Deel 2: vijf principes en praktische tools om leerdoelen motiverender te maken In deel 1 van dit tweeluik bespraken we dat het wenselijk is om leerlingen en studenten (vanaf nu: L&S) te motiveren voor leerdoelen in plaats van prestatiegerichte doelen. Daarbij bespraken we de goal setting theory van Locke en Latham (2002) die duidelijk maakte dat het opstellen van doelen kan resulteren in …
Lees verder »Motiveer leerlingen en studenten voor leerdoelen aan de hand van vijf principes van de goal setting theory
Deel 1: Motivatie, leerdoelen de goal setting theory Demotivatie in het onderwijs Steeds meer scholen dragen de wens uit om te werken vanuit leerdoelen. In drie vorige blogs over leerdoelen stonden Valentina en Hannelore daarom stil bij de vragen waarom je leerdoelen zou willen gebruiken, hoe je die formuleert en hoe leerdoelen vallen binnen drie belangrijke onderwijskundige concepten. Die vragen kunnen beantwoorden …
Lees verder »Onderwijs met ICT: hoe krijg je als school hier lijn in?
Iedereen doet maar wat Misschien herken je het wel: in school gebeurt er van alles op het gebied van ICT. Er zijn collega’s die af en toe een Kahootje doen. Er zijn collega’s, die leerlingen hun opdrachten in Office-toepassingen laten maken. Er zijn collega’s, die leerlingen in of met digitale methodes laten werken. Er zijn collega’s, die hun leerlingen in …
Lees verder »Begrijpend lezen: 6 tips voor een effectievere les
De tekst staat centraal: dat is het uitgangspunt van onze docenten Harald en Tjalling. ‘Begrijpend lezen’ is geen vak, maar een vaardigheid. Leerlingen moeten worden uitgedaagd om na te denken over de inhoud van complexe teksten en de tekst daarbij te gebruiken. Begrijpend lezen is geen EDI-les, maar een lesmoment waarin denkvaardigheid centraal staat. Wij geven je alvast 6 tips …
Lees verder »Hoe ga je om met verschillen in de klas?
Omgaan met diversiteit in de klas maakt de lespraktijk uitdagend en boeiend, maar soms ook een beetje lastig. Er is verschil tussen leerstijlen, intelligentieniveaus, onderwijsbehoeften maar ook culturele en sociale verschillen. Als leerkracht is het belangrijk om deze verschillen tussen jouw leerlingen te zien er op te anticiperen. Differentiëren Om te anticiperen op deze verschillen die je opmerkt in de …
Lees verder »Waarom heeft elke school een i-Coach nodig?
Digitale geletterdheid is onmisbaar bij leren, leven en werken in een digitale samenleving. Er wordt van scholen al meer dan een halve eeuw verwacht dat ze leerlingen helpen om ICT-vaardiger te worden, maar de daadwerkelijke resultaten blijven uit. Het World Economic Forum schat dat waarschijnlijk zo’n 65% van de leerlingen die vandaag naar de basisschool gaan, later een baan vindt …
Lees verder »Vertrouwenspersoon in het onderwijs: hoe ga je om met geheimhoudingsplicht?
Hoe ga je als vertrouwenspersoon om met de geheimhoudingsplicht en wanneer kun je deze plicht doorbreken?
Lees verder »Ben jij een goede docent?
Wat doet een goede docent anders? Wat vinden leerlingen belangrijk? Met een aantal praktische tips om een betere docent te worden.
Lees verder »Maak pesten onacceptabel in jouw klas!
Wat voor impact heeft pesten, hoe werkt pesten en waarom wordt er gepest? Hoe ziet een succesvolle interventie er uit? Maak pesten onacceptabel in jouw klas!
Lees verder »Herkennen van hoogbegaafde leerlingen
Wist je dat zo’n 16% van alle leerlingen een IQ heeft hoger dan 115? Jij kent ze vast ook wel, die drie of vier getalenteerde leerlingen in de klas die de lesstof gemakkelijk aankunnen en een open leerhouding hebben. In elke klas zit ook vast wel een leerling waarvan je denkt dat er ‘meer uit te halen valt’. Soms lukt …
Lees verder »