Veranderdokter Dirk-Jan de Bruijn heeft een persoonlijk en voor velen herkenbaar verslag geschreven van de wijze waarop hij in zijn enthousiasme volledig is vastgelopen in de verandering van een organisatie. Domweg omdat 'ze' zich zuiver en alleen focusten op hoe de organisatie ingericht zou moeten worden. Met als eindresultaat dat ...
Lees verder »Video over Kleurendenken: 5 werelden van veranderen
Er bestaan net zoveel opvattingen over veranderen als dat er mensen zijn. Het Kleurendenken geeft taal aan het praten over veranderen in vijf kleuren. Het helpt u bewust te worden van uw eigen denkbeelden over veranderen en het biedt handvatten om opvattingen van anderen te herkennen en daarover met elkaar ...
Lees verder »Het Finse model: hoe verbeteren we hiermee ons onderwijs?
Nederland heeft goed onderwijs en de leerling leert veel. In de benchmark met vele andere landen scoort de leerwinst van de Nederlandse leerling of student in de subtop, iets boven vele andere Europese landen. Maar we staan op respectabele afstand achter de Finnen. Wat is hun geheim? Wat kunnen we ...
Lees verder »Whitepaper verandermanagement in het onderwijs: interveniëren
In deze whitepaper (Engelstalig) wordt door Léon de Caluwé uitgelegd wat doorgaans onder interveniëren wordt verstaan. Daarnaast vertelt hij hoe interventies passen binnen een veranderstrategie in uw onderwijsinstelling. Om u te helpen om een weloverwogen interventieplan te maken, worden verschillende typen interventies besproken (gericht op individuen, groepen, organisaties en zelfs netwerken van organisaties).
Lees verder »Tien jaar gebruik van plagiaatsoftware: voor- en nadelen
Tien jaar geleden sloegen hogescholen en universiteiten alarm nadat verschillende plagiaatplegers aan het licht kwamen en werd plagiaatdetectiebedrijf Ephorus in 2003 gelanceerd. Zo’n 99 procent van alle hogescholen in Nederland gebruikt het programma, waardoor plagiaat steeds minder verleidelijk is. Toch raast de technologie voort en worden ook studenten slimmer op ...
Lees verder »Meerkeuzevragen: struikelblok of juist te makkelijk?
Toetsen en examineren door middel van meerkeuzevragen komt op steeds grotere schaal voor in het hoger onderwijs. De toetsen zijn snel na te kijken en bruikbaar voor grote aantallen. Toch is het niet voor iedere student even gemakkelijk om een multiple choice toets te maken. Waar de een zweert bij ...
Lees verder »Whitepaper: Talentvolle werknemers ontwikkelen of kopen?
Veel bedrijven wereldwijd kunnen niet de juiste mensen vinden voor hun vacatures. De talenten die men zoekt zijn er niet. Download de handige whitepaper met beslis-matrix!
Lees verder »Heeft een vierkeuzevraag altijd een gokkans van 25%?
Iedereen heeft er wel eens een gezien: een meerkeuzevraag waarbij je direct glimlachend een alternatief kunt wegstrepen dat zeker niet het correcte antwoord is. Zelfs als je helemaal geen verstand hebt van de stof, zul je dat alternatief nooit kiezen. Hoe is zo’n vraag ontstaan en hoe kun je dat ...
Lees verder »“Leren presteren met ICT”
Door SMS implementation engineers Organisaties moeten tegenwoordig voortdurend veranderen en innoveren om competitief te blijven. Nieuwe technologieën (Apparaten & Applicaties), of werkwijzen (bedrijfsprocessen & communicatie) maken dat ook mogelijk, maar dit vraagt ook om medewerkers die deze technologieën en werkwijzen willen en kunnen benutten (adopteren)! Meer dan 50% van wat ...
Lees verder »Bestuurlijke afpraken n.a.v. adviesrapport Vreemde Ogen Dwingen
Naar aanleiding van het advies “Vreemde Ogen Dwingen” van Commissie Bruijn, zijn afspraken gemaakt tussen de HBO-raad en Minister Bussemaker van OCW. Het doel van deze afspraken is om de examenkwaliteit in de toekomst te garanderen. Aanleiding De kwaliteit van het HBO moet boven alle twijfel verheven zijn. De afgelopen twee ...
Lees verder »