De 7 uitdagingen in het lesgeven aan hoogbegaafde kinderen

Hoe kan het toch dat kinderen met een heel hoog IQ toch vastlopen op school? Tijl Koenderink heeft als ‘ervaringsdeskundige’ 3 middelbare scholen versleten voordat hij na 8 jaar ploeteren zijn gymnasiumdiploma haalde met een 2,7 voor wiskunde. Een hoog IQ, maar toch constant vastlopend met de vraag ‘Hoe moet je nu leren?’ Na een reis door honderden boeken en na talloze gesprekken met leerkrachten, leerlingen, goeroes en coaches verspreid over drie continenten, kwam hij tot de conclusie: Er is een antwoord op die vraag!

7 uitdagingen in het lesgeven aan hoogbegaafde kinderen:

  1. Beperkende overtuigingen
    ‘Ik kan geen wiskunde, niemand bij ons thuis is goed in wiskunde.’uitdaging
  2. Geheugen- of begripsleren
    Veel getalenteerde kinderen hebben in het basisonderwijs nauwelijks of niet hun geheugen op leergebied hoeven te gebruiken. Maar in het voortgezet onderwijs moeten ze dit wel!
  3. Motivatie en verwachtingen
    Sommige getalenteerde kinderen hangen verveeld in de bank en lijken zelfs niet meer met uitdagend onderwijs in beweging te willen komen.
  4. Zelfstandig werken
    Hoe leer je een getalenteerd kind langere tijd zelfstandig werken? Denk aan het fenomeen van de prins(es) van het universum, omgaan met uitgestelde aandacht, faalangst/perfectionisme en executieve vaardigheden (zoals concentratievermogen, iets kunnen afmaken e.d.).
  5. Samenwerken
    Waarom zou een getalenteerd kind moeten samenwerken? Hij kan toch alles sneller en beter?
  6. Frustratietolerantie
    Onder- en overschatting liggen op de loer. Zelden ervaart een getalenteerd kind een uitdaging als passend. ‘Saai’ is dan de reactie. Saai betekent hier: te moeilijk of te makkelijk.
  7. Hiaten in kennis
    Ondanks een citoscore van 550 kunnen veel getalenteerde kinderen met grote kennishiaten beginnen in het voortgezet onderwijs. Door hun typische manier van leren, is de kans groot dat ze ook in het voortgezet onderwijs hiaten opbouwen en daardoor vastlopen.

Tijl Koenderink zet helder uiteen wat deze uitdagingen zijn, en wat je er aan kunt doen!

Tijl Koenderink is onder andere hoofddocent van de opleidingen: Talentbegeleider Basis Onderwijs en Talentbegeleider Voortgezet Onderwijs.

Wat doet uw school met getalenteerde leerlingen?

De opleidingen Talentbegeleider BO en Talentbegeleider VO staan in het teken om het maximale leerresultaat uit getalenteerde leerlingen te halen door hen effectief te begeleiden. Tijdens de opleiding leert u praktische vaardigheden waarmee u de volgende dag al in uw klas aan de slag kunt gaan. Benieuwd naar het programma van (één van) de opleidingen?

Programma Talentbegeleider BO Programma Talentbegeleider VO

 

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Kwaliteit van basisvaardigheden in het onderwijs blijft aandachtspunt, ondanks bezuinigingen

Het kabinet presenteert tijdens Prinsjesdag de begroting voor het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *