Onderwijs

Drie randvoorwaarden voor een hogere motivatie van jouw student

Docenten vinden het belangrijk dat hun leerlingen gemotiveerd zijn en plezier halen uit het naar school gaan. Motivatie speelt binnen iedere school een belangrijke rol en komt geregeld tussen in gesprekken onderling tussen docenten en met directies. Uit onderzoek komt naar voren dat de motivatie van studenten in Nederland achterblijft ten opzichte van andere landen (Inspectie van het onderwijs, 2014). …

Lees verder »

Sluiten jouw leeractiviteiten aan bij een integrale benadering van werkplekleren?

Een integrale benadering van werkplekleren vraagt een specifieke plaats en aanpak van je leeractiviteiten, zowel op de werkplek als buiten de werkplek. Zijn jullie cursussen, trainingen, e-learning, coaching, instructie, performance support etc. daarop ingericht? De onderstaande korte checklist geeft meer inzicht. Ofwel; wat heb je nog te doen.  Omcirkel de score die het beste past bij je leeractiviteiten of leerpad. …

Lees verder »

Curriculum (her)ontwerpen middels Design Thinking

Curriculum (her)ontwerpen middels Design Thinking

Door maatschappelijke veranderingen is de rol van onderwijsinstellingen aan het veranderen (Schnabel et al. 2015). Docenten zijn zich steeds meer bewust van het feit dat zij studenten ook moeten toerusten met kennis vaardigheden die gericht zijn op Self-Directed Learning. Het gaat om meer dan alleen voorbereiden op het vakinhoudelijke beroep, temeer omdat de levensduur van deze beroepen in de dynamische …

Lees verder »

Prinsjesdag 2019: helaas weinig extra investeringen voor het onderwijs

De onderwijsbegroting voor 2020 brengt geen extra investeringen voor het onderwijs. De lerarentekorten zijn een groot probleem in het PO en VO, maar ook hier geeft het kabinet helaas in 2020 niets extra’s aan uit tot grote teleurstelling van o.a. AOb-voorzitter Liesbeth Verheggen. Alle kinderen in Nederland hebben recht op goed onderwijs. Met dit lerarentekort, gaat de kwaliteit van onderwijs …

Lees verder »

Schuld bij pesten

In gesprekken met mensen over hun pestgedrag, kom ik nogal eens een denkfout bij pesten tegen. De schuld van het pesten legt de pester bij de gepeste neer. Niet altijd om de schuld af te schuiven, maar omdat men dat werkelijk meent. Natuurlijk zijn er ook genoeg pesters, die de schuld aan de gepeste geven om zelf niet in de …

Lees verder »

Hoogbegaafde leerlingen halen toch altijd hoge scores?

Hoogbegaafde kinderen hebben uitdaging nodig, dat is wel bekend. Wat we soms vergeten is slechts een nuance. Alle kinderen hebben uitdaging nodig. Een mens leert pas iets nieuws in de zone van de naaste ontwikkeling. Niet te makkelijk, ook niet té moeilijk. Met inspanning bereikbaar: de juiste uitdaging. Die zone ligt bij hoogbegaafde kinderen verder dan bij de gemiddelde leerling, …

Lees verder »

7 Principes van een Integrale Benadering van Werkplekleren

Door: Peter van Overbruggen, hoofddocent Cursus Integrale benadering van werkplekleren. Wat maakt werkplekleren zo populair? Het lijkt het nieuwe credo. Terwijl het al zo oud is als dat de mens werkt. De mens heeft altijd geleerd tijdens het werken. Dat maakt het moment om iets te leren ook zo krachtig. Zijn andere momenten om te leren, b.v. buiten het de …

Lees verder »

Plusklasje: oplossing voor Passend Onderwijs aan de (hoog)begaafde leerling?

Op elke basisschool is ongeveer 10 procent van de leerlingen meer-begaafd, waarvan 25 procent hoogbegaafd. Toch is er vaak te weinig expertise en tijd om deze leerlingen goed te ondersteunen. Een vaak geziene oplossing is het opzetten van een plusklasje, waarbij alle (hoog)begaafde kinderen bij elkaar worden gezet. Het idee om ontwikkelingsgelijken bij elkaar te plaatsen om Passend Onderwijs vorm …

Lees verder »