Ruimtelijke Ordening

Manieren om het gedrag van verkeersdeelnemers te beïnvloeden via het onbewuste van de mens

verkeersgedrag

Technische maatregelen De gebruikelijke aanpak om verkeersveiligheid te vergroten is via de technische weg. Er verschijnen extra verkeersborden of een rotonde. Echter, de uitdaging is om gedrag zo te beïnvloeden dat mensen het gevoel hebben dat zij zelf de controle hebben. Dat is mogelijk door onderzoeken uit de (neuro)psychologie te bestuderen van de afgelopen 25 jaar. Automatisme Vaak duurt het …

Lees verder »

Laat je niet afleiden in het verkeer

parkeren

We doen er steeds meer bij terwijl we autorijden. Dat leidt tot ongelukken. Automobilisten moeten zich realiseren dat autorijden de volle aandacht vraagt. Autorijden en bellen, sms’en, mailen Eten en intussen dat koffiebekertje vasthouden deden we altijd al. Toen kwam de mobiele telefoon. Inmiddels stellen we onderweg onze navigatie in, sms’en en mailen we en sommigen kijken zelfs een dvd. …

Lees verder »

Grip op snelheid in het verkeer

sterftecijfers

Het Nederlandse verkeersveiligheidsbeleid is de laatste decennia zeer succesvol geweest op basis van geregistreerde (objectieve) ongevalgegevens. Analyse van cijfers over onder andere het aantal verkeersongevallen, de ongevallocatie, de betrokken personen en de letselernst heeft bijgedragen aan de daling van het aantal verkeersslachtoffers ondanks een forse toename van de totale mobiliteit op het Nederlandse wegennet. Het succes is zelfs zo groot …

Lees verder »

De stad van de toekomst en mobiliteit: kansen en bedreigingen

verkeersgedrag

In 2050 zal ongeveer driekwart van de bevolking in de stad wonen. Deze ontwikkeling brengt kansen maar ook (nieuwe) bedreigingen met zich mee. Hoe waarborgt u de mobiliteit van uw stad (nu en in de toekomst)? Aan het woord zijn twee experts. Gezondheid als duurzaam stedelijk belang “Ondanks de verstedelijking en de hoge automobiliteitsdruk is het milieu behoorlijk wat schoner …

Lees verder »

Precies weten waar de files staan

Door Peter van der Mede, onderzoeker Big Data en mobiliteit bij DAT Mobility en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer, begeleidt en adviseert overheden en vervoersbedrijven op het terrein van Big Data en mobiliteit. Het gaat razendsnel met big data. Volgens Peter van der Mede, onderzoeker bij DAT Mobility duurt het nog maar enkele jaren voordat de steekproef …

Lees verder »

Communicatie in het verkeer

Door Cees Wildervanck, zelfstandig verkeerspsycholoog en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer. Op de weg zit iedereen in zijn eigen cocon, maar toch ontkomen automobilisten er niet aan om met hun medeweggebruikers te communiceren. Omdat dat niet kan met woorden, moet het letterlijk met handen en (jawel) voeten. Én het vervoermiddel zelf wordt gebruikt. Hoe ziet die taal …

Lees verder »

Woningcorporaties bieden extra service met wasserette

In 2010 opende Miele in samenwerking met woningcorporatie Stadswonen een zogeheten  Laundrette. Deze inpandige wasserette is gevestigd in Cité, het gebouw van Stadswonen op de Kop van Zuid in Rotterdam. Een bijzonder woon- werkproject voor (internationale) studenten, afgestudeerden en startende ondernemers. Laundrette In de Laundrette hebben bewoners van Cité Rotterdam de mogelijkheid om met een persoonlijke Laundrette-kaart te wassen in …

Lees verder »

Emoties in het verkeer

verkeersgedrag

Door Cees Wildervanck verkeerspsycholoog en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer. Bumperkleven, knipperen met de lichten, toeteren en de middelvinger opsteken. Emoties lopen in het verkeer soms hoog op. Aardige mensen kunnen zich in het verkeer als beesten gedragen. Hoe komt dat? En hoe ga je daar verstandig mee om? Geïsoleerd van de rest van de wereld “Je …

Lees verder »

De vooroordelen tussen mannen en vrouwen achter het stuur

Door Cees Wildervanck verkeerspsycholoog en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer. Vrouwen rijden minder vaak schade dan mannen Deze stelling is waar. Uit cijfers van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) blijkt dat mannen vaker schade rijden dan vrouwen. Zij vergeleken het claimgedrag van 150.000 automobilisten met een WA-verzekering. Mannen in alle leeftijdscategorieën reden aanzienlijk vaker schade dan vrouwen. …

Lees verder »

Het bevorderen van de leefbaarheid en veiligheid in de wijk

Door Marcel van de Ven, stadsmarinier bij de gemeente Rotterdam en docent op de opleiding beleidsmedewerker Volkshuisvesting en de opleiding Overlastcoördinator. Het Middellandplein heeft sinds eind vorig jaar een opmerkelijke nieuwe bewoner. Stadsmarinier staat er heel groot op het raam tussen de reformwinkel en de slager. Spiedende camera’s aan de gevel maken het nog extra spannend. Ik sprak stadsmarinier Marcel …

Lees verder »