De nieuwe wijzingen van de Omgevingswet zijn bekend! Hieronder zijn de nieuwste ontwikkeling weergegeven (bron: gemeente.nu): Het bestemmingsplan wordt een omgevingsplan, waarin meer randvoorwaarden mogelijk zijn. De bestuurlijke afwegingsruimte voor milieunormen wordt ruimer. Door de Omgevingswet verschuift de normstelling naar het niveau van de Algemene Maatregel van Bestuur, waarin per ...
Lees verder »De Waterwet
Meer dan zomaar een nieuwe wet Artikel door: Peter de Putter, directeur Sterk Consulting In deze bijdrage schets ik allereerst de hoofdlijnen van de Waterwet, waarbij de nadruk ligt op de nieuwe elementen. Diverse auteurs hebben al een uitvoeriger algemeen beeld van de wet geschetst. Om die reden kies ik ...
Lees verder »Jurisprudentie Waterwet
De Waterwet is alweer enige tijd in werking. Mede daarom vond Simon Handgraaf, adviseur omgevingsrecht mede eigenaar van Colibri Advies, het hoog tijd voor een jurisprudentieoverzicht. Conclusies Het nieuwe, integrale toetsingskader van deze wet levert vooralsnog geen problemen op. Het oude toetsingskader van de Wvo wordt in ieder geval naadloos ...
Lees verder »Handhaving Europese regels voor afvaltransport | Algemene rekenkamer
De Algemene Rekenkamer heeft onderzocht hoe de overheid de Europese Verordening Overbrenging Afvalstoffen (EVOA) handhaaft. Deze verordening reguleert de transporten van afvalstoffen binnen, naar en vanuit de Europese Unie (EU). Zij is opgesteld om (internationaal) het milieu te beschermen. Met deze regels wil de EU voorkomen dat bedrijven en instellingen ...
Lees verder »Minister Schultz stimuleert duurzame mobiliteit
In 2025 worden alle OV-bussen in Nederland elektrisch aangedreven. Bussen stoten dan geen luchtvervuilende of klimaatbelastende emissies meer uit. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft een Green Deal ondertekend waarin betrokken partijen de handen ineenslaan om alle OV-bussen betaalbaar op zero emissie te brengen. Bekijk het persbericht
Lees verder »Transitie naar Zero Emissie Busvervoer
Het overgrote deel van de 5.000 bussen in het openbaar vervoer in Nederland maakt gebruik van verbrandingsmotoren. Deze motoren stoten schadelijke stoffen uit, wat negatieve gevolgen heeft voor de luchtkwaliteit. Een slechte luchtkwaliteit brengt gezondheidsklachten met zich mee en forse maatschappelijke kosten voor de bestrijding daarvan. Bekijk het Informatieblad van ...
Lees verder »