Hoger Onderwijs

De krimp: 25 duizend leerlingen minder voor onderbouw VO

Bron: Nationale Onderwijsgids Over 5 jaar zullen er 25 duizend minder leerlingen in de eerste twee leerjaren van het middelbaar Nederlands onderwijs zitten. De scholen voor voortgezet onderwijs kunnen de komende jaren een krimp van 9 procent verwachten. Dit concludeert de AOb naar aanleiding van de referentieraming 2015 van het ministerie van Onderwijs. De referentieraming geeft de verwachtingen van de …

Lees verder »

5 vragen om je plan te toetsen voor internationale studentenwerving

Is jouw Hogeschool of Universiteit er klaar voor om een internationale wervingsstorm te starten? Welke strategieën heb je verzonnen om deze student te gaan bereiken en te zorgen dat zij zich bij jouw opleiding gaan aanmelden? Stel jezelf de volgende 5 vragen en kom erachter of jouw internationale wervingsplan alle succesfactoren bevat. 1. Heb je duidelijke doelstellingen geformuleerd en weet …

Lees verder »

Speerpunten strategische agenda hoger onderwijs tijdens Next Higher Education

Minister Bussemaker heeft 7 juli 2015 de Strategische Agenda Hoger Onderwijs gepresenteerd, waarin zij de lijnen uitzet voor het hoger onderwijs in de komende 10 jaar. Veel van de onderwerpen komen terug op het congres Next Higher Education, 8 december in Utrecht. Meer aandacht voor de individuele student – meer gepersonaliseerd De kwaliteit van het hoger onderwijs wordt de komende …

Lees verder »

Veranderende onderwijsbehoefte

In aanloop naar het Congres Marketing & Communicatie in het hoger onderwijs interviewde wij de dagvoorzitter van het congres: Jan Willem Alphenaar. Jan Willem vertelt meer over zijn openingskeynote, de veranderde onderwijs behoefte en digitalisering in het onderwijs. Bekijk het interview Transcript van het interview Ik ben Jan Willem Alphenaar. Op het komende Marketing Communicatie congres voor het hoger onderwijs …

Lees verder »

Samenwerking voor meer Big Data in hoger onderwijs

Bron: Nationale Onderwijsgids De kennis over big data moet in Nederland meer samen gebracht worden. Met dit doel voor ogen slaan universiteiten, hogescholen en het bedrijfsleven de handen ineen; ze hebben de Big Data Alliance opgericht. Meer big data in opleidingen is onderdeel van het plan van de alliantie. Dit meldt de NOS. Volgens initiatiefnemer Marc Salomon wordt de kennis …

Lees verder »

Hogescholen willen deeltijdonderwijs aantrekkelijker maken

Bron: Nationale Onderwijsgids Hogescholen werken aan een uitbreiding van het deeltijdonderwijs om het aantrekkelijker te maken voor volwassenen die zich willen bij- of omscholen. De hogescholen werken nu samen met werkgevers en in onderlinge afstemming aan een onderwijsaanbod dat aansluit bij de behoefte en kennis van de volwassen deeltijdstudent. Het ministerie van Onderwijs heeft een aantal voorwaarden bekend gemaakt waaraan …

Lees verder »

Heeft úw examencommissie een transparante positie?

Door: Irene Biemond, Teelen Kennismanagement In het recente rapport Verdere Versterking* van de Inspectie van het Onderwijs is de eerste aanbeveling:  ‘Zorg met alle betrokkenen binnen een instelling gezamenlijk voor een heldere, transparante positionering van de examencommissie.’ Ik ben blij dat de positionering van de examencommissie nadrukkelijk aandacht krijgt. Want in bijna alle cursussen voor examencommissieleden die ik geef, blijkt dat …

Lees verder »

Steeds meer digitalisering in de klas, maar niet alle mogelijkheden worden benut

elearning

Bron: Nationale Onderwijsgids Steeds meer basisscholen stappen over op digitaal lesgeven. Ook maken de leraren steeds meer gebruik van ICT in de klas. Wel zou het onderwijs nog meer uit de mogelijkheden van ICT in het onderwijs kunnen halen. Dit blijkt uit de Vier in balans-monitor 2015 van Kennisnet, zo meldt deze organisatie. Kennisnet heeft binnen de monitor onderzoek gedaan …

Lees verder »

Inspectierapport examencommissies: verdere ontwikkeling blijft nodig

In maart 2015 is het inspectierapport uitgekomen, gericht op verdere versterking van examencommissies in het hoger onderwijs. In dit rapport wordt antwoord gegeven op de vraag in welke mate en hoe examencommissies in het hoger onderwijs vaststellen of een student voldoet aan de beoogde eindkwalificaties. Geconstateerd wordt dat examencommissies al veel meer dan in 2008 de kwaliteit van tentamens en examens …

Lees verder »