Onderwijs

Blended learning ontwikkelen met het 30-15-5-model

‘Blended learning’ is net zo’n vervelend containerbegrip als e-learning. Maar wat is blended learning nu precies? Er is al sprake van blended learning als we leren tijdens fysieke bijeenkomsten combineren met online leren op afstand. Maar verder kan blended learning veel verschillende gezichten hebben. Zo kun je variëren in de mate waarin je ICT in wilt zetten. Daarnaast kun je …

Lees verder »

Nog even iets regelen voor alumni

Vrijdagmiddag vier uur, je kent het gevoel waarschijnlijk wel. Met je hoofd loop je al half in het weekend en ben je langzaam alle zaken aan het afronden. Plotseling staat er een staflid voor je neus met de vraag of je hem nog “even” kan helpen. Natuurlijk nodig je hem uit te gaan zitten en vraagt wat je voor hem …

Lees verder »

Onderwijsinspectie stelt financieel beeld vrije scholen op

Bron: Nationale Onderwijsgids In 2014 stond twintig procent van alle dertig vrije schoolbesturen onder aangepast financieel toezicht. Dat was tien keer hoger dan het landelijk gemiddelde. De Inspectie deed onderzoek om een financieel beeld te schetsen van de vrije schoolbesturen en de mogelijke oorzaken van een verhoogde kans op financiële risico’s in beeld te brengen. De bevindingen zijn nu gepubliceerd …

Lees verder »

Verdere versterking van examencommissies blijft nodig

Bron: Professioneel Begeleiden Inspectie onderzocht functioneren examencommissies in hoger onderwijs Examencommissies hebben de belangrijke taak om de kwaliteit van de toetsing te borgen. Zij staan garant voor de waarde van een diploma. In 2014 heeft de Inspectie van het Onderwijs onderzoek gedaan naar het functioneren van de examencommissies in het hoger onderwijs, onder de titel Verdere versterking. De conclusie luidt …

Lees verder »

Maarten Bremer: “Als je na het afronden van je opleiding niks meer doet aan jezelf verder ontwikkelen, dan loop je achter.”

Wij interviewden Maarten Bremer, Directeur Avans Deeltijd. We vroegen hem naar zijn visie over opleidingen naast het werk en hoe Avans daar het beste op kan inspelen. We werken allemaal langer, we werken tot ons 67e of 70e. Veel mensen hebben hun opleiding afgerond als ze 22 of 23 zijn. Als je in die tussentijd helemaal niks meer doet aan …

Lees verder »

Waarom LSD en een OEN zijn, van belang is voor een goed gesprek

Als IB’er heb je te maken met veel verschillende gespreksrollen; adviseren, begeleiden, coördineren, bemiddelen, signaleren en ondersteunen. In elke rol wordt er net iets anders van je verwacht maar de basis blijft hetzelfde: luisteren, samenvatten en doorvragen. Ook jezelf open en eerlijk opstellen en nieuwsgierig zijn helpen bij een goed gesprek…. Dan kan het niet meer misgaan! We weten allemaal …

Lees verder »

Check, check, samen check

Artikel door: Irene Biemond, Teelen Kennismanagement Alwéér PDCA Velen van u zullen niet direct enthousiast worden van het woord PDCA-cyclus. Dit model wordt namelijk te pas en te onpas gebruikt. Ook in het hoger onderwijs is de PDCA-cyclus gemeengoed. Samen checken Toch zie ik in de toetspraktijk nog vaak dat de PDCA-cyclus niet helemaal wordt toegepast. Vooral de check-fase wordt …

Lees verder »

Studenten steeds vaker in beroep tegen beslissingen van opleiding

Bron: Nationale Onderwijsgids Uit rondgang van NOS op 3 blijkt dat studenten steeds vaker in beroep gaan tegen beslissingen van hun opleiding. De studenten protesteren vooral tegen hun cijfer of een negatief bindend studieadvies (BSA) bij het College van Beroep voor de Examens. De stijging zou deels te verklaren zijn doordat studenten sneller moeten studeren en zich daardoor aan elke …

Lees verder »

Contentmarketing is geen wondermiddel

“Aankomend studenten met een advertentie verleiden tot een bepaalde studie? Vergeet het maar. Ze zitten er niet op te wachten. Sterker: ze hebben een hekel aan verkooptrucjes. Liever krijgen ze antwoord op specifieke vragen als: wat houdt deze opleiding in, wat moet ik allemaal regelen en moet ik ook op kamers?” Geen wondermiddel Aan het woord is Suzanne de Bakker, …

Lees verder »