Primair Onderwijs

Talentbeleid vormgeven op de basisschool

Met de invoering van de wet Passend Onderwijs per 1 augustus 2014 worden er steeds meer ‘zorgleerlingen’ in de klas geplaatst. Zo kan het zijn dat een deel van uw leerlingen meer- of hoogbegaafd is. Deze kinderen hebben veel capaciteiten maar deze komen helaas niet altijd tot uiting in de klas. Daarnaast presteren veel van de leerlingen onder hun kunnen …

Lees verder »

Onderwijsinspectie stelt financieel beeld vrije scholen op

Bron: Nationale Onderwijsgids In 2014 stond twintig procent van alle dertig vrije schoolbesturen onder aangepast financieel toezicht. Dat was tien keer hoger dan het landelijk gemiddelde. De Inspectie deed onderzoek om een financieel beeld te schetsen van de vrije schoolbesturen en de mogelijke oorzaken van een verhoogde kans op financiële risico’s in beeld te brengen. De bevindingen zijn nu gepubliceerd …

Lees verder »

Waarom LSD en een OEN zijn, van belang is voor een goed gesprek

Als IB’er heb je te maken met veel verschillende gespreksrollen; adviseren, begeleiden, coördineren, bemiddelen, signaleren en ondersteunen. In elke rol wordt er net iets anders van je verwacht maar de basis blijft hetzelfde: luisteren, samenvatten en doorvragen. Ook jezelf open en eerlijk opstellen en nieuwsgierig zijn helpen bij een goed gesprek…. Dan kan het niet meer misgaan! We weten allemaal …

Lees verder »

Prinsjesdag 2015: Wat zijn de plannen van de regering op het gebied van onderwijs?

Wat zijn nu de belangrijkste plannen van de regering op het terrein van onderwijs van 2017-2020? Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid zet de belangrijkste ontwikkelingen in het onderwijsdomein voor u op een rij! Hoger Onderwijs Door de invoering van het studievoorschot komt er geld vrij voor investeringen in de kwaliteit van het hoger onderwijs. Hierbij ligt de focus op: …

Lees verder »

Anti-pestprogramma’s het ei van Columbus!(?)

Artikel door Theo klungers, pestdeskundige bij Posicom Met verve hebben staatssecretaris Dekker en Kinderombudsman Dullaert werk gemaakt van de anti-pestwet en het wetenschappelijk  laten keuren van anti-pestprogramma’s door het NJI. De directe aanleiding was een aantal tragische zelfmoorden onder tieners omdat ze werden gepest. Naast anti-pestprogramma’s werden ook SOVA-programma’s beoordeeld. Oorspronkelijk stond in het concept van de anti-pestwet dat scholen alleen …

Lees verder »

Differentiatie in de klas; moeilijk, maar ontzettend belangrijk

jeugdwet

In aanloop naar de cursus Klassenmanagement: differentiatie tussen leerlingen in de klas interviewden wij Karen van Kooten, leerkracht, orthopedagoog en trainer. Waarom is het belangrijk om te kunnen gaan met differentiatie in de klas? En hoe komt het dat veel (vooral jonge) leraren hier vaak moeite mee hebben? Waarom is differentiatie in de klas zo belangrijk? In iedere klas zitten …

Lees verder »

De 10 voorwaarden voor een goed coachtraject in Passend Onderwijs

Frank Teunissen, coach bij de CED-groep, heeft onlangs tijdens de Update Passend Onderwijs in Utrecht een heel handig lijstje met ons gedeeld: De 10  voorwaarden voor een goed coachtraject. Een zeer bruikbare checklist voor elke IBer of ZoCo die collega’s coacht of de opdracht krijgt om dat te doen. De 10 voorwaarden voor een goed coachtraject: Vrijwilligheid (ook in het geval dat …

Lees verder »

Steeds meer digitalisering in de klas, maar niet alle mogelijkheden worden benut

elearning

Bron: Nationale Onderwijsgids Steeds meer basisscholen stappen over op digitaal lesgeven. Ook maken de leraren steeds meer gebruik van ICT in de klas. Wel zou het onderwijs nog meer uit de mogelijkheden van ICT in het onderwijs kunnen halen. Dit blijkt uit de Vier in balans-monitor 2015 van Kennisnet, zo meldt deze organisatie. Kennisnet heeft binnen de monitor onderzoek gedaan …

Lees verder »

4 tips om het zelfvertrouwen van leerlingen met executieve moeilijkheden te vergroten

Een leerling die efficiënt en zelfstandig wil functioneren in de klas, dient zijn gedrag te kunnen sturen. Het omgaan met dagelijkse routines is voor sommige leerlingen lastig. Dit geldt ook voor het beheersen van bepaalde impulsen. Kinderen met weinig impulsbeheersing nemen vaak ruimte in ten koste van anderen. Een leerling moet een plan maken om taken goed uit te voeren, …

Lees verder »