Nu de ergste perikelen rond Corona achter de rug zijn, wordt het weer drukker op de weg en op openbare plekken. Ook de teugels rond stringente gedragsmaatregelen kunnen weer iets gevierd worden en we kunnen misschien weer op vakantie.
Maar nu iedereen ook weer terugkomt op kantoor, moeten we wel het een en ander regelen en de werkomgeving verantwoord inrichten.
- Kunnen we iedereen gewoon weer op zijn eigen werkplek plaats laten nemen of zijn er aanpassingen noodzakelijk?
- En hoe structureel moeten die maatregelen zijn?
- Het even provisorisch werken is voor de meeste mensen geen probleem, maar wat als het allemaal wat langer gaat duren, door bijvoorbeeld een nieuwe Corona-golf in het najaar?
- Voldoen dan onze (voorlopige) voorzieningen of moeten we ook nadenken over structurele maatregelen?
Aanvulling RI&E
Om het werk structureel goed te organiseren is het nodig om een herbeoordeling te doen op de nieuwe COVID-risico’s. Daarna kunnen we zodanig goede voorzieningen te treffen dat de gezondheid van onze medewerkers gewaarborgd blijft en het werk toch efficiënt door kan gaan. Daarbij hoeven we gelukkig niet het wiel opnieuw uit te vinden, want onder leiding van Normalisatie-instituut NEN heeft een groep deskundigen een lijst met aanbevelingen opgesteld: de NEN-spec Kantoorwerkplekken.
NEN-spec Kantoorwerkplekken
Deze norm heeft als uitgangspunt om de besmettingskans door COVID-19 te minimaliseren door de RIVM-richtlijnen te vertalen naar de kantooromgeving. Dat betekent het voorkomen van direct menselijk contact en besmetting door omgevingscontact. Door goede toepassing van deze NEN-spec kun je aan de geldende regelgeving voldoen.
In de NEN-spec vindt je informatie over:
- Arbeidsomstandigheden en RI&E
- Vloeroppervlakte algemeen
- Toegang en doorgang in een kantoorvertrek
- Aanbevelingen met betrekking tot gedragsregels
- Bewegingsruimte
- Scheidingswanden
- Vluchtroutes en nooddeuren
- Fysische factoren
- Voorbeeldberekeningen
- Bijzondere ruimtes
De NEN-spec Kantoorwerkplekken is hier te downloaden.
Nudging
Het afspreken van gedragsregels is één, maar je er ook aan houden is een tweede. Hoe vaak ben je toch niet iets te dicht bij een collega als hij vraagt even mee te kijken? Juist bij het nieuwe gedrag dat Corona van ons vraagt kan het helpen om nudges (‘duwtjes’ in de goede richting) te introduceren.
Meer weten?
Intergo
Intergo heeft als voorzitter van de taskforce en als inhoudelijk coördinator en auteur meegewerkt aan de NEN-spec Kantoorwerkplekken en heeft naar aanleiding daarvan een dienstverleningspakket ontwikkeld:
-Een aanvullende COVID-19 risico-inventarisatie, als aanvulling op de RI&E
-Advies omtrent een aangepaste werkplekinrichting of aangepaste inrichting en gebruik van kantoorgebouw of werkplaats.
-Formuleren van gedragsregels en het behouden van bewustwording rondom risico’s en maatregelen (zie ook nudging).
-Toetsen van uw Corona-protocol op voldoen aan bestaande richtlijnen.
Een factsheet van Intergo kun je hier downloaden.
Webinar
Wil je op een toegankelijke manier kennismaken met de nieuwe norm? Op 29 juni organiseert Intergo in samenwerking met NEN een webinar over de NEN-spec Kantoorwerkplekken; Je kunt je hier inschrijven.
Opleiding safety manager
Juist in deze tijd waarin de economie opnieuw opstart is het belangrijk om te werken aan je competenties. Vele berichten bereiken ons dat het bedrijfsleven na Corona meer duurzaam moet worden. Veiligheid en gezondheid is een essentieel onderdeel van een duurzame organisatie. Jij staat als veiligheidsprofessional meer dan ooit in het middelpunt van deze ontwikkeling. Veiligheid is een kapstok voor alle duurzaamheidselementen. Veiligheid en gezondheid zijn een belangrijk onderdeel in de SDG’s (de Sustainable Development Goals) van de Verenigde Naties. Dit geldt ook voor het bedrijfsleven. In de opleiding Safety Manager ga je met deze materie aan de slag en ben je beter toegerust om jouw rol in het nieuwe normaal te pakken.