Onderwijs

De relatieve cesuur

relatieve cesuur

Door: Bart Roosenboom en Jolanda Soeting, Teelen Kennismanagement In een vorige blog bespraken we de absolute cesuur. Bij een absolute cesuur bepaal je vooraf welk deel van de punten een kandidaat moet halen om een voldoende te krijgen voor een toets. In deze blog zullen we dieper ingaan op de ...

Lees verder »

De absolute cesuur

absolute cesuur

Door: Bart Roosenboom en Jolanda Soeting, Teelen Kennismanagement Stel: je hebt een volledige toets samengesteld. De toets bestaat bijvoorbeeld uit een aantal gesloten vragen en een aantal open vragen. Je telt alle punten op die de kandidaten maximaal kunnen halen. Daarna sta je voor een lastig vraagstuk: hoeveel punten moet ...

Lees verder »

Samenwerkingsscholen bestaan niet

samenwerkingsscholen

Door: Bert Peene Samenwerking lijkt steeds meer het enige middel voor veel scholen om adequaat het hoofd te bieden aan krimp; dat wil zeggen: om hun voortbestaan hoe dan ook te waarborgen. Samenwerking betekent dan concreet: fuseren met een school van een ander bestuur, met name van een andere denominatie. ...

Lees verder »

Een introductie van MOOC’s

onderwijsinnovatie

Door Francois Walgering, eigenaar MOOCFactory In het najaar (4 nov 2014) zullen we (MOOCFactory) op het congres ‘MarCom in het onderwijs’ in gaan hoe MOOC’s gratis kunnen zijn en toch winstgevend. In de aanloop zullen we jullie met drie verschillende blogs meenemen in een introductie op MOOC’s, de populariteit van ...

Lees verder »

Tanja Jadnanansing en haar liefde voor het beroepsonderwijs

verslaggevingsregels

Door: Tanja Jadnanansing, Tweede kamerlid voor de PvdA,woordvoerder Beroepsonderwijs en VO Ik ben ronduit verliefd op het beroepsonderwijs. Op de jongeren die vol passie kunnen vertellen over hun vakmanschap. Die denken en doen combineren en die mij hebben opgedragen die boodschap luid en duidelijk te vertellen. Het is mij een doorn ...

Lees verder »

Student Analytics – een Nederlandse casus

Inforgrapic

Door: Theo Bakker, Senior Manager Hoger Onderwijs, Deloitte Consulting Ter gelegenheid van de Masterclass Student Analytics op het 10e jaarcongres voor MarCom in het Onderwijs op 4 en 5 november a.s. een speciale post over Student Analytics. In deze post wil ik meer vertellen over een fascinerend Student Analytics onderzoek ...

Lees verder »

Onderwijs verandert sneller dan ooit

Onderwijs verandert sneller dan ooit

“Binnen 10 jaar verandert het hoger onderwijs sneller dan in de 100 jaar daarvoor.” ....Dat beweert Maurice de Hond, bekend van onder andere Peil.nl en de Steve Jobs School. Maar is dat zo? Is het hoger onderwijs, net als alle andere vormen van onderwijs, niet altijd in beweging geweest? En ...

Lees verder »

Klakkeloos kwaliteitsnormen opleggen werkt niet

krimp een zegen

Door Bert Peene, programmamanager managementopleiding Via Vinci Academy en journalist voor Managementboek Magazine. Borging en eigenaarschap zijn al jaren de belangrijkste verzoeknummers bij de module over kwaliteitszorg in het onderwijs. Ofwel: hoe kan ik er als schoolleider voor zorgen dat het belang van kwaliteitszorg ‘landt’ bij mijn team? Het verhaal hierachter ...

Lees verder »