Vier boekentips voor de middenmanager

Je bent als middenmanager verantwoordelijk voor de aansturing en het functioneren van jouw school, bijvoorbeeld op het gebied van pedagogische en onderwijsinhoudelijke voortgang. Deze verantwoordelijkheid kan druk met zich meebrengen voor startende onderwijsprofessionals die doorgroeien naar een schoolleidersfunctie, bijvoorbeeld als teamleider of conrector. Uit onderzoek naar de ontwikkeling van (onderwijs)professionals blijkt dan ook dat zij gerichte begeleiding nodig hebben, bijvoorbeeld door coaching, een opleiding, een consultatie óf door relevante boeken te lezen. 

Welke boeken bieden gerichte begeleiding aan onderwijsprofessionals?

Je vraagt jezelf wellicht af welke boeken geschikt zijn voor beginnende schoolleiders. Bert Peene, docent van de verkorte opleiding middenmanagement in het PO en VO, zet een aantal boeken voor je op een rij:

  • Hoe word ik een on(der)wijs goede TEAMLEIDER?’ van Raimke Groothuizen. Het is een managementboek in romanvorm. Groothuizen schrijft een uiterst vermakelijk en zeer herkenbaar verhaal over een docent in het VO die gevraagd wordt teamleider te worden. Ze twijfelt of ze die verantwoordelijkheid wel aankan, maar doet het toch. Dit alles met één doel voor ogen: een steengoede teamleider worden! Het verhaal laat zien hoe zo’n ambitie ook een enorme valkuil kan zijn, zeker als de juiste ondersteuning vanuit de directie ontbreekt. Het verhaal eindigt met een aantal wijze lessen voor alle teamleiders (in spé).
  • Leidinggeven doe je zo!’ van Wanda Kraal en Tanja Smid. Het boek is een wegwijzer voor resultaat- én mensgerichte managers. De auteurs beschrijven hoe je grip krijgt op alle uitdagingen waarmee je als leidinggevende te maken hebt. Het eerste deel van het boek bespreekt de belangrijkste dilemma’s uit de praktijk, inclusief praktische oefeningen en concrete tips. Het tweede deel behandelt de achterliggende theoretische modellen.
  • Leiding geven & leiding nemen’ van Daan Wienke. Het boek beantwoordt de vraag hoe je een goede leidinggevende wordt en blijft. Het antwoord? Volg het 4-3-3-2-model uit het boek. Het boek is gebaseerd op relevante theorie, aangevuld met interviews met diverse leidinggevenden. Wienke bespreekt vragen die Kraal en Smid niet stellen en dus ook niet beantwoorden. Je denkt aan vragen als:
    • Waarom word jij leidinggevende (of wil je dat worden)?
    • Is leidinggeven eigenlijk welk noodzakelijk?
    • Wat hoort een leidinggevende eigenlijk te doen?
  •  ‘Beginnen met leidinggeven’ van Charlotte Staats & Anja Hilgers. Deze auteurs schenken aandacht aan de persoonlijkheid van de leider, door te vragen wat je komt brengen en wat je komt halen. Dit is gebaseerd op het 5S-groeimodel.  Je gebruikt dit model als beginnend leidinggevende, meewerkend voorman of –vrouw en als coördinator.

Wil je meer weten over middenmanagement?

Is enkel boeken lezen voor jou niet genoeg omdat je praktijkkennis wilt combineren met voorbeelden uit de praktijk? Schrijf je dan in voor de verkorte opleiding middenmanagement van SBO. Je leert dan vormgeven aan leiderschap volgens jouw waarden en om jezelf te positioneren binnen jouw school. Daarnaast worden onderwijsinnovaties besproken en leer je deze te implementeren. Oud-deelnemers omschrijven de opleiding als inspirerend, veelomvattend en stellen dat er veel ruimte is voor jouw persoonlijke ontwikkeldoelen. Zij zeggen ook dat je veel handvatten krijgt om grote stappen te zetten in een korte tijd. Klinkt dat interessant? Schrijf je dan direct in voor deze opleiding!

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

De drie domeinen van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator

De beroepsstandaard, en daarmee het functieprofiel, van de intern begeleider is herschreven. Hier zijn verschillende …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *