Onderwijs

Podcast: curriculum ontwerpen

Onderwijs kun je niet schrijven; het is een ontwerpproces. Hoe geef je zo’n ontwerp vorm? Er kan meer dan je denkt; verleg je grenzen ín het bestaande systeem en ga op zoek naar multidisciplinariteit in studie én ontwerp. Beluister de podcast van Jochem Goedhals, Onderwijsinnovator bij de Fontys en Frank van de Ende, Practor activerende didactiek bij Summa:

Lees verder »

Podcast: onderwijsinnovatie met ICT: de digitale uitdagingen van flexibel en gepersonaliseerd onderwijs

Avans Hogeschool bracht 10 projecten op het gebied van digitalisering in het onderwijs samen onder het programma BOOST IT. Eind 2019 ziet de Avans Ambitie 2025 het licht waarin flexibel en gepersonaliseerd onderwijs centraal staan. Dit is niet te realiseren zonder vergaande digitalisering. Felix neemt je mee in de reis die Avans aan het maken is om de Ambitie 2025 …

Lees verder »

Podcast: personaliseren en enthousiasmeren met ICT

De leeractiviteiten bij gepersonaliseerd leren gaan niet langer om enkel kennis vergaren, maar focussen op het natuurlijk verlangen om te spelen, problemen op te lossen, te dromen en te delen. Elke student wil gezien worden en het gebruik van ict-tools kan hierbij helpen. Irene presenteert vier perspectieven voor ICT gebruik in het onderwijs: input geven, input verzamelen, samenwerkend leren en …

Lees verder »

Een internationaal perspectief op flexibel onderwijs: Wat is de gemene deler?

In Nederland wordt al geruime tijd gepubliceerd over de noodzaak van flexibel onderwijs. In 2008 door Veerman, in 2014 door Rinnooy Kan en recentelijk nog door de SER in de eerste voortgangsrapportage van de Actie-agenda leven lang ontwikkelen (LLO). Nederland kan en zal flinke stappen moeten zetten op het gebied van flexibel hoger onderwijs, met name in het kader van …

Lees verder »

De Taal van Gepersonaliseerd Leren

Hoe we het huidige onderwijssysteem nieuwe leven kunnen inblazen. Het huidige onderwijssysteem is echt failliet, zo stelde de Radboud Universiteit in een persbericht over het boek Gevormd of vervormd? Een pleidooi voor ander onderwijs van hoogleraar Filosofie Jan Bransen. Deze uitspraak zorgde voor veel reuring, maar moet niet worden gezien als een feitelijke constatering. Het boek onderbouwt de overtuiging van …

Lees verder »

Zorgcoördinator, hoe krijg jij je collega’s mee?

De zorgcoördinator heeft een dynamische en uitdagende rol, die continu aan verandering onderhevig is. De afgelopen jaren is de verantwoordelijkheid voor directe leerlingondersteuning lager in de organisatie komen te liggen, waardoor de zorgcoördinator steeds meer een managende en coachende rol krijgt. Dat is nog niet zo eenvoudig. Als zorgcoördinator ben je de spin in het (zorg)web: schakelen, doorverwijzen, informeren en …

Lees verder »

Bob Mosher over Workflow Learning

Dinsdag 29 oktober mochten Wilma en ik een sessie over Performance Support verzorgen bij Learning 2019.  Op zondagochtend hadden we het genoegen om met de Nederlandse delegatie een sessie te krijgen van Bob Mosher (APPLY Synergies), die ook key-note speaker was van Learning 2019. Bob, grondlegger van ‘5 Moments of Need’ methode, wist te prikkelen tijdens deze sessie en is een bron van …

Lees verder »

Onderwijsinspectie houdt toezicht op zorgplicht passend onderwijs

Vanaf 1 november 2019 wordt toezicht op de naleving van de zorgplicht een onderdeel van elk vierjaarlijks onderzoek van Onderwijsinspectie. De inspectie gaat toezicht houden op het naleven van de zorgplicht passend onderwijs zoals vastgelegd in de wet. Bij tekortkomingen wordt handhavend opgetreden. De zorgplicht voor passend onderwijs is de kern van de Wet passend onderwijs. Dit meldt de Inspectie …

Lees verder »

Hoe kun je professionele ontwikkeling bevorderen?

Professionele ontwikkeling is een ‘must’. De wijze waarop professionalisering, bijvoorbeeld van docenten, vorm krijgt is echter voor verbetering vatbaar. Waardoor kenmerkt effectieve professionele ontwikkeling zich? Wat zijn geleerde lessen van een ervaren schoolleider en opleider op dit terrein? Eric Sheninger heeft ruime ervaring als docent, schoolleider en als opleider van docenten en schoolleiders. Hij vat een review studie samen waarin …

Lees verder »

Wat kunnen we leren van het Niekée en Agora onderwijs?

Tjip en Sjef, beiden sprekers op het congres Next step in Higher Education, gingen met elkaar in gesprek over Sjef’s strijd voor beter onderwijs. Nikée Agora gaat uit van een belangrijk principe: elk mens is een leermachine. Luister de podcast en leer hoe jij je hersenen opschoont en geconditioneerde schijnwaarheden loslaat. Beluister de podcast: Met dank aan Tjip de Jong, …

Lees verder »