksuele intimidatie op scholen is gestegen. Bij een op de drie meldingen gaat bij seksueel misbruik de klacht over een leraar of een andere zogeheten met taken belast persoon. Bij ruim de helft van alle misbruikmeldingen gaat het om een ernstig zedendelict: ontucht, verkrachting of aanranding. Dat melden de Onderwijsinspectie …

Lees verder »

Ontwikkel een mooie reis als e-learning ontwerper

Interview met Marcel de Leeuwe, onafhankelijk adviseur in leren en hoofddocent van de opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper. “Ik zie mezelf als de Lonely Planet op basis waarvan mensen zelf hun reis kunnen samenstellen. Je kunt met mij een uitgestippeld bezoek aan een uniek gebouw brengen, maar je kunt ook een lijst met bijzondere plaatsen krijgen en de manier om ze …

Lees verder »

Anti-cyberpestprogramma ontwikkeld en geëvalueerd door promovendus

Bron: Nationale Onderwijsgids Jongeren die met cyberpesten te maken krijgen, kampen vaak met negatieve gevolgen als angst, depressie of zelfs zelfmoordneigingen. Promovendus aan de Open Universiteit Niels Jacobs ontwikkelde een online programma met als doel deze jongeren te leren hoe ze op een betere manier met cyberpesten om kunnen gaan. Uit het onderzoek van Jacobs naar de effectiviteit ervan blijkt …

Lees verder »

Stappenplan voor het ontwerpen van een blended leertraject

Hoe ontwerp je nu een blended leertraject en kom je tot een goede ‘blend’? Voor het samenstellen van een ‘blend’ gaan een aantal ontwerpstappen vooraf. Dit handige stappenplan bevat alle stappen voor het ontwerpen van een leertraject. Daarna volgen de basisstappen van het samenstellen van een juiste blend! Blended learning Blended learning kan bestaan uit verschillende mixen van leerinterventies waarbij e-learning en online interactie worden …

Lees verder »