In deze whitepaper (Engelstalig) wordt door Léon de Caluwé uitgelegd wat doorgaans onder interveniëren wordt verstaan. Daarnaast vertelt hij hoe interventies passen binnen een veranderstrategie in uw onderwijsinstelling. Om u te helpen om een weloverwogen interventieplan te maken, worden verschillende typen interventies besproken (gericht op individuen, groepen, organisaties en zelfs netwerken van organisaties).
Lees verder »Tien jaar gebruik van plagiaatsoftware: voor- en nadelen
Tien jaar geleden sloegen hogescholen en universiteiten alarm nadat verschillende plagiaatplegers aan het licht kwamen en werd plagiaatdetectiebedrijf Ephorus in 2003 gelanceerd. Zo’n 99 procent van alle hogescholen in Nederland gebruikt het programma, waardoor plagiaat steeds minder verleidelijk is. Toch raast de technologie voort en worden ook studenten slimmer op ...
Lees verder »Meerkeuzevragen: struikelblok of juist te makkelijk?
Toetsen en examineren door middel van meerkeuzevragen komt op steeds grotere schaal voor in het hoger onderwijs. De toetsen zijn snel na te kijken en bruikbaar voor grote aantallen. Toch is het niet voor iedere student even gemakkelijk om een multiple choice toets te maken. Waar de een zweert bij ...
Lees verder »Whitepaper: Talentvolle werknemers ontwikkelen of kopen?
Veel bedrijven wereldwijd kunnen niet de juiste mensen vinden voor hun vacatures. De talenten die men zoekt zijn er niet. Download de handige whitepaper met beslis-matrix!
Lees verder »Heeft een vierkeuzevraag altijd een gokkans van 25%?
Iedereen heeft er wel eens een gezien: een meerkeuzevraag waarbij je direct glimlachend een alternatief kunt wegstrepen dat zeker niet het correcte antwoord is. Zelfs als je helemaal geen verstand hebt van de stof, zul je dat alternatief nooit kiezen. Hoe is zo’n vraag ontstaan en hoe kun je dat ...
Lees verder »“Leren presteren met ICT”
Door SMS implementation engineers Organisaties moeten tegenwoordig voortdurend veranderen en innoveren om competitief te blijven. Nieuwe technologieën (Apparaten & Applicaties), of werkwijzen (bedrijfsprocessen & communicatie) maken dat ook mogelijk, maar dit vraagt ook om medewerkers die deze technologieën en werkwijzen willen en kunnen benutten (adopteren)! Meer dan 50% van wat ...
Lees verder »Bestuurlijke afpraken n.a.v. adviesrapport Vreemde Ogen Dwingen
Naar aanleiding van het advies “Vreemde Ogen Dwingen” van Commissie Bruijn, zijn afspraken gemaakt tussen de HBO-raad en Minister Bussemaker van OCW. Het doel van deze afspraken is om de examenkwaliteit in de toekomst te garanderen. Aanleiding De kwaliteit van het HBO moet boven alle twijfel verheven zijn. De afgelopen twee ...
Lees verder »Hulpmiddelen voor examineren van studenten met een beperking
Het percentage studenten in het hoger onderwijs dat te kampen heeft met een functiebeperking stijgt de komende jaren.* De stijging is het sterkst bij hbo-opleidingen. Zo was het percentage in 2011 9,3 procent en steeg dit in 2012 naar 10,8 procent. Bij het type handicap, scoort dyslexie het hoogst met ...
Lees verder »Het Nationaal Hoger Onderwijs Congres 2012: de opdracht voor 2013
December 2012 De laatste twee jaren zijn voor het hoger onderwijs nogal turbulent geweest. Vanuit de overheid werden flinke koerswijzigingen ingezet op het gebied van toezicht, inhoud (topsectoren) en bekostiging. De discussie laaide soms hoog op. Gelukkig werd die in 2012 wat minder door incidenten gestuurd dan in het jaar ...
Lees verder »Onafhankelijke examencommissies: hoe dan?
Sinds 2010 staat in de WHW dat examencommissies in het hoger onderwijs een onafhankelijke positie moeten hebben[1]. Wat kunnen we leren van toezichthoudende instanties, voor wie een onafhankelijke positie ook cruciaal is? Als toezichthoudende instanties informatie verzamelen en beoordelen is het belangrijk dat dit zonder enige vorm van bestuurlijke inmenging ...
Lees verder »