Home » Onderwijs » Hoger Onderwijs » Apen, Socialbesitas en Neuromarketing

Apen, Socialbesitas en Neuromarketing

Op dinsdag 4 november kreeg ik de kans aanwezig te zijn op het MarCom congres in de van Nelle fabriek te Rotterdam. Op dit congres stond marketing communicatie in het onderwijs centraal. De dag bestond uit inspirerende lezingen en interactieve expertsessies waar onderwijsinstellingen o.a. op de hoogte werden gebracht van de huidige trends en facts in marketing- en communicatieland. Wat kwam ik hier precies doen? Ik was hier niet als onderwijsinstelling, maar als communicatiestudente op zoek naar inspiratie voor mijn afstudeerproject en potentiële professionele toekomst. In deze blog leest u een kort verslag van de eerste congresdag. 

Marcom in het onderwijsNa een warm ontvangst met thee en koffie werd de dag geopend door dagvoorzitter Paul Sikkema, directeur van (jongeren)onderzoeksbureau Qrius. Hij introduceerde de eerste twee sprekers Patrick van Veen en Steven Belleghem. Patrick is bioloog en oprichter van Apemanagement. Hij vertelde een verhaal over gedrag van mensen in een veranderende omgeving en vergleek dat met het gedrag van apen. Apen? Ja, apen. Wij als mensen lijken namelijk meer op deze dieren dan wij denken. Berberapen bijvoorbeeld kidnappen constant elkaars kindjes. Simpelweg om deze te showen. Dit straalt namelijk status uit. Op de werkvloer komt dit gedrag net zo goed voor. Niet door het kidnappen van elkaars kinderen (dat zou wat zijn), maar door bijvoorbeeld het hebben belangrijke projecten. Door mensen te spiegelen met het gedrag van apen leren ze hun eigen gedrag herkennen en kunnen ze de nodige aanpassingen maken om problemen te voorkomen of verhelpen.

Steven is inspirator bij B-conversational. De focus in zijn presentatie lag op het WOM-effect in de marketing. Hij stelt dat dit een zeer effectieve tool kan zijn voor het onderwijs. De klanten (studenten, ouders) van het onderwijs blijven namelijk vaak lang klant. Haal daar als onderwijsinstelling je profijt uit door hen ambassadeurs te maken van je instelling en zo WOM te stimuleren. Door transparant te zijn als organisatie laat je de buitenwereld zien hoe eerlijk je bent. De onderstaande video is een kort fragment waarin Steven de eerste succesvolle multinational als voorbeeld gebruikt om aan te tonen hoe succesvol WOM kan zijn. Welke multinational is dat dan? De katholieke kerk. Met aan de top CEO Jezus.

Na een korte pauze begon de eerste interactieve sessie. Tijdens deze ronde sloot ik me aan bij een sessie over het keuzeproces van toekomstige studenten over hun opleiding. Zitten middelbare scholieren wel te wachten op de enorme hoeveelheden informatie die opleidingen op hen storten via de vele sociale media? Nee! Wat is dan wel de juiste aanpak? Ervaringen werden gedeeld en mogelijkheden voor de beste aanpak werden besproken. Als student had ik enige inbreng door mijn eigen ervaringen te delen. Grappig genoeg zat er ook een docent van mijn eigen faculteit in de zaal.

De tweede interactieve sessie die ik volgde later op de dag ging over storytelling en werd gegeven door René Boonstra van de Hogeschool Inholland te Rotterdam. Hij legde uit wat nou precies storytelling is en op welke manieren je het kunt inzetten voor je organisatie. Hou het professioneel, maar zorg ook dat het niet te gemaakt is. Velen haken af in een video waarin docenten en/of studenten vertellen hoe geweldig het wel niet is op een school. Maak het spontaan, maak het authentiek. Een grappig voorbeeld is de twee docenten van Inholland die een hele video blog op YouTube maakte met relevante (grotendeels geïmproviseerde) sketches over het leven als student op Inholland. Erg leuk om even te kijken.

Eric van Tol kwam in de tweede helft van het congres vertellen over de mogelijkheden van Big Data voor het onderwijs. Door te investeren in ICT-professionals kunnen de vele beschikbare data geanalyseerd worden en later gebruikt worden voor marketing- en communicatiedoelen. 

SocialbesitasOok aanwezig op het congres was Mayke Calis, schrijfster van het boek Socialbesitas waarin ze benadrukt dat social media erg leuk kunnen zijn, maar soms ook too much kunnen zijn. In haar presentatie vertelde ze dat de generatie jongeren niet meer zonder hun telefoon kunnen en daardoor hun stresniveau toeneemt. Ze zijn bang iets te missen als ze niet meteen op hun telefoon kijken. “10 Minuten niet reageren is wel lang”, zei een van de geïnterviewde jongeren bijvoorbeeld. Wat ik erg leuk vond aan deze presentatie is dat Mayke deze met veel grappige anekdotes en plaatjes aankleedde. “Toen Facebook nog niet bestond man, man, man, toen moest ik ’s avonds 300 mensen bellen om te vertellen wat ik had gegeten!”, is hier een voorbeeld van.

Last, maar zeker not least was spreker Martin de Munnik, Neuromarketing expert bij Neurensics. Zeer interessant! Neuromarketing gaat over het analyseren van de hersenactiviteit die wordt opgewekt in het koopproces van de consument. Erg knap hoe een laatste presentatie op zo’n dag nog de hele tijd de aandacht van het publiek wist te behouden. Eigenlijk is het proces in de hersenen erg simpel tijdens het maken van een keuze. Het bevat maar 3 componenten: gain, pain en obtain. Gain is wat je krijgt (product), pain is wat je verliest (geld), en obtain is de keuze om wel of niet het product aan te schaffen. Er zijn natuurlijk heel veel factoren die een rol spelen in het koopproces van de consument. Een interessant feit in Martin’s presentatie was dat de naam of het logo van een sterk merk (Diesel, Apple, Versace) eigenlijk al het werk doet. Het is Versace, dus het moet wel goed zijn! Ook bleek de kwaliteit van wijn in een keer flink omhoog te schieten wanneer consumenten leerden hoe duur deze was, ook al was diezelfde wijn voor het horen van de prijs echt minder lekker.

Ik heb een erg leuke dag gehad op het congres. Van apen tot Socialbesitas tot Neuromarketing. Al deze componenten maakte dit een interessante en leerzame dag. Zowel sprekers als sessies wisten de aandacht te houden en het publiek te inspireren. Wat mij betreft was deze dag een succes.

Door: Laetitia Krouwels

Over sbo

sbo
Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 studiedagen en opleidingen over o.a. ruimtelijke ordening & milieu, bestuur, verkeer & vervoer, sociale zekerheid, onderwijs en gezondheidszorg.

Bekijk ook

Hoe kun je professionele ontwikkeling bevorderen?

Professionele ontwikkeling is een ‘must’. De wijze waarop professionalisering, bijvoorbeeld van docenten, vorm krijgt is …

èèn Reactie

  1. Avatar

    Het lijkt me prachtig, al heb ik nog stedes moeite met het feit dat ze toch wel gevangen zitten. Al moet ik er bij zeggen dat de kooien tegenwoordig meer dan kooien zijn, het zijn echt stukjes natuur, vaak erg mooi.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *