Onderwijsinnovatie: veel scholen zijn ermee bezig. Dit geldt ook voor Scalda. Op deze Zeeuwse MBO-school sluiten steeds meer opleidingen zich aan bij de onderwijsinnovatie die zij de Praktijkroute noemen. De Praktijkroute is gepersonaliseerd onderwijs dat sterk gericht is op de praktijk. Studenten creëren hun eigen opleidingsprogramma op basis van de leervragen die zij hebben. Die vragen ontstaan in de praktijk: …
Lees verder »De Taal van Gepersonaliseerd Leren
Hoe we het huidige onderwijssysteem nieuwe leven kunnen inblazen. Het huidige onderwijssysteem is echt failliet, zo stelde de Radboud Universiteit in een persbericht over het boek Gevormd of vervormd? Een pleidooi voor ander onderwijs van hoogleraar Filosofie Jan Bransen. Deze uitspraak zorgde voor veel reuring, maar moet niet worden gezien als een feitelijke constatering. Het boek onderbouwt de overtuiging van …
Lees verder »Zorgcoördinator, hoe krijg jij je collega’s mee?
De zorgcoördinator heeft een dynamische en uitdagende rol, die continu aan verandering onderhevig is. De afgelopen jaren is de verantwoordelijkheid voor directe leerlingondersteuning lager in de organisatie komen te liggen, waardoor de zorgcoördinator steeds meer een managende en coachende rol krijgt. Dat is nog niet zo eenvoudig. Als zorgcoördinator ben je de spin in het (zorg)web: schakelen, doorverwijzen, informeren en …
Lees verder »Ministerraad stemt in met wetsvoorstel burgerschapsonderwijs
Het is van groot belang dat scholen goed burgerschapsonderwijs geven. Veel scholen vinden nu niet duidelijk in de wet staan wat er van hen wordt verwacht en daarom werkt minister Slob voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media aan een wetsvoorstel dat scholen meer duidelijkheid geeft. Dit meldt Rijksoverheid. Burgerschap is de manier waarop mensen deelnemen aan de maatschappij. In …
Lees verder »Podcast: Hoe daag ik mezelf en mijn studenten uit om met talentontwikkeling aan de slag te gaan?
Wat verstaan we eigenlijk onder talent? Wat bepaalt of iemand ergens goed in wordt? Talentontwikkeling gaat over goed kijken naar jezelf en over potentie herkennen, ten eerste bij jezelf en uiteraard ook bij jongeren. Vervolgens is het van belang dat je de juiste mensen in je omgeving hebt, die je stimuleren om die talenten daadwerkelijk verder te ontwikkelen. Op alle …
Lees verder »Podcast: Studiekeuzevoorlichting voor laaggeletterde ouders
Ouders hebben steeds meer invloed op het studiekeuzegedrag van jongeren. Jongeren willen graag hun eigen keuzes maken, maar ook hun ouders om advies vragen. Dat vraagt nogal wat van ouders én jongvolwassenen. Welke rol kun je als ouder aannemen in het studiekeuzeproces, hoe kun je je kind een goed advies geven zonder de verantwoordelijkheid voor studiekeuze en studiesucces over te …
Lees verder »Scholen mogen zelf rekenexamens maken
Middelbare scholen en mbo-instellingen mogen voortaan zelf rekenexamens gaan maken voor hun leerlingen en studenten. Daarmee komt er een eind aan de landelijk verplichte rekentoets. Dat voorstel doen ministers Van Engelshoven en Slob (Onderwijs) vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer. Dit meldt Rijksoverheid. Doordat rekenen voortaan een school- of instellingsexamen wordt, kan het examen beter gaan aansluiten bij …
Lees verder »Prinsjesdag 2018: wat zijn de plannen van het kabinet op het gebied van onderwijs?
Op Prinsjesdag is bekend geworden dat de begroting van het ministerie van 38,9 miljard in 2018 naar 42 miljard in 2019 gaat! 38,6 miljard wordt besteed aan het onderwijs. Onderverdeeld in het PO (11,3 miljard), VO (8,6 miljard), MBO & volwassen educatie (4,6 miljard), HBO (3,3 miljard), WO (4,9 miljard) en studiefinanciering. Waar gaat het geld naartoe? Aanpak werkdruk basisscholen …
Lees verder »Wat is het verschil tussen formatief & summatief toetsen?
Om een leerling te beoordelen wordt er gebruik gemaakt van twee vormen van toetsing, formatieve en summatieve toetsing. Met toetsing wordt bekeken hoe een leerling ervoor staat en hoe hij zichzelf verder kan ontwikkelen. Een goede toetsing moet betrouwbaar en valide zijn. Hij moet meten wat hij zegt te meten en uitgeprobeerd zijn op een representatieve groep. Maar wat is …
Lees verder »Het is belangrijk dat de nieuwe minister van OCW met lerarenopleiders gaat praten!
Door: Bruno Oldeboom, onderzoeker en lerarenopleider bij Hogeschool Windesheim Minister Jet Bussemaker en haar beleidsmakers spraken op 4 oktober jl. met 35 leraren over dagelijkse ervaringen in het onderwijswerkveld. Een belangrijke ontmoeting die ervoor kan zorgen dat politiek en samenleving met elkaar verbonden blijven. Mijn advies aan de nieuwe minister van OCW: ga snel met lerarenopleiders in gesprek! Het onderwijs staat …
Lees verder »