In gesprek met Femke Verwest, onderzoeker bij het Planbureau voor de Leefomgeving en docent op de opleiding beleidsmedewerker Volkshuisvesting. De openingsvraag is snel gesteld: krimp, is dat nu een zegen of een ramp? Geen van beide veronderstellingen is waar! Wanneer “krimp als ramp” wordt neergezet, dan is meestal een ...
Lees verder »Streven naar veiliger verkeersgedrag
Het verhaal van de drie E’s Door Cees Wildervanck, verkeerspsycholoog en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer. De beïnvloeding van het gedrag van verkeersdeelnemers geeft vaak aanleiding tot hooglopende discussies. Dat is prima, tenzij het komt omdat de discussianten langs elkaar heen praten en het ...
Lees verder »Parkeren in de toekomst
Door Ed van Savooyen, adviseur parkeerbeleid bij Spark en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer. Volgens het Ruimtelijk Planbureau stijgt het aantal personenauto’s tot 2040 van 7 naar 12 miljoen. Om dat te stallen zijn 472 vierkante kilometer parkeerplaatsen (1,4 procent van de totale landoppervlakte) nodig, tegenover ...
Lees verder »Mobiliteitsbudgetten voor keuzen op maat
Door Henk Meurs, hoogleraar Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit aan de Radboud Universiteit Nijmegen en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer. Veel bedrijven stellen hun medewerkers nog leaseauto’s ter beschikking. Andere werkgevers vergoeden geheel of gedeeltelijk de reiskosten. Maar de nieuwe trend is: medewerkers een mobiliteitsbudget geven. ...
Lees verder »Betere benutting is enige optie in de stad
Door Henk Meurs, hoogleraar Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit aan de Radboud Universiteit Nijmegen en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu ziet in een betere benutting van de bestaande infrastructuur een belangrijk middel om de verkeersproblemen aan te pakken. ...
Lees verder »Stationsgebied Groningen volgens de bouwstenenmethode
Door Martin Wink, adviseur mobiliteit bij Movares en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer. Door de ligging van stations in combinatie met de gerealiseerde ruimtelijke en infrastructurele programma’s in de omgeving, is elke opgave tot het herinrichten van (oude) stationsomgevingen complex. Door gebruik te maken van ...
Lees verder »Effecten van mobiliteitsmanagement op gedrag en verkeer
Met innovatief onderzoek naar reisgedrag van werknemers in Stadregio Arnhem Nijmegen heeft Henk Meurs, hoogleraar Mobiliteit aan de Radboud Universiteit Nijmegen en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer, de effecten van individuele mobiliteitsmanagementmaatregelen op automobiliteit in kaart gebracht. Nieuw aan het onderzoek is dat de effecten van individuele ...
Lees verder »Waarom rijdt u eigenlijk te hard?
Door Cees Wildervanck, zelfstandig verkeerspsycholoog en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer. Rijden mannen beter dan vrouwen? Hoe komt het dat jongeren zich niet aan de verkeersregels houden? Waarom steekt de gemoedelijke huisvader ineens zijn middelvinger op? En waarom rijden we eigenlijk te hard? Verkeer is net ...
Lees verder »Het ov hoeft niet elke boerderij aan te doen
Door Henk Meurs, hoogleraar Ruimtelijke Ontwikkeling en Mobiliteit aan de Radboud Universiteit Nijmegen en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer. Bezuinigingen We moeten ons niet in de put laten praten. Ook met minder geld kan het openbaar vervoer verbeteren. Als we de stellingen durven verlaten, de kansen ...
Lees verder »Hoe kan ruimtelijke ontwikkeling bijdragen aan het fileprobleem?
Door Henk Meurs, hoogleraar Ruimtelijke Ontwikkeling en Mobiliteit aan de Radboud Universiteit Nijmegen en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer. 1. Hoe groot is het fileprobleem in Nederland? Jaarlijks kost het fileprobleem ons 3 miljard euro. Daarnaast betekenen alle uitlaatgassen een verslechtering van de luchtkwaliteit waardoor ...
Lees verder »