Een belangrijk onderdeel van de opleiding Rekeningcoördinator Primair Onderwijs is dat je leert om (onderdelen van) het rekenonderwijs te analyseren. Om een indicatie te geven van wat je tijdens de opleiding kunt verwachten, hebben wij een proefles opgesteld! De proefles is een instap-oefening en bestaat uit twee onderdelen. In opdracht één staat de analyse van automatisering binnen jullie eigen school …
Lees verder »Kinderombudsvrouw: pesten op scholen nog groot probleem ondanks pestprotocol
Bron: Nationale Onderwijsgids Scholen zijn sinds de invoering van de Wet Veiligheid op school verplicht te zorgen voor een veilig klimaat op school en dus pesten tegen te gaan. De zogenoemde pestprotocollen die scholen daarvoor aanhouden, hebben echter niet genoeg effect. Dat concludeert Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer uit gesprekken met leerlingen tijdens haar kinderrechtentour. Formeel is alles goed geregeld, zegt …
Lees verder »Pesten uitleggen met een appel
Hoe leg je kinderen uit dat pesten een grote impact kan hebben op anderen? De Britse lerares Rosie Dutton deed dit met behulp van een appel!
Lees verder »Toezicht op antipestbeleid scholen door onderwijsinspectie
Bron: Nationale Onderwijsgids Na de zomer zal de Onderwijsinspectie actief toezien dat scholen zorgen voor een veilig klimaat in de klas en op het schoolplein. De nieuwe wet Veiligheid op school, in de volksmond ook wel de anti-pestwet genoemd, werd in augustus 2015 ingevoerd, waarna scholen een jaar de tijd kregen om aan de wettelijke eisen te voldoen. Vanaf komend …
Lees verder »Onderwijs en Agility
Tegenwoordig is het vaak op de radio te horen, reclameboodschappen over Agility. Uit een woordenboek kun je leren dat dit wendbaarheid betekent. Wendbaarheid, flexibiliteit, snel in staat om op veranderingen te reageren. Charles Darwin zei ooit dat niet de sterkste of meest intelligente soort overleeft maar de soort die in staat is om zich aan te passen aan veranderingen. Dat …
Lees verder »Trauma, stress zonder veerkracht is als een soort gif
Waar stond jouw wiegje? Hoe ben jij opgegroeid? Was het thuis veilig of onveilig? Vragen waar je zelf wel een antwoord op weet. Maar hoe zit dit eigenlijk bij mensen in je omgeving of met de kinderen en jongeren bij je op school? Kwetsbare kinderen en jongeren die ernstige gebeurtenissen hebben meegemaakt of iets niet hebben gekregen wat ze wel hadden …
Lees verder »Vernieuwd inspectietoezicht per augustus 2017
De inspectie komt met vernieuwd toezicht op het onderwijs (PO, VO en MBO) omdat zij een impuls wil geven aan onderwijs dat continu werkt aan verbetering. Van bestuurlijke aspecten tot het primaire onderwijsproces. Uitgangspunt hierbij is de leerling: “Iedere leerling heeft het recht op onderwijs van ten minste voldoende kwaliteit, dat het beste bij hem of haar past.” Het nieuwe …
Lees verder »Het verschil tussen reactieve en proactieve agressie op school
Binnen je school of in je klas heb je soms te maken met agressieve leerlingen. Onduidelijk is vaak wat onder agressie verstaan wordt. De wetenschap gaat de laatste jaren vooral uit van de functie die aan agressie ten grondslag ligt. Hierbij wordt het onderscheid gemaakt tussen reactieve en proactieve agressie. Beiden hebben specifieke kenmerken en vragen om een andere aanpak. …
Lees verder »15 tips voor leerkrachten om pesten aan te pakken en te voorkomen
Pesten op school verpest de sfeer en is erg vervelend. Hoe sneller het wordt aangepakt, hoe beter. Hieronder volgen kort en bondig 15 tips voor u als leerkracht, om pesten verder aan te pakken en liever nog, te voorkomen. 15 tips om pesten tegen te gaan 1. Zorg voor een goed pestprotocol en zorg dat iedereen weet waar dit protocol te vinden …
Lees verder »Ceciel Borghouts “Rekenlessen moeten er echt anders uitzien”
Auteur: Ceciel Borghouts, al meer dan 25 jaar ervaring binnen het rekenonderwijs Onze maatschappij verandert in een rap tempo. Er is sprake van een verschuiving van werkzaamheden: routinematige taken verdwijnen steeds meer. Dat soort taken kan worden overgenomen door robots en computers. Wat meer en meer van werkende wordt gevraagd is flexibiliteit, creativiteit, zelfstandig nadenken en problemen oplossen, samenwerken etc. Veranderingen …
Lees verder »