Naar aanleiding van het advies “Vreemde Ogen Dwingen” van Commissie Bruijn, zijn afspraken gemaakt tussen de HBO-raad en Minister Bussemaker van OCW. Het doel van deze afspraken is om de examenkwaliteit in de toekomst te garanderen. Aanleiding De kwaliteit van het HBO moet boven alle twijfel verheven zijn. De afgelopen twee ...
Lees verder »Hulpmiddelen voor examineren van studenten met een beperking
Het percentage studenten in het hoger onderwijs dat te kampen heeft met een functiebeperking stijgt de komende jaren.* De stijging is het sterkst bij hbo-opleidingen. Zo was het percentage in 2011 9,3 procent en steeg dit in 2012 naar 10,8 procent. Bij het type handicap, scoort dyslexie het hoogst met ...
Lees verder »Het Nationaal Hoger Onderwijs Congres 2012: de opdracht voor 2013
December 2012 De laatste twee jaren zijn voor het hoger onderwijs nogal turbulent geweest. Vanuit de overheid werden flinke koerswijzigingen ingezet op het gebied van toezicht, inhoud (topsectoren) en bekostiging. De discussie laaide soms hoog op. Gelukkig werd die in 2012 wat minder door incidenten gestuurd dan in het jaar ...
Lees verder »Onafhankelijke examencommissies: hoe dan?
Sinds 2010 staat in de WHW dat examencommissies in het hoger onderwijs een onafhankelijke positie moeten hebben[1]. Wat kunnen we leren van toezichthoudende instanties, voor wie een onafhankelijke positie ook cruciaal is? Als toezichthoudende instanties informatie verzamelen en beoordelen is het belangrijk dat dit zonder enige vorm van bestuurlijke inmenging ...
Lees verder »Beleid & professionalisering belangrijke pijlers bij toetskwaliteit
‘Zijn onze toetsen wel goed genoeg om onze accreditatie te behouden?’‘Hoe kan de samenwerking tussen examencommissie en toetscommissie worden vormgegeven?’‘Geeft onze Visie op Toetsen en Beoordelen wel voldoende concrete handvatten?’ Met dit soort vragen worstelde de faculteit Natuur & Techniek (FNT) van Hogeschool Utrecht begin 2012. Een speciaal ingestelde werkgroep ...
Lees verder »Kwaliteitskaders voor assessment in competentiegerichte curricula
Tijdens de tweede dag van het 11e nationaal congres Toetsen en examineren in het Hoger Onderwijs (HO) stond de kwaliteit en de borging van assessments centraal. Wat is goed onderwijs? Het aanbieden van een goede verhoudingen tussen formatief toetsen (80%) en summatief toetsen (20%) is een high light uit de ...
Lees verder »Verslag Congres Toetsen en Examineren 2013
"Het onderwijs moet meer focussen op de leercurve van studenten en minder waarde hechten aan cijfergemiddelden", zei Mien Segers, professor Corporate Learning aan de Universiteit Maastricht dinsdag 23 april 2013 tijdens het 11e nationale congres Toetsen en Examineren. Terug naar de basis "We moeten weer terug naar de basis: waar ...
Lees verder »Digitaal toetsen in 10 stappen
Overweegt u digitaal toetsen in te zetten in uw organisatie? Bekijk dan zeker de presentatie ‘Digitaal toetsen in 10 stappen’ van Sander Schenk op het E-learning Event van 16 april 2013. Sander werkt bij Hogeschool Rotterdam als projectleider en kan bogen op jarenlange ervaring met digitaal toetsen in de praktijk. ...
Lees verder »Hoe kunnen examenresultaten verbeterd worden?
Antwoord: als online colleges onderbroken worden met tussentijdse toetsen. Dit blijkt uit recent onderzoek van de Universiteit Harvard. Lees meer over de onderzoeksresultaten.
Lees verder »De vier leerstijlen van leerlingen
Leerlingen kunnen leerstof op verschillende manieren tot zich nemen: betekenisgericht, toepassingsgericht, ongericht of reproductiegericht. Toetsen spelen vooral in op de laatste categorie. Maar hoe zit het eigenlijk met al die andere leerlingen? Zijn zij daarom minder slim?
Lees verder »