Door Henk Meurs, hoogleraar Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit aan de Radboud Universiteit Nijmegen en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer. Veel bedrijven stellen hun medewerkers nog leaseauto’s ter beschikking. Andere werkgevers vergoeden geheel of gedeeltelijk de reiskosten. Maar de nieuwe trend is: medewerkers een mobiliteitsbudget geven. ...
Lees verder »Betere benutting is enige optie in de stad
Door Henk Meurs, hoogleraar Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit aan de Radboud Universiteit Nijmegen en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu ziet in een betere benutting van de bestaande infrastructuur een belangrijk middel om de verkeersproblemen aan te pakken. ...
Lees verder »Stationsgebied Groningen volgens de bouwstenenmethode
Door Martin Wink, adviseur mobiliteit bij Movares en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer. Door de ligging van stations in combinatie met de gerealiseerde ruimtelijke en infrastructurele programma’s in de omgeving, is elke opgave tot het herinrichten van (oude) stationsomgevingen complex. Door gebruik te maken van ...
Lees verder »Effecten van mobiliteitsmanagement op gedrag en verkeer
Met innovatief onderzoek naar reisgedrag van werknemers in Stadregio Arnhem Nijmegen heeft Henk Meurs, hoogleraar Mobiliteit aan de Radboud Universiteit Nijmegen en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer, de effecten van individuele mobiliteitsmanagementmaatregelen op automobiliteit in kaart gebracht. Nieuw aan het onderzoek is dat de effecten van individuele ...
Lees verder »Waarom rijdt u eigenlijk te hard?
Door Cees Wildervanck, zelfstandig verkeerspsycholoog en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer. Rijden mannen beter dan vrouwen? Hoe komt het dat jongeren zich niet aan de verkeersregels houden? Waarom steekt de gemoedelijke huisvader ineens zijn middelvinger op? En waarom rijden we eigenlijk te hard? Verkeer is net ...
Lees verder »Het ov hoeft niet elke boerderij aan te doen
Door Henk Meurs, hoogleraar Ruimtelijke Ontwikkeling en Mobiliteit aan de Radboud Universiteit Nijmegen en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer. Bezuinigingen We moeten ons niet in de put laten praten. Ook met minder geld kan het openbaar vervoer verbeteren. Als we de stellingen durven verlaten, de kansen ...
Lees verder »Hoe kan ruimtelijke ontwikkeling bijdragen aan het fileprobleem?
Door Henk Meurs, hoogleraar Ruimtelijke Ontwikkeling en Mobiliteit aan de Radboud Universiteit Nijmegen en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer. 1. Hoe groot is het fileprobleem in Nederland? Jaarlijks kost het fileprobleem ons 3 miljard euro. Daarnaast betekenen alle uitlaatgassen een verslechtering van de luchtkwaliteit waardoor ...
Lees verder »Minister Schultz stimuleert duurzame mobiliteit
In 2025 worden alle OV-bussen in Nederland elektrisch aangedreven. Bussen stoten dan geen luchtvervuilende of klimaatbelastende emissies meer uit. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft een Green Deal ondertekend waarin betrokken partijen de handen ineenslaan om alle OV-bussen betaalbaar op zero emissie te brengen. Bekijk het persbericht
Lees verder »Transitie naar Zero Emissie Busvervoer
Het overgrote deel van de 5.000 bussen in het openbaar vervoer in Nederland maakt gebruik van verbrandingsmotoren. Deze motoren stoten schadelijke stoffen uit, wat negatieve gevolgen heeft voor de luchtkwaliteit. Een slechte luchtkwaliteit brengt gezondheidsklachten met zich mee en forse maatschappelijke kosten voor de bestrijding daarvan. Bekijk het Informatieblad van ...
Lees verder »