Invloed van Middenmanager op verandering in de onderwijsorganisatie


Hoe krijg je mensen mee in een verandering? Een veelvoorkomend probleem is weerstand. Weerstand ontstaat en is aanwezig omdat er geen goede reden is om te veranderen. Het is belangrijk om de voordelen te zien en om deze voordelen op te laten wegen tegen de nadelen. Daarnaast is het belangrijk om de consequenties van niet veranderen en in de oude situatie blijven, te gebruiken om mensen te motiveren. De zuigkracht van het bestaande is groter dan de aantrekkingskracht van het nieuwe!

Vanuit de rol Middenmanager ben jij de verbindende schakel tussen de bovenlaag en de directe werkvloer. Jouw input als Middenmanager is essentieel. Jij kan de verandering in de organisatie maken of breken en een belangrijke rol spelen in het succes van het onderwijs. Lees hier meer over in het blog: De ‘sandwich’ positie van de Middenmanager.

Hieronder een 4 fasen model om structuur te geven aan de verandering.

De 4 fasen van verandering

  1. Lokaal begrijpen
    Wat betekent het voor de praktijk, op welke manier verandert het directe werk en hoe kan ‘het wenselijke aansluiten bij het ‘mogelijke’?
    Actie:
    Onderzoek werkgroepen of teams. Hoeveel impact heeft de verandering op het werk? En hoe zorgt de samenwerking voor andere mogelijke afstemming tussen werknemers en teams.
  2. Experimenteren en uitproberen
    Veranderingen worden pas betekenisvol als er in de praktijk actie ondernomen wordt. Na het praten is het belangrijk dat mensen ook iets mogen doen.
    Actie:
    – Start een pilot, kijk wat de verbeterpunten zijn ten opzichte van verandering.
    – Voer de veranderingen eerst gedeeltelijk in om te kijken wat wel en niet werkt. En laat een deel van het werk eerst in oorspronkelijke vorm.
    – Belangrijk is om ervaringen te delen en wat met deze ervaringen te doen. Probeer het proces verder uit te werken op basis van de ervaringen.
  3. Evalueren
    Evaluatie en reflectie is essentieel om nieuw gedrag te motiveren en verandering teweeg te brengen. Door te evalueren kom je erachter wat wel en niet goed werkt, waar je aandacht aan moet besteden en welke aspecten aanslaan.
    Actie: tijdens het experiment kijk je wat wel en niet werkt en bedenk je alternatieven voor verbetering in verschillende contexten. Op basis van continue evaluatie kun je het plan van verandering aanpassen om de daadwerkelijke verandering door te voeren.
  4. Oefenen
    Oefening baart kunst, voordat het nieuwe gedrag vanzelfsprekend wordt, is er veel oefening nodig.
    Actie:
    – Organiseer trainingen
    – Reserveer tijd/aandacht om de verandering aan te leren
    – Zorg voor een cultuur waarin ruimte is voor fouten maken. Belangrijk dat fouten bespreekbaar zijn.
    – Ruimte voor evaluatie en reflectie

De succesvolle middenmanager

Welke middenmanager ben ik? Wat voor middenmanager wil ik zijn en waar heeft de school behoefte aan? Hoe ga ik om met weerstand vanuit collega’s en hoe creëer ik draagvlak onder mijn collega’s?

In de opleiding Middenmanagement PO & VO worden antwoorden en praktische handvatten geboden om aan de slag te gaan met deze vragen in de praktijk. Deze opleiding is tevens een mooie opstap naar een leidinggevende functie.

Lees meer over de opleiding

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Hoe draagt AI bij aan het leren van studenten én docenten?

Waarom verwachten we dat studenten zelf in staat zijn om leren te reguleren, terwijl we …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *