Als Dean is Jorrit Volkers (1959) verantwoordelijk voor het global learning programme van de Europese tak van de Deloitte University (DU) waar jaarlijks duizenden medewerkers geschoold worden. Deloitte is een van de voorlopers, maar steeds vaker ontwikkelen multinationals hun eigen onderwijs. “Wat wij aanbieden is op universiteiten niet te halen.” Deloitte heeft twee eigen universiteiten opgericht, een in Amerika in …
Lees verder »Ook zo’n zin om lekker te innoveren in het hoger onderwijs?
Zo, terug van vakantie, we zijn allemaal eindelijk weer aan de slag. Ook zo’n zin om lekker te innoveren? Nee, natuurlijk niet. We zijn razend druk met achterstallige emails wegwerken, de jaarlijkse POP cyclus inplannen, brandjes blussen omdat er mensen zijn uitgevallen of gelazer met IT die niet goed werkt. En laten we de managementteamheidag niet te vergeten. Wie kan …
Lees verder »Kinderombudsvrouw: pesten op scholen nog groot probleem ondanks pestprotocol
Bron: Nationale Onderwijsgids Scholen zijn sinds de invoering van de Wet Veiligheid op school verplicht te zorgen voor een veilig klimaat op school en dus pesten tegen te gaan. De zogenoemde pestprotocollen die scholen daarvoor aanhouden, hebben echter niet genoeg effect. Dat concludeert Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer uit gesprekken met leerlingen tijdens haar kinderrechtentour. Formeel is alles goed geregeld, zegt …
Lees verder »‘Onderwijsinstellingen vergeten de ouders’
Nog een maandje of twee, dan vindt het congres The Next Student plaats (22-23 november, Jaarbeurs Utrecht). Een van de sprekers is Suzanne de Bakker, zelfstandig professional op het gebied van contentmarketing en als docent verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Haar verhaal gaat over een doelgroep die nogal eens over het hoofd wordt gezien: de ouders. Vinden ouders antwoord …
Lees verder »Pesten uitleggen met een appel
Hoe leg je kinderen uit dat pesten een grote impact kan hebben op anderen? De Britse lerares Rosie Dutton deed dit met behulp van een appel!
Lees verder »Inzicht in generaties cruciaal voor begrip tussen docenten en studenten
De belangrijkste doelgroepen van onderwijsinstellingen – docenten en studenten – begrijpen elkaar niet altijd. Volgens Aljan de Boer, trendonderzoeker bij TrendsActive, heeft dat veel te maken met generatieverschillen. De Boer is spreker tijdens The Next Student (22-23 november, Jaarbeurs Utrecht) en licht vast een tipje van de sluier op van zijn verhaal. Wat kenmerkt docenten in het hoger onderwijs? “Veel …
Lees verder »eBook Toetsen
Voor het verbeteren van leerrendement en de kwaliteit van onderwijs is toetsen steeds belangrijker. Ook zijn beleid en professionalisering belangrijke pijlers bij toetskwaliteit. Maar welke innovatieve toetsvormen zijn er beschikbaar om studenten adequater te bevragen? Wat zijn goede alternatieven voor klassiek toetsen? Wat zijn de voordelen van digitaal toetsen of openboekexamens? En welke toetsvormen bevorderen het leren? Wij hebben alle tips en …
Lees verder »Toezicht op antipestbeleid scholen door onderwijsinspectie
Bron: Nationale Onderwijsgids Na de zomer zal de Onderwijsinspectie actief toezien dat scholen zorgen voor een veilig klimaat in de klas en op het schoolplein. De nieuwe wet Veiligheid op school, in de volksmond ook wel de anti-pestwet genoemd, werd in augustus 2015 ingevoerd, waarna scholen een jaar de tijd kregen om aan de wettelijke eisen te voldoen. Vanaf komend …
Lees verder »Onderwijsinstellingen doen te veel aan promotie
De afstand tussen hogescholen en universiteiten enerzijds en hun ‘klanten’ anderzijds is klein. Maar ook al zitten ze bij wijze van spreken even verderop in de gang, toch slagen lang niet alle onderwijsinstellingen erin goed verbinding met hun studenten te maken, aldus Nina Hoek van Dijke van bureau voor jongerencommunicatie Jong & Je Wil Wat. Nina is een van de …
Lees verder »Onderwijs en Agility
Tegenwoordig is het vaak op de radio te horen, reclameboodschappen over Agility. Uit een woordenboek kun je leren dat dit wendbaarheid betekent. Wendbaarheid, flexibiliteit, snel in staat om op veranderingen te reageren. Charles Darwin zei ooit dat niet de sterkste of meest intelligente soort overleeft maar de soort die in staat is om zich aan te passen aan veranderingen. Dat …
Lees verder »