Een interview met Social-media-specialist Karlijn de Wit Karlijn de Wit, mede-eigenaar van Nos Cura, is een van de sprekers op dag 1 van het congres The Next Student (Utrecht, 14-15 november). Daar doet ze uit de doeken hoe onderwijsinstellingen zichtbaarder kunnen worden op Instagram. Hierbij een voorproefje van haar verhaal. Onderwijsinstellingen doen er volgens Karlijn goed aan een Instagramaccount aan te …
Lees verder »Ben Betts – introduction Next Higher Education
Next Higher Education 2017 Blended en online leren neemt een steeds prominentere plaats in in het Hoger Onderwijs. Het is waardevol om de onderzoeken op dit gebied scherp te blijven volgen. Tijdens Next Higher Education 2017 – het congres over de laatste actualiteiten in het hoger onderwijs – delen verschillende sprekers hun inzichten en ervaringen over online en blended learning, …
Lees verder »Nieuw onderzoek: de effecten van leertechnologie op studieprestaties
Door: Wilfred Rubens | www.te-learning.nl Half mei 2017 heeft Jeroen Janssen van de Universiteit Utrecht een uitstekende impressie geschreven van een uitgebreide systematische review van meta-analyses naar variabelen die van invloed zijn op studieprestaties in het hoger onderwijs. In deze bijdrage wil ik, uitgebreider dan Jeroen, stilstaan bij de effecten van leertechnologie. Ik kijk daarbij niet alleen naar studieprestaties, maar …
Lees verder »Advies aan e-Learning ontwerpers
Een krachtige e-Learning leerbeleving ontwerpen is niet makkelijk. e-Learning expert en docent van de opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper Marcel de Leeuwe ontwikkelde voor verschillende bedrijven, overheid en het onderwijs e-learning concepten, content en tools. Tijdens een gesprek zet hij de problemen en adviezen op een rij. Waar worstelen e-learning ontwerpers mee? Transcript Waar worstelen e-ontwerpers het meeste mee? Nou, wat …
Lees verder »Betrek jongeren bij de communicatie over de school
Nina Hoek van Dijk, oprichter van Jong & Je Wil Wat en spreker op het congres The (Next) Student, weet precies wat jongeren van nu bezig houdt. Ze adviseert scholen over het belang van goede communicatie. Waar loopt het mbo en hbo tegen aan in de communicatie met studenten? ‘Veel scholen worstelen toch met de werving van nieuwe studenten. Op …
Lees verder »Blockchain + microcredentialing = nieuwe manier van valideren van leren
Wilfred Rubens schrijft een blog over een nieuwe manier van valideren van leren door middel van microcredentialing en blockchain. Valideren van leren wordt steeds belangrijker, zeker ook met de toenemende behoefte aan flexibilisering in het onderwijs. Microcredentialing Microcredentialing is het opknippen van opleidingen en onderwijs in kleinere eenheden die afzonderlijk gecertificeerd worden (SURF, 2016). Met behulp van microcredentialing kunnen leeractiviteiten …
Lees verder »Luister naar de student & maak het onderwijs persoonlijk!
Knowmads – Discover Yourself & Create Your Own Story Studenten leven in een snel veranderende wereld waar de mogelijkheden oneindig zijn en de verschillende manieren om te ontwikkelen al net zo breed. Het onderwijs speelt hier te weinig op in, studenten willen niet meer in een collegezaal zitten wachten tot de docent gaat vertellen hoe de komende vier jaar eruit …
Lees verder »15 tips om studenten succesvoller te laten studeren
De juiste student op de juiste plek. Als onderwijsinstelling hoor je dit voortdurend. Maar liefst 1 op 3 studenten houdt het voor gezien in het eerste studiejaar. Er is dus nog een grote slag te slaan om studenten de juiste studiekeuze te laten maken. Dit is dan ook het centrale thema van het congres The (Next) Student. Ter voorbereiding delen …
Lees verder »De 7 uitdagingen in het lesgeven aan hoogbegaafde kinderen
Deze 7 uitdagingen zijn als volgt: Beperkende overtuigingen‘Ik kan geen wiskunde, niemand bij ons thuis is goed in wiskunde.’ Geheugen- of begripslerenVeel getalenteerde kinderen hebben in het basisonderwijs nauwelijks of niet hun geheugen op leergebied hoeven te gebruiken. Maar in het voortgezet onderwijs moeten ze dit wel! Motivatie en verwachtingenSommige ...
Lees verder »Waardering en kanttekeningen: Rapport Doordacht Digitaal – Onderwijsinspectie
Op 9 mei 2017 verscheen het rapport ‘Doordacht digitaal. Onderwijs in het digitale tijdperk’ van de Onderwijsraad. Wat valt mij hierin op? De Onderwijsraad heeft zelf een handige samenvatting geschreven, waarin het beeld wordt geschetst van een sector die zoekende is als het gaat om de relatie tussen onderwijs en ICT. Hoe kan onderwijs inspelen op de “snel digitaliserende samenleving”? …
Lees verder »